انتقال اچ‌ای وی (HIV) از طریق جنسی در سال‌های ۶۵ تا ۹۷ افزایش بیش از دو برابر داشته است؛ زیرا ۵۷ درصد مبتلایان به اچ‌ای وی در سال ۶۵ از طریق اعتیاد تزریقی و ۲۰ درصد از راه آمیزش بوده که این الگو در سال ۹۷ تغییر یافته و ۴۰ درصد مبتلایان از طریق آمیزش جنسی و ۳۷ درصد از راه اعتیاد تزریقی گزارش شده است.

«اچ ‌آی وی» ایدز نیست

این مطلب را دکتر امین بجدی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حاشیه نشست خبری به مناسبت هفته مبارزه با ایدز (۸-۱۴ آذر) در گفت‌وگو با خبرنگار ماعنوان کرد و افزود: انجام تست اچ‌ای وی به منظور کنترل و پیشگیری از ایدز برای همه ضروری است؛ زیرا اچ‌ای وی قابل کنترل است ولی اغلب آن را به عنوان ایدز می‌شناسند؛ در حالی که ایدز آخرین مراحل عفونت اچ‌ای وی است و در صورتی که فرد تحت مراقبت و درمان قرار گیرد هرگز ایدز اتفاق نمی‌افتد. وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه تست اچ‌ای وی می‌تواند وضعیت احتمالی ابتلا را مشخص کند و در صورت مثبت بودن با داروهای موجود به زندگی فرد اچ‌ای وی کیفیت بهتری ببخشد.

شمار مبتلایان زن افزایش یافته

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اظهار اینکه تعداد کل موارد شناسایی شده مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۷۴۷ نفر می‌باشد، خاطرنشان کرد: از این شمار از سال ۶۵ تا کنون ۲۰ درصد زن و ۸۰ درصد مرد بوده‌اند که در شش ماهه اول سال ۹۷ شمار زنان مبتلا افزایش یافته و به ۳۴ درصد رسیده، در حالی که ابتلا مردان باکاهش چند درصدی روبه‌رو بوده واز۸۰ درصد به ۶۶ درصد رسیده است.

بسیاری از مبتلایان به H I V شناسایی نشده اند

عضو کمیته ایدز دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: تخمین زده می‌شود ۶۷ هزار نفر اچ‌ای وی مثبت در کشور وجود داشته باشد که تنها نیمی از آن شناسایی شده‌اند و یقیناً در شهر مشهد نیز باتوجه به تردد مسافران از کشورهای همجوار و دیگر استان‌ها رقم اچ‌ای وی از تعداد ۷۴۷ بیمار شناسایی شده بیشتر است، منتهی به دلیل عدم آگاهی جامعه و انگ اجتماعی، اغلب ویروس در بدنشان نهفته و مراجعه نمی‌کنند، در حالی که با انجام تست نه تنها کسانی که اچ‌ای وی مثبت هستند تحت درمان و خدمات مشاوره رایگان قرار می‌گیرند بلکه از انتقال ویروس به خانواده و جامعه نیز جلوگیری خواهد شد. بنابراین راه اصلی کنترل و مبارزه با اچ‌ای وی/ ایدز اطلاع رسانی، پیشگیری، تشخیص زودهنگام، درمان و حمایت از بیماران است. دکتر بجدی با اشاره به کاهش سن ابتلا به اچ‌ای وی تأکید کرد: وظیفه رسانه‌ها در این خصوص بسیار سنگین است و اطلاع رسانی به جامعه از طریق مطبوعات و رسانه ملی می‌تواند از اشاعه و ابتلا افراد بخصوص جوانان جلوگیری کند؛ زیرا امروز سن روابط جنسی در جامعه پایین آمده و اطلاعات و آگاهی جوانان در این زمینه برای پیشگیری از ابتلا کافی نیست. وی با بیان اینکه دانستن توانستن است و زمانی که وضعیت اچ‌ای وی خود را بدانیم می‌توانیم گزینه‌های بهتری برای یک زندگی سالم داشته باشیم، تصریح کرد: همه ما باید آزمایش اچ‌ای وی بدهیم و مطمئن باشیم نام و نشان و اطلاعات ما محرمانه خواهد بود و افراد می‌توانند حتی بانام دیگر و اسم و نشان مستعار به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مراجعه و برای تست اچ‌ای وی اقدام نمایند و در صورت مثبت بودن از دارو و درمان رایگان بهره‌مند شوند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.