گفته می‌شود روزانه حدود ۶ میلیون سفر در شهر مشهد صورت می‌گیرد و ۳۰۰ خودرو جدید پلاک شده و وارد خیابان‌های این شهر می‌شوند.

گره ترافیک مشهد هرروز کورتر می‌شود

با این وجود ماشین‌های فرسوده از گردونه خارج نمی‌شوند، حمل و نقل عمومی فشل و شهر پر است از خودروهای تک سرنشین؛ که نتیجه آن، گره‌های ترافیکی در جای جای شهر، اتلاف وقت مردم و آلودگی شدید زیست‌محیطی است.

آنچه امروز در مشهد مشاهده می‌شود، ناکارآمدی در مدیریت ترافیک شهری است. تاجایی که به صورت میانگین هر ۳۶ ساعت، یک نفر جان خود را براثر تصادفات رانندگی در مشهد از دست می‌دهد و ۱۰۰ نفر نیز مصدوم می‌شوند.

این درحالی است که ساخت‌ تقاطع‌های غیرهمسطح و در رأس آن‌ پل‌ها، از محورهای شهرسازی مدرن برای فرار از تــــرافیــــک‌ سنگین کلانشهرهاست. هرچند موضوع پل‌سازی و ساخت تقاطع‌های غیرهمسطح در مشهد، از اواسط دهه٧٠ مطرح شد و مدیران شهری در گذشته تمام تمرکز خود را روی این موضوع گذاشتند و تا به امروز در بسیاری از نقاط شهر مشهد، پل، زیرگذر یا تقاطعی ساخته شده است، اما هنوز بسیاری از مناطق مشهد نیازمند ساختن تقاطع غیرهمسطح است تا شاید کلاف سردرگم ترافیک در این مناطق باز شده و کمی از آسیب‌های آن کاسته شود.

در این میان اما باید از برخی مشکلات ناشی از اشتباهات طراحی و مهندسی در ساخت پل‌ها و تقاطع‌ها در گذشته از جمله شکل هندسی و جانمایی آن‌ها عبرت گرفت و ضمن انجام تحقیقات وسیع میدانی و مطالعات کارشناسی، نسبت به انتخاب و استخدام پیمانکارانی مجرب و متعهد به دور از رانت بازی و ویژه خواری اقدام کرد؛ چراکه به باور کارشناسان، ساخت غیراصولی این پل‌ها و تقاطع‌ها سبب شده است آن ‌قدری که انتظار می‌رود، در کاهش ترافیک مؤثر نباشند.

 پل آموزگار، نمونه بارز ساخت غیراصولی

رئیس کمیسیون حمل‌ ونقل و ترافیک شهرداری مشهد چندی پیش با اشاره به این انتقادها گفت: متأسفانه ساخت برخی پل‌ها در مشهد هم زمان‌بر است و هم هزینه زیادی به شهر تحمیل می‌کند. باتوجه‌به نداشتن تجربه کافی ازسوی سازنده، شاهدیم که هرازچندگاهی پلی در مشهد برای عملیات بازسازی و تعمیر مسدود می‌شود که این موضوع، مشکلات فراوانی برای شهروندان ایجاد می‌کند.

مجتبی بهاروند پل آموزگار را نمونه بارز ساخت غیراصولی پل‌ها در مشهد دانست و افزود: شکل هندسی پل آموزگار به‌گونه‌ای است که بار ترافیکی سنگینی پشت چراغ قرمز تقاطع جانباز- ‌فرامرز ایجاد می‌شود. اگر مدیران و مهندسان در زمان ساخت این پل کمی دقت داشتند و با صرف هزینه‌های بیشتر، فرود پل آموزگار را به بعداز مجتمع‌های تجاری تقاطع فرامرز و جانباز هدایت می‌کردند، این پل می‌توانست بخش بزرگی از مشکل ترافیک سنگین این نقطه از شهر را رفع کند و امروز شاهد چنین ترافیکی نبودیم.

