به‌دنبال تصمیم جنرال موتورز برای تعطیلی پنج کارخانه در آمریکا، سناتورها و دولت ایالات متحده به دنبال کنترل بیشتر بر خودروسازان فعال در این کشور هستند.

 انتقاد سناتورهای آمریکا از مدیر کارخانه جنرال موتورز

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، در پی تصمیم جنرال موتورز برای تعطیلی پنج کارخانه‌ در آمریکا، مری بارا مدیرعامل این شرکت با انتقاد شدید سناتورهای جمهوری‌خواه و دموکرات روبه‌رو شد. تصمیم جنرال موتور باعث کاهش ۱۵ هزار شغل در آمریکا می‌شود و به همین علت دو سناتور از ایالت اوهایو قصد دارند با مری بارا دیدار کنند. 

سناتور رابرت پورتمن از حزب جمهوری‌خواه و سناتور شرود براون از حزب دموکرات، در بیانیه‌ی مشترکی اظهار داشتند برای نجات کارخانه‌ی لردستون در بخش شمالی ایالت اوهایو، بر جنرال موتورز فشار وارد می‌کنند. این بیانیه پس از آن منتشر شد که اتحادیه کارگران خودرو (United Auto Workers) روز دوشنبه طی نامه‌ای به جنرال موتورز اعلام کرد به‌طور رسمی با تصمیم این شرکت برای تعطیلی چهار کارخانه در سال ۲۰۱۹ مخالف است. این اتحادیه همچنین اعلام کرد که تصمیم جنرال موتورز، تعهدات مربوط‌ به مذاکرات سال ۲۰۱۵ را نقض می‌کند. تصمیم این شرکت برای تعطیلی کارخانه در ایالت اوهایو همچنین با مخالفت شدید دونالد ترامپ و برخی از نمایندگان سنا و کنگره روبه‌رو شد.

General Motors / جنرال موتورز

در نامه‌ای که توسط رویترز منتشر شد، اتحادیه کارگران خودرو از جنرال موتورز خواست که تصمیم خود را لغو کند تا سرنوشت کارخانه‌ها در طول مذاکرات سال آینده حل شود. این اتحادیه همچنین تلاش جنرال موتورز را برای فرار از تعهدات خود بی‌نتیجه خواند و از به‌کارگیری تمام منابع برای اجرای توافقنامه سال ۲۰۱۵ خبر داد. 

از اوایل سال ۲۰۱۷ تاکنون، جنرال موتورز دو خط تولید (از مجموع ۳ تا) را در کارخانه اوهایو تعطیل کرده است که در آن خودروی شورولت کروز تولید می‌شد. تعطیلی خط تولید شورولت کروز که باعث از بین رفتن ۳۰۰۰ هزار فرصت شغلی شد، به‌دلیل کاهش تقاضا برای خرید این خودرو اعلام شده است. 

شورولت کروز / Chevrolet Cruz

علاوه‌بر تعطیلی کارخانه‌ها، جنرال موتورز حدود ۸۰۰۰ شغل مشمول حقوق را در آمریکای شمالی حذف می‌کند. جنرال موتورز همچنین ۲۲۵۰ کارگر حقوق‌بگیر که داوطلبانه قصد خرید سهام این شرکت را دارند، اخراج خواهد کرد.

برخی از رهبران کنگره گفتند که مری بارا جلساتی با نمایندگان ایالت‌هایی که تحت تأثیر قرار گرفته‌اند و برخی از رهبران کنگره، خواهد داشت. تیم رایان نماینده‌ی دموکرات اوهایو، دعوتنامه‌ای برای جلسه استماع صحبت‌های مری بارا در کنگره ارسال کرده است. همچنین بن کاردین و کریس ون هولن از سناتورهای ایالت مریلند، به همراه چهار عضو دیگر کنگره از این ایالت، روز جمعه از بارا خواسته‌اند که با آن‌ها دیدار کند. دلیل این دیدار، برنامه‌های جنرال موتورز برای بستن کارخانه‌ی خودروسازی در نزدیکی بالتیمور است؛ این کارخانه طی چند سال بیش از ۱۰۰ میلیون دلار از یارانه‌های فدرال استفاده کرد. 

General Motors Mary Barra / مری بارا جنرال موتورز

این نمایندگان اعلام کردند:

بسته شدن یک کارخانه تولیدی، زمانی‌که جنرال موتورز کمک‌های عمومی قابل‌توجهی از دولت دریافت می‌کند و سود سه‌ماهه پایانی امسال آن به ۲.۵ میلیارد دلار می‌رسد، نمونه‌ای از عملکرد بسیار ضعیف است.

