مدیرعامل شبکه جامع دانشگاه های استان خراسان رضوی گفت: کرسی های آزاد اندیشی به معنای واقعی در استان نهادینه نشده است.

دانشجویان از وضعیت شغلی خود در آینده نگران هستند/کرسی های آزاد اندیشی دانشجویی به معنای واقعی در استان نهادینه نشده است/خطر دانشگاه خاموش باید جدی گرفته است

عباس شیخ الاسلامی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار داشت: در استان خراسان رضوی  در حدود ۲۶۰هزار دانشجو مشغول به تحصیل هستند که ۵۵ درصد آنها در دانشگاه های دولتی و ۴۵درصد آنها در دانشگاه های غیر دولتی  حضور دارند و در حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد دانشجو های استان نیز در دانشگاه آزاداسلامی  در حال آموزش هستند. ۳۰ درصد از دانشجویان استان در مقطع کاردانی، ۶۲ درصد در مقطع کارشناسی ، ۵درصد در مقطع ارشد، ۱درصد در مقطع دکتری(Phd) و ۲ درصد نیز در مقطع پزشکی و دکتری حرفه ای به آموزش مشغول می باشند.
وی با بیان اینکه  در شهر مشهد حدود ۱۳۰هزار دانشجو مشغول به تحصیل هستند، افزود:   ۱۵۳دانشگاه و موسسه آموزش عالی دولتی و غیر دولتی و آموزشگاه های فنی و حرفه ای در استان وجود دارند و  اتفاق خوبی که طی چند سال گذشته رخ داده است بومی سازی دانشجویان است که در حال حاضر  ۷۰ تا ۸۰ درصد دانشجویان استان بومی بوده  و در نزدیکترین محل به منطقه سکونت خود مشغول به آموزش هستند.
 شیخ الاسلامی تصریح کرد: از جمله مسائلی که دانشجویان در حال حاضر با آن روبرو هستند جو نا امیدی و ابهامی است که در باره وضعیت اشتغال خود در آینده خواهند داشت و اینکه مسیر زندگی آنها در اینده به چه سمت و سویی خواهد رفت. اینکه ایا شغلی مرتبط با مدرک تحصیلی خود در آینده خواهند داشت و یا به ناچار باید به شغل دیگری روی آورند از جمله نگرانی های دانشجویان است که باعث ایجاد بی انگیزگی در بین آنها شده است. از طرفی  برخی از دانشجویان در حال حاضر به دلیل موج بالای بیکاری  سودای خروج از کشور و اشتغال در کشورهای دیگر را دارند . از این رو حاکمیت وظیفه دارد که برای این جو ناامیدی ایجاد شده در بین دانشجویان تفکر و تدبیری بیاندیشد زیرا برخی از مشکلات بوجود آمده در جامعه که باعث ایجاد چنین فضایی در بین دانشجویان شده است حقیقی می باشند و باید برای انها اقدامی صورت بگیرد و حاکمیت با ارائه برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت باید فرصت های شغلی در رده های مختلف ایجاد کند و همچنین با رونق بخشی به سیاست های کار آفرینی در جامعه و ارائه تسهیلات ارزان قیمت به جوانان باعث انگیزش و سوق انها به سمت کارآفرینی شوند. در طرف مقابل برخی از عوامل که در ایجاد چنین فضایی موثر هستند شیطنت های دشمنان نظام می باشد که درصدد هستند روحیه کسالت، بی هویتی و بی هدفی را در بین جوانان رشد دهند که نسبت به این موارد نیز باید توجه صورت بگیرد و در تقابل با آنها سیاست های مختلف در نظر گرفته شود.
این عضو هیئت علمی دانشگاه  اظهار داشت: مشکل دیگری که دانشجویان استان در حال حاضر با ان مواجه هستند ترس از بیان اندیشه و آزادی بیان است زیرا کرسی های آزاد اندیشی به معنای واقعی در استان تبیین و نهادینه نشده است و دانشجویان از اینکه عقاید و نظرات خود را به صورت واضح و اشکار بیان کنند نگران هستند زیرا بر این باور هستند که اگر نظرات خود را به صورت شفاف  بیان نمایند ممکن است در اینده با مشکلات مختلف مواجه شوند از این رو تشکل های دانشجویی که قبلا دارای جو فعال ،بانشاط و پویا بودند و نقش مشارکتی در حل مشکلات جامعه و خصوصا دانشجویان داشتند در حال حاضر با یک جو خمودگی و سکوت مواجه هستند که این موضوع یک خطر جدی برای جامعه می باشد زیرا دانشگاه همیشه مظهر گفتگو و بیان اندیشه بوده است و برنامه های اساسی برای پیشرفت جامعه از درون دانشگاه و با محوریت دانشجویان صورت می گرفت.
شیخ الاسلامی تصریح کرد: موضوع دیگری که دانشجویان استان در شرایط فعلی و در وضعیت اقتصادی  کشور با آن مواجه هستند پرداخت شهریه می باشد که بعضا دیده می شود برخی دانشجویان یک یا چند ترم مرخصی تحصیلی می گیرند و در این مدت به شغلی مشغول می شوند تا بتوانند شهریه دانشگاه خود را تهیه کنند. از این رو اگرچه تسهیلاتی از سوی دانشگاه ها به دانشجویان برای پرداخت شهریه صورت می گیرد و برنامه هایی نیز با همکاری برخی بانک ها و موسسات مالی اعتباری استان برای پرداخت تسهیلات به دانشجویان صورت گرفته است اما این موارد کافی نبوده و باید توجه بیشتری به این موضوع نیز صورت بگیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.