گرچه با شروع پاییز سال آبی تقریباً خوبی را تا به اینجا در کشور و استان خراسان رضوی پشت سر گذاشته‌ایم، اما قطعاً این حجم از بارش‌ها با توجه به خشکسالی‌هایی که سال‌های گذشته واقع شده است نتوانسته و نمی‌تواند کم آبی و بی‌آبی را در آینده جبران کند. این موضوعی است که اکثر کارشناسان حوزه آب به آن اذعان داشته و دارند.

ورود وزیر نیرو به کارگروه‌های حل بحران آب مشهد

با این تفاسیر و آنچه در حال حاضر با آن رو به‌رو هستیم در حوزه شهر مشهد به نظر می‌رسد روند چنانچه به همین منوال کنونی پیش برود مشهدی‌ها تابستان سخت و احتمالاً کم آبی را در پیش داشته باشند. سد دوستی که منبع آبی آن به صورت مشترک با ترکمنستان بهره برداری می‌شود بدترین شرایط ممکن در طول سال‌های از افتتاح تا به حالش را تجربه می‌کند و عملاً با شرایط فعلی امیدی به آن نمی‌شود در سال پیش رو داشت! همه این‌ها را که کنار هم بگذاریم نتیجه‌ای نگران کننده برای منابع تأمین آب کلانشهر مشهد در سال آینده پیش‌بینی می‌شود.

با وضعیت موجود چاره‌ای جز اندیشیدن راه‌های جدید برای تأمین آب مشهد نیست. یکی از راه هایی که مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی به آن تأکید دارد سازگاری با شرایط فعلی است.

  جایگزینی آب‌های تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز مشهد

علایی همچنین از جایگزینی آب‌های تصفیه شده در تصفیه خانه‌های شهر برای آبیاری فضای سبز مشهد و در قبال آن استفاده از چاه‌های آبی که در حال حاضر در اختیار شهرداری برای آبیاری قرار دارد، یاد می‌کند که البته به نظر می‌رسد گزینه‌ای محتمل‌تر و نزدیک‌تر برای کمک به عبور از بحران کم آبی و بی‌آبی در شهر مشهد باشد.

 گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد که قطعاً هم هزینه بر و هم اینکه زمان خیلی زیادی برای ثمر دهی آن‌ها مورد نیاز است. با این وجود برای رهایی از شرایط کنونی دولت و وزارت نیرو می‌بایست نگاه ویژه‌ای به بحث آب شهر مشهد در آینده داشته باشد.

چه با اجرای برنامه‌های کوتاه مدت و چه استارت برنامه هایی که در آینده می‌تواند عطش کلانشهر مشهد را رفع نماید. در همین رابطه گویا اتفاقاتی در حال شکل گرفتن است و قرار است با حضور وزیر نیرو جلساتی در حوزه آب مشهد برگزار شود تا بلکه دغدغه‌های مردم و مسئولان حوزه آبی شهر مشهد کمتر شود.

 احتمال به صفر رسیدن برداشت آب از سد دوستی در سال ۹۸

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در خصوص تعاملی که قرار است با وزارت نیرو برای حل مشکلات آب مشهد صورت بگیرد به خبرنگار ما گفت: امروز (دیروز) جلسه‌ای با وزیر نیرو داشتیم که در آن موضوعات مرتبط با آب در مشهد عنوان شد و تأکید گردید تا موارد پیش رو با جدیت بیشتری به آن پرداخته شود چرا که در حوزه آب یکی از نگرانی‌های سال ۹۸ با توجه به احتمال به صفر رسیدن برداشت آب از سد دوستی تأمین آب شرب مورد نیاز شهروندان این کلانشهر است.

وی در ادامه اظهار داشت: ما در مشهد نیز جلساتی را با حضور مسئولان مرتبط با حوزه آب برگزار کردیم با این محوریت که نگاه جدی تری در بحث آینده آبی شهر داشته باشیم که مواردی مطرح گردید و بسته پیشنهادی خودمان را به آقای وزیر ارائه کردیم که با تکیه بر آن بتوانیم بخشی از مسائل آب مشهد را حل و فصل نماییم. در این زمینه انتظار می‌رود وزارت نیرو در موضوع اعتبار بخشی اعتبارات کافی را برای سال پیش رو در مورد آب شهر مشهد در نظر بگیرد که امیدواریم این اتفاق بیفتد.

 حضور وزیر در جلسات مرتبط با آب شهر مشهد

پژمانفر همچنین از حضور شخص وزیر در جلسات کارگروه مرتبط با آب شهر مشهد خبر داد و گفت: امروز(دیروز) اتفاق خوبی که افتاد این بود که توانستیم وزیر را متقاعد کنیم که در جلساتی که در مورد آب مشهد در وزارت نیرو تشکیل خواهد شد شخصاً حضور داشته باشد که اولین جلسه آن نیمه دیماه برگزار می‌گردد و قرار است تا حصول نتیجه لازم این جلسات هر ۲ ماه یکبار سر بگیرد تا به امید خدا مشهد از دوره‌ای که در آن قرار گرفته است به سلامت عبور کند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.