۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 632684

پشت پرده خروج قطر از اوپک

  علیرضا رضاخواه 

عربستان سعودی طی ماه‌های گذشته، پس از اعمال دور تازه تحریم‌های آمریکا علیه ایران، میزان تولید نفت را افزایش داده است؛ این اقدام نارضایتی دیگر اعضای اوپک را به دنبال داشته است. قطر که این روزها سخت از سوی ریاض در محاصره است، دلیلی برای پایبندی خود به اوپک نمی‌بیند.

به گزارش گروه سیاسی قدس‌آنلاین، انتشار خبر خروج قطر از اوپک که وزیر انرژی این کشور آن را تنها یک اعلامیه و تصمیم تجاری خواند را می‌توان یک شوک سیاسی و اقتصادی به بازار انرژی دنیا دانست. امری که در همان ابتدا با افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی همراه شد. از همین رو برخی تحلیلگران بازار انرژی، هدف قطر از این تصمیم را ایجاد شوک قیمتی در بازار نفت دانستند. وزیر انرژی این کشور اما خروج از اوپک را یک تصمیم قطعی دانست که از چند روز پیش گرفته شده است. در عین حال برخی از تحلیلگران هم کاهش تنش تجاری چین و آمریکا را از دلایل افزایش قیمت نفت پس از یک دوره کاهشی دانستند. اما چه سناریوهایی را می‌توان در رابطه با دلایل خروج قطر از اوپک مطرح ساخت؟

■ شکست روند همکاری‌های بین‌المللی

سناریوی اول را می‌توان شکست روند همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دانست. واقعیتی که با توجه به رفتار سیاسی کشورهای مختلف جهان در حال شدت گرفتن است. شواهد این مدعا را می‌توان در مثال‌های زیر یافت.رفتارهای رئیس جمهور آمریکا که تهدید کننده بسیاری از توافقات و نظامات بین‌المللی است، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا که موجودیت این اتحادیه منطقه‌ای را با خطر مواجه ساخته است، رشد ناسیونالیسم افراطی که روند واگرایی بین‌المللی را تشدید کرده است و همچنین رفتارهای ریاض که سبب شده بسیاری از پیمان‌های منطقه‌ای از جمله شورای همکاری خلیج فارس و یا اتحادیه عرب تنها در سطح یک نام باقی بمانند. در زمینه اوپک نیز شاهد آن هستیم که عربستان سعودی طی ماه‌های گذشته، پس از اعمال دور تازه تحریم‌های آمریکا علیه ایران، میزان تولید نفت را افزایش داده است. این اقدام نارضایتی دیگر اعضای اوپک را به دنبال داشته است. قطر که این روزها سخت از سوی ریاض در محاصره است، دلیلی برای پایبندی خود به اوپک نمی‌بیند.

■ بهره گیری از فضای تحریم‌ها علیه ایران

سناریوی دوم را می‌توان تلاش قطر برای بهره گیری حداکثری از تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران دانست. میدان گازی پارس جنوبی که در قطر گنبد شمالی یا حقل غاز الشمال نامیده می‌شود، بزرگ‌ترین میدان گازی جهان است و در تملک مشترک ایران و قطر قرار دارد. مساحت این میدان ۹۷۰۰ کیلومتر مربع است که ۳۷۰۰ کیلومتر مربع آن در آب‌های سرزمینی ایران و ۶۰۰۰ کیلومتر مربع آن در آب‌های سرزمینی قطر قرار دارد. تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی هنوز هم مانعی عمده برای بهره‌برداری بهینه کشورمان از پارس جنوبی به شمار می‌رود. با توجه به مشترک بودن این میدان گازی قطر تلاش می‌کند تا از دور جدید تحریم‌ها برای حداکثر سازی منافع خود بهره بگیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.