چندی پیش جشن پنجاهمین پیوند قلب و ریه دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

عملکرد تیم پیوند قلب در مشهد یک گام بالاتر از استانداردهای جهانی

با توجه به اهمیت پیشگیری و بررسی مشکلات پیوند و بیماران پیوندی در یک میزگرد اختصاصی با دکتر رضا باقری، استاد و فوق تخصص جراحی توراکس و مسئول تیم پیوند قلب و ریه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر محمد عباسی دانشیار و فوق تخصص جراحی قلب و مسئول تیم پیوند قلب دانشگاه، دکتر علیرضا صداقت استادیار و فوق تخصص ‌آی‌سی یو و مسئول تیم ‌آی سی یو پیوند قلب، دکتر فروه وکیلیان دانشیار و فوق تخصص قلب، فلوشیپ نارسایی قلب و مسئول تیم داخلی پیوند قلب، دکتر ناهید زیرک فوق تخصص بیهوشی قلب و مسئول تیم بیهوشی پیوند قلب و دانشیار دانشگاه و دکتر بهزاد علیزاده فوق تخصص قلب اطفال و استادیار دانشگاه اعضای تیم پیوند قلب بیمارستان امام رضا (ع) به گفت‌وگو نشستیم که حاصل این نشست را با هم می‌خوانیم.

 تولد اولین فرزند از مادر دریافت کننده قلب

دکتر رضا باقری مسئول تیم پیوند قلب و ریه دانشگاه که پس از گذراندن فرصت مطالعاتی در دانشگاه UCLA آمریکا به مشهد آمده و تیم توانمندی را در بیمارستان امام رضا (ع) تشکیل داده به تشریح فعالیت‌های چند ساله تیم پیوند قلب پرداخته و می‌گوید: ۷ سال از آغاز فعالیت این تیم می‌گذرد و تاکنون ۴۷ پیوند قلب بزرگسال، ۳ پیوند قلب اطفال و ۳ پیوند ریه با موفقیت دراین مرکز انجام شده است که تولد اولین فرزند از مادر دریافت کننده قلب در این بیمارستان یکی از افتخارات مسرت بخش ما به شمار می‌آید و به ادامه این راه امیدوارمان می‌کند.

استاد فوق تخصص جراحی توراکس با اشاره به اهداف آینده تیم اظهار امیدواری می‌کند این تیم بتواند در سال و در فاز اول ۲۵ پیوند قلب انجام دهد که تحقق این هدف مستلزم ارتقای فرهنگ جامعه در خصوص اهدای اعضای بیمار مرگ مغزی می‌باشد، زیرا قلب جزو اولین ارگان‌هایی است که در فاصله زمان مشخص شدن مرگ مغزی و اخذ رضایت خانواده بیمار که اغلب طولانی است از بین می‌رود.

وی می‌افزاید: افزون بر آن مشکلات سخت‌افزاری تیم، خرید دستگاه‌های مورد نیاز مانند دستگاه ECMO جهت توسعه پیوند ریه و قلب و مشکلات عدیده در ارتباط با تهیه داروهای مورد نیاز ضد قارچ و... که در بعضی مواقع مانع از انجام پیوند می‌گردد و همچنین مشکلات بیماران بعد از پیوند که نیازمند حمایت سازمان‌های بیمه‌گر می‌باشد و تهیه داروهای گرانقیمت که تحت پوشش بیمه نیست باید از سوی وزارت بهداشت، دانشگاه و مشارکت خیرین اقدام شود تا بتوانیم با پیوند قلب و ریه جان بیماران را از مرگ نجات دهیم.

نتایج مرکز پیوند قلب امام رضا(ع) برابر استانداردهای جهانی

رئیس تیم جراحی پیوند قلب نیز به همین مشکلات اشاره و می‌گوید: با تمام کمبودهای موجود خوشبختانه مرکز پیوند بیمارستان امام رضا(ع) یکی از مراکزی است که نتایج به دست آمده از پیوندهای انجام شده برابر و حتی بالاتر از استاندارد بوده است.

