وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی خود در بروکسل بار دیگر ادعا کرد که ایران با آزمایش یک موشک بالستیک، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرده است.

تکرار ادعای پمبئو علیه ایران درباره نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا که به بروکسل سفر کرده است، در سخنرانی خود در «بنیاد آلمانی مارشال» بار دیگر ادعا کرد که ایران با آزمایش یک موشک بالستیک، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرده است.

مایک پمپئو برای اولین بار روز شنبه در یک پیام توئیتری مدعی شد که ایران به‌تازگی یک فروند موشک بالستیک میان‌بُرد آزمایش کرده که قادر به حمل چندین کلاهک است. وی در ادامه مدعی شد: «این آزمایش نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است».

این در حالیست که ایران انجام چنین آزمایشی را تایید نکرده و علاوه بر این، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت (قطعنامه ضامن برجام) نیز انجام آزمایش موشکی را برای ایران ممنوع نکرده است؛ همچنانکه مارک فیتزپاتریک، مدیر اجرایی اندیشکده بین‌المللی مطالعات راهبردی نیز در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا در توئیتی نوشت آزمایش موشکی ایران نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نیست.

وی در این توئیت نوشت: «قصد توجیه آزمایش موشکی ایران را ندارم اما این آزمایش نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نیست؛ چراکه این قطعنامه تنها از ایران می‌خواهد این گونه آزمایش‌ها را صورت ندهد. این قطعنامه همچنین از همه کشورهای عضو می‌خواهد از اقداماتی که اجرای تعهدات برجام را تضعیف می‌کند، خودداری کنند. بنابراین، اگر ایران این قطعنامه را نقض کرده آمریکا نیز چنین کرده است.»

پمپئو همچنین در سخنرانی امروزِ خود در «بنیاد آلمانی مارشال» که ساعاتی پس از دیدار او با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی صورت گرفت، مدعی شد که ایران پس از توافق هسته‌ای، به جامعه بین‌المللی ملحق نشد و درآمدی که از این توافق به دست آورد را صرف حمایت از تروریسم کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا در بخش دیگری از اظهاراتش در بروکسل، ایران را متهم کرد که تعدادی از شهروندان آمریکایی (که به جرم جاسوسی دستگیر شده‌اند) را گروگان گرفته و به قطعنامه‌های بین‌المللی بی‌اعتنایی می‌کند.

پمپئو همچنین در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها در گزارش‌های فصلی خود تایید کرده است که ایران دسترسی‌های لازم را برای بازدید از اماکن هسته‌ای خود فراهم کرده، در این سخنرانی ایران را به دروغ‌گویی به بازرسان آژانس درباره برنامه هسته‌ای خود متهم کرد.

وی در ادامه سخنرانی خود شکایت اخیر ایران از آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه) را نیز بی‌اساس خواند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.