اکبر عالمی از اساتید دانشگاه در آیین سپاس «افشین بختیار» عکاس 68 ساله و ایرانشناس گفت: به جای اینکه ایران و پیشینه آن را برای میهمانان خارجی‌ام بیان کنم، کتاب‌های عکس افشین بختیار را به آن‌ها هدیه می‌دهم.

کتاب‌های عکس بختیار بهترین معرف پیشینه ایران به خارجی‌هاست

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، آیین سپاس افشین بختیار از عکاسان پیشکسوت و فعال در شناخت و معرفی ایران، از سوی جشنواره ملی عکس شاهنامه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

در این برنامه که چهره‌هایی همچون سیف‌الله صمدیان، سیمون آیوازیان و امیرعلی جوادیان حضور داشتند، اکبر عالمی مستندساز و از اساتید گفت: هیچ چیز در تاریخ تمدن افتخارآمیزتر از کلمه وجود ندارد اما عکاسی دنیا را به شکل طوفنده‌ای تغییر داد تا جای که یک تصویر به اندازه هزاران کلمه سخن می‌گوید.

وی اضافه کرد: تصویر فاصله‌ها را کوتاه کرد و عکاسی به طرز شگفت‌انگیز و معجزه‌آوری فاصله‌ها را نزدیک کرد. افشین بختیار یکی از افرادی است که به خوبی می‌داند که دوربین عکاسی چه معجزهای است.

عالمی در تمجید از بختیار ادامه داد: اگر تا پایان عمرمان تلاش کنیم و استعداد شگفت‌انگیزی هم داشته باشیم، آن وقت شاید مانند افشین بختیار شاید بتوانیم در 10 سبک عکاسی حرفی برای گفتن داشته باشیم؛  افشین بختیارقله است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: به میهمانان خارجی‌ام یا به مدیران و دانشمندان شرکت‌های خارجی به جای آنکه بگویم ما کشوری هستیم و بیش از 7 هزارسال تمدن داریم، یک یا چند جلد از کتاب‌های افشین بختیار را هدیه می‌دهم، چرا که آن عکس‌ها می‌گویند که ما چه کسی هستیم! معرف ما هستند و بیان می‌کنند که ایران هویت دارد.

عالمی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: عکاس اگر جهان‌بینی نداشته باشد، انگار دارد عکس یادگاری می‌گیرد. نقطه تمایز افشین بختیار و دیگر بزرگان عکاسی با بقیه عکاسان، جهان‌بینی آنهاست.

افشین بختیار، زاده هفتم فروردین ۱۳۲۹؛ دارای مدرک درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نزدیک به ۴۵ سال است که به کار عکاسی در موضوعاتی از طبیعت، معماری، مردمی، صنعتی و هوایی از ایران و میراث فرهنگی و آثار باستانی مشغول بوده است.

از او بیش از ۶۵ کتاب نفیس ایران‌شناسی به چاپ رسیده است که از میان آنها می‌توان به کتاب های از پاسارگاد تا داراب، ایران سرزمین افسانه ای، سفر به ایران، پرسپولیس، ایران و ایرانیان، هفت اقلیم، سیستان و بلوچستان، ایران سرای کهن، گیلان، چهارمحال و بختیاری، سمنان، هفت رنگ زندگی و ایران، انسان، طبیعت و زندگی اشاره کرد.

بختیار عکاس رسمی یونسکو در خاورمیانه و همچنین مدتی طولانی عکاس رسمی نشنال جغرافی در اروپا بوده و بیش از ٧۰ نمایشگاه بین‌المللی از آثارش برگزار شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.