دکتر محمد عباسی می‌افزاید: متأسفانه نبود اطلاع رسانی به جامعه باعث شده بیماران زیادی که از نارسایی قلب رنج می‌برند چون در این زمینه ضعیف عمل شده واطلاعی ندارند به مرکز پیوند ارجاع نمی‌شوند. از طرفی با توجه به اینکه پیوند قلب احتیاج مبرم به قلب دهنده دارد باید از طریق رسانه‌ها و سازمان‌های ذیربط فرهنگ‌سازی شود تا مردم با رغبت بیشتری در این زمینه همکاری کنند.

نارسایی قلبی شایعترین علل مرگ

دانشیار و فوق تخصص جراحی قلب دانشگاه اضافه می‌کند: باتوجه به اینکه یکی از شایعترین علل مرگ، نارسایی قلبی است امیدواریم توسط وزارت بهداشت و دانشگاه مشکلات مرتبط با تجهیزات برطرف شود زیرا با وجود سالانه ۳۷۰۰ پیوند قلب در دنیا و کمبود قلب دهنده، هنوز هم درمان استاندارد نارسایی قلب پیوند قلب است.

 پیشگیری اولویت اول

دکتر عباسی به اهمیت پیشگیری از ابتلا به نارسایی قلب تأکید و تصریح می‌کند: با اینکه کاهش استرس، کنترل دیابت، فشارخون، چربی خون، ورزش مستمر و مراجعه به موقع بیماران قلبی به پزشک متخصص در پیشگیری از نارسایی قلب بسیار مؤثر است، اما متأسفانه در جامعه این موضوع رعایت نمی‌شود و زمانی بیمار به ما مراجعه می‌کند که باید در لیست پیوند قرار گیرد.

از این رو توصیه می‌شود ضمن رعایت نکات فوق به محض مشاهده کوچک‌ترین ناراحتی قلبی به متخصص مراجعه نمایید.

کم سن‌ترین و مسن‌ترین بیماردریافت کننده قلب

دکترعلیرضا صداقت مسئول تیم‌ آی سی یو پیوند قلب در پاسخ به این سؤال که کوچک‌ترین و بزرگ‌ترین بیمار عمل پیوند قلب در مشهد دارای چه سنی بوده‌اند، می‌گوید: کوچک‌ترین بیمار پیوند قلب ما ۴ سال و نیمه به نام نازنین زهرابود که الان ۵ سال از پیوند قلبش می‌گذرد و کودکی سالم و شاداب است، اما به خاطر مشکلات پیوند کودکان، نزدیک به ۷۰ روز در آی سی یو بستری بود و پدرش مجبور شد برای مخارج دارو و درمان فرزندش با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کندو زمین و ماشین خود و... را بفروشد.

مسن‌ترین بیمار هم که پنجاهمین پیوند قلب برروی او انجام شده ۵۶ ساله است که خوشبختانه قلب اهدایی را پذیرفته است.

استادیار و رئیس تیم‌ آی‌سی یو پیوند قلب خاطرنشان می‌کند: شاید حدود ۱۰۰ نفردر بخش‌های مختلف در قالب یک تیم باید تلاش کنند تا یک عمل پیوند با موفقیت انجام شود از این رو نجات جان بیمار کار ساده‌ای نیست و جادارد از تک تک افرادی که در زندگی بخشیدن به بیماران سهیم هستند قدردانی شود تا انسانیت و نوعدوستی فراموش نشود.

