رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: سعی کرده ایم با تمام محدودیت ها سرمایه گذاری در کشاورزی را افزایش دهیم. به طوری که درآمد سالانه ما ۱۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته و تولیدات یک میلیون تن بیشتر شده است.

باید شیوه های کشت را تغییر دهیم/ اعتباراتی که به ما تخصیص داده می شود کافی نیست

مجتبی مزروعی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین گفت: کارشناسان ما در بخش کشاورزی با توجه به خصوصیات هر منطقه و نیاز آبی محصولات، الگوی کشت را برای تمام دشت های استان خراسان رضوی تعیین کرده اند. اما این الگوی کشت توسط کشاورزان به صورت تمام و کمال اجرا نمی شود.

وی افزود: تولید محصولات کشاورزی یک کار دستوری نیست بلکه بیشتر کاری فرهنگی است. یکی از مهمترین شاخصه ها در تعیین اینکه چه محصولی باید کشت شود، دانش بهره بردار و تولید کننده است.  به عنوان مثال برای اینکه یک پنبه کار تبدیل به یک پسته کار شود باید چند نسل طول بکشد. یا سیب زمینی و چغندر کار را نمی توان به راحتی ذرت کار کرد.

وی در مورد نحوه مدیریت کشت محصولات پرآب طلب بیان کرد: می گویند کشت خربزه را چون محصول پرآب طلبی است از استان حذف کنیم. اما در عمل نمی توان این کار را انجام داد. خربزه جزئی از برند استان خراسان است و در تمام کشور خربزه های استان معروف هستد. باید شیوه های کشت را تغییر داد و میزان آب مصرفی را کنترل کرد.

وی اظهار کرد: به عنوان مثال، تولید ۱۰ تن خربزه در فضای باز و زیر آسمان حدود ۱۰ هزار مترمکعب آب مصرف می کند. اما اگر در فضای گلخانه ای ۱۰۰ تن خربزه تولید کنیم فقط ۴ هزار مترمکعب آب مصرف خواهد نمود. یا اینکه گندم در آبیاری قطره ای نیمی از آبی که در محیط باز نیاز دارد را مصرف می کند و خیلی هم خوب جواب می دهد.

مزروعی خاطر نشان کرد: با تغییر شیوه های کشت می توانیم مصرف آب را کنترل کنیم. کشت گلخانه ای، توسعه سازه های سبک، سیستم های کشت زیر پلاستیک، آبیاری تحت فشار از مواردی هستند که در کاهش آب در بخش کشاورزی بسیار موثرند. ضمن اینکه اگر گیاهان کم آب طلب مانند گیاهان دارویی هم به کشت اضافه شوند، در مصرف آب بسیار صرفه جویی خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص میزان اعتبارات موجود برای اجرای سیستم های نوین آبیاری در مزارع استان گفت: در سالهای اخیر اعتبارات دریافتی ما بسیار رشد داشته اند. توسعه سیستم های آبیاری نسبت به سال ۹۲ بیست برابر افزایش داشته و اکنون ۲۶۰ میلیارد تومان اعتبارات دریافت می کنیم. در بخش تسهیلات مکانیزاسیون از سال ۹۲ تا کنون ۳۳۰ میلیارد تومان اعتبارات داشته ایم.

وی عنوان کرد: البته اعتبارات یک طرف قضیه است. مهمتر از آن مدیریت بازرگانی است. در سالهای اخیر روی بحث بازرگانی از جمله در زعفران، کلزا، پنبه، سیب زمینی و صادرات شیر بسیار کار کرده ایم تا بتوانیم از لحاظ اقتصادی هم به نتایج خوبی برسیم.

وی ادامه داد: باید سرمایه گذاری در کشاورزی افزایش پیدا کند. به تناسب اشتغالی که در این سالها بوده و حدود ۲۳ درصد است و به تناسب ارزش افزوده که ۱۵ درصد است باید به همین نسبت سرمایه گذاری هم افزایش پیدا کند. سعی کرده ایم با تمام محدودیت ها سرمایه گذاری در کشاورزی را افزایش دهیم. به طوری که درآمد سالانه ما ۱۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته و تولیدات یک میلیون تن بیشتر شده است.

وی اعلام کرد: باید در بخش توسعه کشتهای گلخانه ای و سازه های سبک تسهیلات ارزان قیمت و سهل و الوصول به کشاورزان دهیم. کشاورز نباید برای دریافت تسهیلات اذیت شود. کشت گلخانه ای و کاهش مصرف آب یک بحث شخصی نیست و موضوعی ملی است. موضوع آب به حیات و ممات شهرها و روستاها و ساکنینش مربوط می شود و خیلی مهم است.

مزروعی گفت: نباید به کشاورزی در روستاها از جنبه اقتصادی نگاه کرد. برای این مردم کشاورزی بیشتر جنبه زندگی دارد و از این طریق در حال امرار معاش هستند. نگاه به بخش کشاورزی باید یک نگاه ملی توام با حیات باشد. اگر آب و غذا نداشته باشیم زندگی نداریم. باید تسهیلات ویژه ای داشته باشیم تا اینکار را انجام بدهیم. اعتباراتی که به ما تخصیص داده می شود کافی نیست. در حوزه کاهش مصرف آب اقدامات خوبی انجام گرفته اما باز هم مناسب شرایط موجود نیست.

وی اظهار کرد: برای ساخت و نصب تاسیسات گلخانه ای، تسهیلات ۱۵ درصدی می دهیم که این خیلی بالاست و سازوکار پرداختش هم برای کشاورز خیلی سخت است. باید تسهیلات ارزان قیمت و سهل الوصول دهیم تا کشاورزان راغب شوند از فن آوری های جدید استفاده کنند. در برخی کشورها برای کشت گلخانه ای تا ۳۰ درصد از تسهیلات را وام بلاعوض می دهند.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.