نگرانی‌ برای ورود به عرصه کار و درخواست جذب فارغ التحصیلان دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) در سایر نهادهای آستان قدس رضوی مشکل دانشجویان ست اما از نظر قانونی دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) دانشجویان را بورسیه شغلی نکرده است.

 دغدغه پیدا کردن شغل و علمی شدن صنعت توسط دانشجویان آستان قدس

در آستانه ۱۶ آذر ماه که در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز دانشجو نامگذاری شده است، فرصتی فراهم شد برای بیان حرف‌های بدون واسطه اعضای شورای هماهنگی دانشجویان که به نمایندگی از حدود ۷ هزار دانشجوی محصل در دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) به مراسم آمده بودند و دمای سالن آمفی تئاتر دانشگاه امام رضا(ع) در مراسم روزدانشجو را با حضور پرشور و با حرارت‌شان به نقطه جوش رساندند.

*دانشجویانی که هم میزبان و هم میهمان بودند
به گزارش قدس آنلاین، برنامه بزرگداشت روز دانشجوی امسال دانشگاه امام رضا(ع) با برنامه‌های هر ساله تفاوت داشت. سیاست اصلی برگزاری ویژه برنامه‌های روز دانشجو امسال واگذاری امور و برنامه‌ها به خود دانشجویان بود و در این مراسم دانشجویان هم میزبان بودند و هم میهمان.
برنامه به صورت رسمی با قرائت کلام الله مجید و پخش سرود ملی و صلوات خاصه حضرت رضا(ع) شروع شد و دکتر مرتضی رجوعی رئیس دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) برای زمان کوتاهی به پشت تریبون رفت و روز دانشجو را تبریک گفت.
بعد از صحبت‌های دکتر رجوعی، دانشجویی که مجری برنامه هم بود از همه معاونان دانشگاه خواست تا در صندلی‌هایی که بر روی سکو برای آن‌ها در نظر گرفته شده بود، بنشینند تا حرف‌ها، دغدغه‌ها و مطالبات دانشجویان را بشنوند. نگاه مسئولان و لبخندهایشان نشان می‌داد که حسابی عزم‌شان را جزم کرده‌اند تا انتقادها هر چند تند و تیز را بشنود.

*پرسش‌های بدون سانسور
مجری در ابتدا اعلام کرد که هر کس می‌تواند به صورت آزاد سوال‌هایش را بپرسد و سوالات بدون واسطه توسط خود دانشجویان پرسیده می‌شود و سانسوری هم وجود نخواهد داشت، سپس به همه دانشجویان متذکر شد که هر دانشجو باید تنها در دو دقیقه سوالاش را مطرح کند و در مقابل هم مسئولان باید به صورت کوتاه به سوالات پاسخ دهند تا نوبت به دیگر دانشجویان برسد.
اولین چراغ برای پرسیدن سوالات را یکی از دانشجویان پسر روشن کرد. او از مسئولان دانشگاه حمایت مالی از فعالیت‌های علمی انجمن‌ها را برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی مطالبه کرد.
حالا نوبت دانشجویان دختر پردیس رضوان بود تا سوال دوم را بپرسند که با زیرکی تمام یکی از خانم‌ها در کمتر از دو دقیقه سه مشکل عمومی دانشجویان از جمله کوچک بودن سلف را مطرح کرد که دکتر زهرا تجریسی سرپرست پردیس رضوان به آن‌ها قول داد تا پایان سال جاری بخش دیگر سلف دانشگاه مورد بهره‌برداری قرار گیرد تا دیگر دانشجویان با مشکل کمبود جا در سلف مواجه نباشند.

*پای صنعت به دانشگاه باز شود
دبیر انجمن علمی ربایتیک هم از دغدغه‌هایش برای باز شدن پای صنعت به دانشگاه‌ها و اجرای پروژه‌های مشترک علمی با سایر مراکز علمی در خارج از کشور گفت که معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه به ایجاد دفتر ارتباط با صنعت و راه‌اندازی مرکز جدید نوآوری برای نخستین بار اشاره کرد و از دانشجویان خواست تا از ظرفیت‌های به وجود آمده استفاده کنند.
نوبت به خانم‌ها که رسید یکی از دانشجویان پردیس رضوان به نمایندگی از دانشجویان بورسیه رایگان تحصیلی در مورد عدم پرداخت کمک هزینه تحصیل گلایه کرد که رئیس دانشگاه توضیح داد: بورسیه دانشجویان به چند شکل و در حوزه‌های شهریه، غذا و کمک هزینه تحصیل است که در دو سال گذشته تنها دانشجویان از نظر شهریه بورسیه شده‌اند و کمک هزینه تحصیل به آن تعلق نمی‌گیرد.

*بورسیه شغلی و دغدغه برای پیدا کردن کار
یکی دیگر از دانشجویان پسر از نگرانی‌اش برای ورود به عرصه کار و از درخواست جذب فارغ التحصیلان دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) در سایر نهادهای آستان قدس رضوی گفت که دکتر رجوعی در این باره بیان کرد: از نظر قانونی دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) دانشجویان را بورسیه شغلی نکرده است. اما با توجه به نگاه تولیت آستان قدس رضوی برای جذب نیرو در هر یک از موسسات، بخش‌ها و معاونت های این آستان مقدس، اولویت با فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام رضا(ع) است که با توجه به نیاز و تخصص آن‌ها جذب خواهند شد.

*با معدل ۲۰ به کسی کار نمی‌دهند!
دکتر رجوعی که خودش هم جزو اساتید دانشگاه است، به دانشجویان توصیه کرد که در زمان تحصیل مهارت‌های حرفه‌ای و شغلی خود را ارتقا دهند و تصریح کرد: معدل ۲۰ برای هیچ دانشجویی جذب در بازار کار را تضمین نمی‌کند. شما باید علاوه بر کسب دانش و تخصص، صاحب مهارت شوید زیرا این تخصص، دانش و مهارت شماست که به شما تضمین شغل می‌دهد.
سوالات و مطالبات همچنان ادامه داشت، از دیده نشدن دانشجویان مجازی تا طولانی بودن تشریفات اداری برای اجرای برنامه‌ها و مشکلاتی که برخی از اساتید برای تدریس دارند که هر یک از معاونین با توجه به حوزه کاری که داشتن پاسخ‌های کوتاه اما قانع کننده‌ای را به دانشجویان دادند.

تقریبا بعد از گذشت حدود دو ساعت از شروع مراسم، مجری برنامه به دانشجویان پایان زمان پرسش و پاسخ را اعلام کرد، اما بعضی از دانشجویان اصرار داشتند که حتما حرف‌شان را بزنند. سوالاتی که گر چه بدون نوبت و خارج از تربیون پرسیده شد ولی بر مطالبات برحق دانشجویان تاکید داشت.

منبع:آستان نیوز
پایان/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.