کودکان بیماران خاص و ویژه

دکتر بهزاد علیزاده فوق تخصص قلب کودکان با بیان اینکه بخشی از بیماری‌های قلبی کودکان مادرزادی هستند که یک درصد تولدهای زنده را شامل می‌شود خاطرنشان می‌کند: با این وصف در کشوری مثل ایران که موالید زیاد است قاعدتاً تعداد بیماری‌های قلبی نیز زیاد خواهد بود که بسیاری از آن‌ها با روش‌های درست تشخیصی قابل درمان هستند، اما درصدی از آن‌ها ممکن است نیاز به پیوند قلب داشته باشند از آن گذشته بیماری‌های اکتسابی نیز ممکن است در مسیر خودشان قلب کودک را نارسا و نیاز به پیوند قلب پیدا کنند.

استادیار قلب اطفال به ظرافت‌های پیوند قلب کودکان اشاره و اظهار می‌دارد: پیدا کردن دهنده مناسب به لحاظ وزن و سن کودک کار بسیار دشواری است؛ بنابراین برای آگاهی والدین باید فرهنگ‌سازی شود تا بتوانند قدرت اهدای قلب فرزندشان که دچار مرگ مغزی شده به کودک دیگری که می‌تواند با قلب فرزند آن‌ها به زندگی ادامه دهد را داشته باشند.

دکتر علیزاده به مشکلات ویژه پیوند قلب اطفال اشاره و تصریح می‌کند: نکته مهم در خصوص تهیه داروهای اطفال است که باید تنظیم و با هزینه‌های بالا تهیه شود و تیم مراقبت پرستاری نیز به طور خاص باید عمل کند، زیرا با اینکه این تیم در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تشکیل شده، ولی بازهم با شرایط ایده آل راه زیادی داریم که نیازمند نگاه ویژه و کمک مسئولین وزارت بهداشت و دانشگاه می‌باشد چون مراکزی مثل ما که مرکز ارجاع هستند و بخش عمده‌ای از کشور را پوشش می‌دهند نیاز به امکانات و تجهیزات و اعتبار بیشتری هم دارند.

موفقیت تیم پیوند قلب مرهون برکات حضرت رضا(ع)

دکتر فروه وکیلیان مسئول تیم داخلی پیوند قلب با بیان اینکه دستاوردهای این تیم را مرهون برکات حضرت علی بن موسی الرضا (ع) می‌داند، می‌گوید: کارتیمی در ایران بخصوص در مشهد خیلی سخت است، اما به لطف حضرت رضا(ع) و به امید زندگی دادن به بیماران، تیم پیوند قلب توانسته با انسجامی وصف ناپذیر در تمام ساعات شبانه روز آماده خدمت به بیماران و هر لحظه لازم باشد تمام اعضای تیم برای پیوند در کنارهم جمع وعمل پیوند را انجام دهند.

فوق تخصص و فلوشیپ نارسایی قلب بسیاری از آزمایش‌های مربوط به پیوند را پرهزینه دانست و اظهار داشت: علاوه بر آزمایش‌های پرهزینه داروهای این بیماران نیز گرانقیمت است که در توان بیشتر بیماران نیست از این رو کمک و حمایت بیشتر خیرین عزیز و مسئولان را می‌طلبد.

دانشیار داخلی قلب یادآور می‌شود: دیدن نوزاد ۱۰ روزه‌ای که مادرش سال ۹۴ پیوند قلب شده و یا تولد نوزادی که در روز پیوند مادرش به دنیا آمده چیزی نیست جز لطف خداوند و همجواری با امام رئوف حضرت رضا(ع) که برای ما بسیار مسرت بخش و افتخارآمیز است و تمام خستگی کارشبانه روزی، کشیک‌های سخت و بیدارخوابی هارا جبران می‌کند.

توکل به خدا در طول پیوند

دکتر ناهید زیرک مسئول تیم بیهوشی پیوند قلب تمام صحبت‌هایش را در چند جمله خلاصه می‌کند و می‌گوید: از زمان بیهوشی تا زمان به‌هوش آمدن بیمار در طول پیوند از خدا می‌خواهم که تلاش تیم به نتیجه برسد و بیمار تولدی دوباره پیدا کند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.