 تصمیمات مقطعی و نبود نگاه بلندمدت

دیگر پل‌ها و تقاطع‌های شهر هم وضعیت بهتری ندارند؛ برای نمونه، اگر پلی را که در میدان آزادی ساخته شده است، برعکس می‌ساختند و فرود پل از مسیر ملک‌آباد به وکیل‌آباد پس‌از ابتدای امامت قرار می‌گرفت، به‌ طورقطع تا سال‌های سال، مشکل ترافیکی در این محدوده به حداقل می‌رسید، اما نبود نگاه بلندمدت، چنین مشکلاتی ایجاد کرده است.

پل چهارراه میدان بار نوغان هم دچار چنین مشکلی است و تقاطع غیرهمسطح میدان سپاد(خیام) نیز به خاطر طراحی غیراصولی هرگز نتوانسته نقشی در روان‌سازی ترافیک بازی کند. همچنین پل‌های تازه ساخته شده در ورودی مشهد (محدوده پلیس راه و بلوار شاهد) که چندی پیش مدیران شهری از آن به عنوان یکی از افتخارات خود یاد کردند. خلاصه کلام اینکه به اذعان کارشناسان و حتی متولیان شهر، تعداد پل‌ها و تقاطع‌های غیرهمسطح شهر به تعداد اندکی است که در اظهارنظری خوش‌بینانه، همه این مشکلات ناشی از نبود آینده‌نگری و تصمیمات مقطعی در بین مدیران شهری بوده است.

به گفته رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد، یکی از مشکلات ساخت پل در مشهد عجله برای ساخت بدون در ‌نظر ‌گرفتن حواشی آن بوده است و تملک‌ها و ساخت مسیرهای اطراف آن انجام نشده که همین موضوع مشکلات زیادی را برای شهروندان ایجاد کرده است.

وی اضافه می‌کند: در ساخت برخی پل‌ها نیز، شرکت‌هایی وارد کار شدند که نتوانستند پل‌های باکیفیتی بسازند و متأسفانه بیشتر پل‌هایی که در مشهد ساخته شده است، مشکلاتی دارد.

 کمبود ۲۰ پل غیرهمسطح در معابر مشهد

درعین حال آنچه مسلم است اینکه شهر مشهد با توجه به گسترش روزافزون وسعت و جمعیت آن، نیازمند ساخت پل‌ها و تقاطع‌های غیرهمسطح در معابر و شریان‌های اصلی شهر است. بویژه آنکه هم اکنون نیز در این معابر شاهد ترافیک سنگین وسایل نقلیه هستیم که ساعت‌ها از وقت و انرژی شهروندان را گرفته و آلودگی فراوان زیست محیطی را به بار آورده است.

مسیرهایی همچون حدفاصل میدان آزادی تا ملک‌آباد، تقاطع بلوار خیام و سجاد، صدمتری کمربندی، میدان جانباز، ملک‌آباد، تقی‌آباد، بسیج، بزرگراه امام علی(ع)، میدان نمایشگاه و چندین نقطه دیگر ازجمله مناطقی هستند که باتوجه به ترافیک شدید موجود، درحال حاضر باید پل و تقاطع غیرهمسطح در آن ساخته شود. علاوه بر این باتوجه به موقعیت خاص مشهدالرضا و میزبانی مستمر از میلیون‌ها زائر، مدیریت شهری باید به منظور پرهیز از بزرگ‌تر شدن دامنه مشکلات ترافیکی این شهر، با استفاده از توان کارشناسی نخبگان و دانشگاهیان و با نگاهی مبتنی برنیازهای آینده دومین کلانشهر کشور، نسبت به جانمایی و ساخت تقاطع‌های مورد نیاز اقدام کند.

امید است مدیران مربوط با درس گرفتن از اشتباهات گذشتگان، در انجام مطالعات اولیه، انتخاب پیمانکاران و نظارت دقیق بر عملکرد مجریان، نهایت سعی خود را به کارگرفته و مانع از ساخت سازه‌هایی بی‌کیفیت و ناکارآمد و اتلاف میلیاردها ریال پول شهروندان و بیت‌المال شوند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.