علیرغم ازسرگیری تولید و صادرات نفت از میادین نفتی کرکوک، صادرات نفت عراق در ماه نوامبر به خاطر هوای بد در پایانه های جنوبی این کشور به پایین ترین حد در هفت ماه گذشته رسید .

صادرات نفت عراق به کمترین رقم در ۷ ماه گذشته رسید

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، علی‌رغم اینکه پس از توقف یکساله، دولت فدرال صادرات از شمال عراق را در اواسط نوامبر از سرگرفت، صادرات نفت این کشور در ماه نوامبر به خاطر هوای بد در پایانه های جنوبی آن به پایین ترین حد در هفت ماه گذشته رسید .

طبق بیانیه وزارت نفت عراق، میانگین صادرات عراق در نوامبر ۳.۳۷۲ میلیون بشکه در روز بود. یعنی کمترین حد از ماه آوریل سال جاری .

صادرات عراق در نوامبر برای سومین ماه پیاپی پس از کاهش در سپتامبر و اکتبر و به دنبال رکورد بالاترین صادرات در ماه اوت با ۳.۵۸۳ میلیون بشکه، کاهش یافت. صادرات عراق در اکتبر هم به خاطر بدی هوا در پایانه های جنوبی مختل شده بود .

در ماه نوامبر پایانه های جنوبی میانگین ۳.۳۶۳ میلیون بشکه نفت صادر کرده بودند و خط لوله کرکوک به ترکیه متعلق به منطقه نیمه مستقل کردستان شاهد تولید ۹ هزار بشکه نفت در روز بود .

در اواسط نوامبر عراق صادرات نفت از استان کرکوک را از سر گرفت. یک سال قبل جریان نفت کرکوک به خاطر درگیری با منطقه کردستان متوقف شده بود .

قبلا روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت در استان کرکوک پمپ و به بندر سیهان ترکیه صادر می‌شد. فعالیت خط لوله کرکوک پس از اینکه دولت فدرال عراق در اکتبر سال گذشته تصمیم گرفت کنترل میادین نفت کرکوک را از  نیروهای کرد بگیرد، متوقف شد. این اتفاق پس از برگزاری یک رفراندوم توسط منطقه نیمه مستقل کردستان افتاد. بغداد این رفراندوم را به رسمیت نمی شناخت. تنها خروجی صادرات نفت کرکوک، خط لوله نفت دولت منطقه ای کردستان است .

عراق و دولت منطقه ای کردستان در بغداد برای استفاده از این خط لوله برای صادرات نفت فدرال به توافق رسیدند. ولی ماه گذشته هوای بندر بصره و سایر پایانه های جنوبی برنامه های بارگیری عراق را مختل کرد .

عراق دومین تولیدکننده بزرگ اوپک بعد از عربستان است که در سال جاری تولید و صادرات نفت خام خود را افزایش داده است، مخصوصا پس از نشست ماه ژوئن که طی آن تولید آزاد شد .
حالا که بغداد برای صادرات نفت از کرکوک از طریق خط لوله کردستان به ترکیه به توافق رسیده است، می تواند برای اوپک دردسر باشد. اوپک و متحدانش در آخر همین هفته برای مذاکره در مورد کاهش تولید نفت دیدار می‌کنند .

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.