۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۹
کد خبر: 632750

Titan RTX کارت گرافیک جدید انویدیا است که با بهره‌مندی از ۲۴ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی، لقب قدرتمندترین کارت گرافیک دسکتاپ دنیا را از آن خود می‌کند.

قدرتمند ترین کارت گرافیک دنیا معرفی شد

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، انویدیا به‌تازگی از جدیدترین کارت گرافیک پرچمدار خود به نام تایتان RTX رونمایی کرده است. همان‌طور که انتظار می‌رفت، این کارت قدرتمند از ۷۲ هسته‌ی RT (مبتنی بر معماری تورینگ) و ۴٬۶۰۸ هسته‌ی کودا بهره می‌گیرد؛ گفتنی است که مدل پیشین کارت گرافیک‌های این سری، یعنی RTX ۲۰۸۰ Ti، به‌ترتیب دارای ۶۸ و ۴٬۳۵۲ هسته‌ی RT و کودا بود.

نباید فراموش کنیم که Nvidia Titan RTX را برخلاف Titan XP (عرضه‌شده در سال ۲۰۱۷) نمی‌توان یک کارت گرافیک مخصوص مشتریان عادی به‌شمار آورد و بهتر است آن را در دسته‌ی کارت‌های خانواده‌ی Titan V جای داد.

تایتان آرتی‌ایکس انویدیا به ۲۴ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی (ویدیو رم) از نوع GDDR۶ مجهز شده است و تهیه کردن آن، ۲٬۵۰۰ دلار هزینه می‌برد. بد نیست اشاره کنیم که کارت RTX ۲۰۸۰ Ti، هم حافظه‌ی گرافیکی کمتری داشت و هم ارزان‌تر بود.

تایتان آر تی ایکس انویدیا / Nvidia Titan RTX

تایتان RTX؛ تی‌رکس دنیای کارت‌ گرافیک‌ها!

کارت گرافیک Titan RTX بازار پژوهشگران حوزه‌ی هوش مصنوعی، کاربران ورک‌استیشن و البته گیمرها را هدف قرار داده است.

با این‌حال این کارت جدید از جوانب زیادی به RTX ۲۰۸۰ Ti شباهت دارد، البته با حافظه‌ی بسیار بیشتر. به‌علاوه، تایتان آرتی‌ایکس ۱۳۰ ترافلاپ عملکرد یادگیری عمیق و ۱۱ گیگارِی (GigaRay) عملکرد پرتویابی را ارائه می‌دهد.

تایتان RTX همچون کارت گرافیک ۶٬۳۰۰ دلاری Quadro RTX ۶۰۰۰ (مخصوص ورک‌استیشن‌ها) از واحد پردازش گرافیکی TU۱۰۲ استفاده می‌کند که برای آشنایی بیشتر با آن می‌توانید به این مقاله در زومیت مراجعه کنید. تعداد هسته‌های کودا، هسته‌های RT و هسته‌های Tensor این دو کارت با هم برابر است و حتی هر دوی آن‌ها به حافظه‌ی گرافیکی مشابهی مجهز شده‌اند (رقم اعجاب‌انگیز ۲۴ گیگابایت).

تایتان آر تی ایکس انویدیا / Nvidia Titan RTX

Titan RTX؛ کارت گرافیکی مجهز به ۲۴ گیگابایت ویدیو رم

اگر حس می‌کنید که چنین غول بی‌شاخ‌ودُمی نمی‌تواند نیازهایتان را برآورده کند، می‌توانید با پرداخت ۸۰ دلار و تهیه‌ی Titan RTX NVLink Bridge، دو کارت Titan RTX را در کنار هم قرار دهید تا ضمن بهره‌مندی از دو برابر حافظه‌ی گرافیکی بیشتر،‌ به پهنای باند ۱۰۰ گیگابایت بر ثانیه، دسترسی پیدا کنید. انویدیا به‌ هنگام معرفی آخرین نسل سری کارت‌های GTX، از کارت گرافیک ۱٬۲۰۰ دلاری Titan XP نیز رونمایی کرده بود؛ اما رویکرد این شرکت پس از معرفی Titan V متحول شده است.

