سناتور روس هشدار داد، در صورت خروج واشنگتن از پیمان موشکی، روسیه مجبور است در برابر تمامی تاسیساتی که محل استقرار سامانه‌های دفاع ضدهوایی و ضدموشکی آمریکایی هستند، از جمله در اروپا و چین، «پوشش دفاعی» مناسبی بوجود آورد.

 سناتور روس: سامانه‌های دفاع ضدهوایی و ضدموشکی آمریکا را هدف قرار می‌دهیم

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، "ویکتور باندارییف" رئیس کمیته امور دفاع و امنیت شورای فدراسیون (سنای) روسیه در مصاحبه با خبرگزاری «تاس» تاکید کرد که درصورت اعلام خروج رسمی آمریکا از پیمان مربوط به نابودی موشک‌های دارایبرد کوتاه و متوسط، این کشور مجبور خواهد شد تا «پوشش دفاعی» در مقابل تمام مکان‌های حساس و تاسیسات مهم محل استقرار سامانه‌های دفاع ضدهوایی و ضدموشکی که چنین موشک‌هایی در آنها مستقر خواهند شد، تامین کند و این مسئله به ناچار شامل کشورهای اروپایی و حتی چین می‌شود.

این سناتور روس تاکید کرد که مسکو خواستار حفظ پیمان نابودی موشک‌های برد کوتاه و متوسط است، ولی در صورت لغو آن، مجبور خواهد شد به این مسئله واکنش نشان داده و مجموعه تدابیری، از جمله تسریع در کار به روی تولید انواع تسلیحات نظامی منحصربه فرد، برای پاسخگویی به این اقدام در نظر بگیرد که بدون تردید خطر رویارویی گسترده در جهان را به دنبال خواهد داشت.

وی یادآور شد که آلمان و چین از تصمیم آمریکا درباره خارج شدن از پیمان موشکی با روسیه حمایت نمی‌کنند.

باندارییف در عین حال یادآور شد که آمریکا پیش از این با وجود مخالفت با استقرار موشک‌های "اسکندر" در منطقه کالینینگراد روسیه، خود در خاک رومانی سامانه‌های پرتاب «ام.کا-41» مستقر کرده و در حال استقرار آنها در خاک لهستان است که قادر به پرتاب موشک‌های کروز «Tomahawk» هستند. این در حالی است که برد پرواز سامانه موشکی اسکندر 480 کیلومتر است که شامل پیمان نابودی موشک‌های برد کوتاه و متوسط نمی‌شود.

این مقام پارلمانی تاکید کرد که پیمان نابودی موشک‌های برد کوتاه و متوسط نخستین توافقنامه‌ در عرصه کنترل تسلیحات نیست که آمریکایی‌ها آن را نقض می‌کنند. وی بعنوان نمونه از پیمان «آسمان باز»، پیمان مربوط به عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای، کنوانسیون ممنوعیت آزمایشات تسلیحات شیمیایی و همچنین توافق هسته‌ای با ایران (برنامه جامع اقدام مشترک در زمینه برنامه هسته‌ای ایران) نام برد.

این سناتور بلندپایه یادآور شد، این در حالی است که پیمان نابودی موشک‌های دارایبرد کوتاه و متوسط بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی اصلا با شرایطی که منافع شوروی سابق را در نظر بگیرد، منعقد نشده بود، ولی طرف روسی با این وجود به آن پایبند ماند.   

وی افزود: «ما به تمامی تعهدات بین المللی خود پایبند بوده و با دقت اسناد امضاء شده را رعایت می‌کنیم. ولی توافقات مهم دوجانبه در عرصه کنترل تسلیحات به ابتکارعمل طرف آمریکایی در معرض خطر جدی قرار گرفته است.»   

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.