اما کاخ سفید این روزها تصمیم‌های دیگری نیز برای آینده‌ی صنعت خودرو گرفت؛ لری کادلو، مشاور اقتصادی کاخ سفید روز دوشنبه گفت:

ایالات متحده کمک‌های مالی خود را برای خودروهای الکتریکی و سایر موارد از جمله منابع انرژی تجدیدپذیر قطع خواهد کرد. مالیات بین ۲۵۰۰ تا ۷۵۰۰ دلار برای مصرف‌کنندگان خودروی الکتریکی پلاگین هیبرید وضع می‌شود که از آن جمله می‌توان به خودروهایی اشاره کرد که توسط جنرال موتورز تولید شده‌اند. به‌عنوان یکی از سیاست‌های جدید، ما می‌خواهیم هر گونه یارانه و کمک مالی را به پایان برسانیم. از سوی دیگر یارانه‌هایی هم که در زمان دولت اوباما اعمال شده بودند، لغو خواهند شد. زمان اجرای این سیاست هنوز قطعی نیست اما احتمالاً بین سال‌های ۲۰۲۰ یا ۲۰۲۱ اجرایی می‌شود. 

یارانه‌های خودروی برقی به‌تازگی موضوع بحث نمایندگان مجلس سنا و کنگره و سایر سیاست‌مداران دولتی آمریکا شده است. پس از اینکه جنرال موتور اعلام کرد کارخانه‌های خود را در برخی ایالت‌ها تعطیل می‌کند، دونالد ترامپ تهدید کرد که یارانه‌های پرداختی به این شرکت را قطع خواهد کرد. پیش از این نیز برخی از سناتورهای جمهوری‌خواه، لایحه‌ای برای قطع تمام مشوق‌های فدرال به مجلس سنا آوردند. 

تسلا

یکی دیگر از جمهوری‌خواهان نیز مدتی قبلی طرحی به مجلس سنا ارائه داد که در آن محدودیت فعلی برای خودروهای الکتریکی واجد شرایط دریافت اعتبارات مالیاتی برداشته می‌شود. تعدادی از خودروسازان مانند تسلا، جنرال موتور ونیسان خواستار لغو محدودیت اعتبارات مالیاتی برای خودروهای برقی شده‌اند. خودروسازان آلمانی از جمله بی‌ام‌و، دایملر و فولکس‌واگن هم برنامه‌هایی برای تولید و فروش خودروهای برقی پلاگین هیبرید در بازار ایالات متحده دارند و تحت تاثیر این محدودیت قرار می‌گیرند. 

اعتبارات مالیاتی توسط کنگره به ۲۰۰ هزار خودروی الکتریکی برای هر خودروساز محدود می‌شود و پس از آن یارانه‌ها به‌طور تردیجی کاهش می‌یابند و قطع خواهند شد. جنرال موتورز اعلام کرده است که انتظار دارد تا اواخر سال ۲۰۱۸ به آستانه این محدودیت برسد؛ این بدان معنی است که طبق قانون فعلی، محدودیت اعتبار مالیاتی این شرکت در سال ۲۰۲۰ کاملاً به پایان می‌رسد. تسلا هم مدتی قبل اعلام کرد که به این آستانه رسیده است. اما سایر خودروسازان ممکن است چندین سال طول بکشد تا به محدودیت فعلی برسند.

بی ام و

اما دعوای اصلی در آینده خواهد بود؛ زمانی‌که دموکرات‌ها در ابتدای سال میلادی آینده کنترل کنگره را به‌دست می‌گیرند و بعید به‌نظر می‌رسد که بخواهند یارانه‌ها و مشوق‌های مالی را برای استفاده از خودروی الکتریکی قطع کنند. حتی بسیاری از این نمایندگان برای تصویب مشوق‌های جدید نیز تلاش می‌کنند. 

تسلا و جنرال موتورز چند ماه با اعضای کنگره چانه‌زنی کردند تا محدودیت خودروهای الکتریکی برداشته شود یا آن‌ها تغییرات دیگری در قانون اعمال کنند؛ اما به‌نظر می‌رسد که پیش از پایان دوره‌ی کنونی نمایندگی کنگره، تغییراتی در قانون رخ می‌دهد. 

منبع: زومیت

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.