همان‌طور که پیشتر ذکر کردیم، کارت تایتان RTX بیشتر مخصوص پژوهشگران حوزه‌ی AI و کاربرانی است که دوست دارند از مزیت‌های ویژه‌ی هسته‌های قدرتمند Tensor (نظیر پرتویابی آنی) بهره‌مند شوند.

تایتان آر تی ایکس انویدیا / Nvidia Titan RTX

داشتن این مقدار از حافظه‌ی گرافیکی، پژوهشگران را قادر می‌سازد تا شبیه‌سازی‌های بزرگ‌تر و پرجزئیات‌تری را تولید کنند؛ در حال حاضر RTX ۲۰۸۰ Ti با ۱۱ گیگابایت ویدیو رم، توانایی بسیار خوبی در این زمینه دارد؛ حال خودتان قدرت اعجاب‌انگیز تایتان RTX را با ۲۴ گیگابایت ویدیو رم تصور کنید.

با در نظر گرفتن این موضوع که کارت گرافیک جدید Titan RTX از جوانب زیادی به کارت گرافیک Quadro RTX ۶۰۰۰ شباهت دارد، می‌توان آن را گزینه‌ای بسیار مناسب برای انیمیشن‌سازی سه‌بعدی، موشن گرافیک و البته ادیت ویدیو به‌شمار آورد. Titan RTX قیمتی کمتر از نصف Quardo RTX ۶۰۰۰ دارد و جز در زمینه‌ی درایورهای گرافیکی و OpenGL (که امروزه در اپلیکیشن‌های بسیار کمی مورداستفاده قرار می‌گیرد) عملکردی تقریبا مشابه آن را ارائه می‌دهد.

تایتان آر تی ایکس انویدیا / Nvidia Titan RTX

مشخصات سخت‌افزاری کارت گرافیک تایتان RTX انویدیا
پارامترها / نام کارت گرافیک Nvidia Titan RTX
کلاسترهای پردازشی گرافیکی ۶ عدد
کلاسترهای پردازشی تکسچرها ۳۶ عدد
هسته‌های کودا ۴٬۶۰۸ عدد
هسته‌های Tensor ۵۷۶ عدد
هسته‌های RT ۷۲ عدد
سرعت کلاک پایه ۱٬۳۵۰ مگاهرتز
نرخ داده‌ی رم ۱۴ گیگابایت بر ثانیه
اندازه‌ی کش L۲ ۶٬۱۴۴ کیلوبایت
حافظه‌ی گرافیکی (VRAM) ۲۴ گیگابایت از نوع GDDR۶
پهنادی باند حافظه ۶۷۲ گیگابایت بر ثانیه
لیتوگرافی ۱۲ نانومتری FFN
تعداد ترانزیستورها ۱۸.۶ میلیارد
اتصالات

سه درگاه DisplayPort

یک درگاه HDMI

یک درگاه USB Type-C

سیستم‌های عامل پشتیبانی‌شده

ویندوز ۷ نسخه‌ی ۶۴ بیت، ویندوز ۱۰ نسخه‌ی ۶۴ بیت (آپدیت آوریل ۲۰۱۸ به بعد)، لینوکس ۶۴ بیت

TDP (توان حرارتی)

۲۸۰ وات

انویدیا مدعی شده است که تایتان RTX می‌تواند بازی‌های ویدیویی را با سرعت خام ۱۰ تا ۲۰ درصد بهتر از RTX ۲۰۸۰ Ti اجرا کند. این کارت برخلاف کارت ۳٬۰۰۰ دلاری تایتان وی (که از حافظه‌ی گران‌قیمت HBM۲ بهره می‌بُرد)، ویژگی‌های گیمینگ جالبی را از برادران بزرگ‌تر سری RTX خود به ارث برده است. بنابراین، تایتان RTX قطعا موردتوجه آن‌دسته از گیمرانی قرار خواهد گرفت که کارت‌ گرافیک ۱٬۲۰۰ دلاری RTX ۲۰۸۰ Ti نتوانسته است جوابگوی نیازهای آن‌ها باشد.

کارت گرافیک قدرتمند تایتان RTX اواخر ماه جاری میلادی با قیمت ۲٬۴۹۹ دلار روانه‌ی بازار آمریکا و اروپا خواهد شد.

منبع: زومیت

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.