میرزا سعید خان موتمن‌الملک، موقوفات خود را در سال ۱۲۹۲ هجری قمری برای آستان قدس رضوی وقف کرد. در مصارف موقوفاتی وقف‌نامه‌ او آورده شده که با درآمدش ۲ نفر حافظ قرآن‌ بر سر مدفن واقف به قرآن خوانی بپردازند.

۱۴۰۰ ختم قرآن با موقوفه «میرزا سعید خان موتمن‌الملک» /تنظیف و عطرافشانی حرم با موقوفه «میرزا سعیدخان موتمن الملک»

به گزارش قدس آنلاین، آیاتی که بسیاری از واقفان و خیرخواهان تلاش داشته‌اند تا در دوران زندگی‌ خود با به جا گذاشتن دستاوردهایی ارزشمند، زمینه بهره‌مندی از آثار و برکات الهی آن را فراهم آورند. فقرا و مستمندان، تنظیف و تعطیر بارگاه رضوی و نیز اولاد و ذوی‌الارحام از جمله دیگر مصارف این مجموعه موقوفات به شمار می‌آید و واقف با نیت خیرخواهانه خود تلاش داشته قدم کوچکی در راه تقرب به درگاه الهی و جلب رضایت ائمه اطهار بردارد.

ختم قرآن با قدمتی ۱۴۷ ساله
خوشبختی، نعمت والایی است که در بسیاری از اعمال دنیای بشری نهفته است؛ خواندن آیات الهی کتاب آسمانی از جمله اقدامات مورد اهتمام بسیاری از علما و فقها در طول دوران زندگانی است. بر اساس این وقف‌نامه، دو نفر قاری قرآن بر اساس نیت واقف هر روزه صبح و عصر به قرائت قرآن می‌پردازند. هم‌اکنون نیت این واقف در رواق دارالزهد انجام می‌شود، ولی پیش از این، مراسم قرآن‌خوانی در رواق دارالسیاده انجام می‌شده است. این موقوفه دارای قدمتی ۱۳۰ ساله است که موجب شده تا برکات و ثمرات آیات روح‌بخش قرآن به واقف آن بازگردانده شود. به دنبال این وقف پر برکت که سال‌ها قدمت دارد، هم‌اکنون افراد بسیاری تلاش می‌کنند تا از منش و سبک والای میرزا سعید خان موتمن‌الملک پیروی کنند و قرائت هر یک از آیات الهی کتاب آسمانی پس از مرگ، رهاورد نجات انسان‌ها و رستگاری‌شان شود.
* تنظیف و تعطیر با موقوفه «میرزا سعیدخان موتمن الملک»

هر ساله با عواید و درآمد موقوفاتی «میرزا سعید خان موتمن‌الملک» تنظیف و تعطیر در حرم مطهر رضوی انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین رضا دانشور ثانی، معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی نیز گفت: «میرزا سعید خان موتمن الملک» از رجال سیاسی ایران و وزیر امور خارجه در سال ۱۲۹۷ هجری قمری بوده که قصد کرد تا بخشی از اموالش را برای آستان قدس رضوی وقف کند.
وی با اشاره به موقوفات این واقف عنوان کرد: موتمن‌الملک تمام مزرعه کشف مشهد را در سال ۱۳۰۱ هجری قمری برای این سازمان وقف کرده است.
دانشور ثانی ادامه داد: در مصارف موقوفاتی این‌ وقف‌نامه آورده شده که هر ساله از درآمد موقوفه یک پنجم برای تنظیف دو صحن انقلاب و آزادی در جلوی محراب به همراه اسباب و لوازم به کار گرفته شود.
وی با اشاره به تشریح شیوه مصرف در این وقف‌نامه عنوان کرد: بر اساس این وقف‌نامه تنظیف در ۳ فصل تابستان، بهار و پاییز از غبار و در زمستان از برف و گل با درآمدهای این موقوفه در بارگاه مطهر رضوی انجام می‌شود.
دانشور ثانی بیان کرد: در سال جاری از درآمد این موقوفه تأمین اعتبار به میزان ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای حقوق جاروب‌کش‌های آستان قدس رضوی به همراه تأمین اسباب و لوازم این سازمان صورت پذیرفته است.
لازم به یادآوری است؛ فقرا و مستمندان و نیز اولاد و ذوی الارحام از جمله دیگر مصارف این مجموعه موقوفات به شمار می‌آید.
منبع:   آستان نیوز
پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.