آهنگساز و پیشکسوت موسیقی در سومین روز از پنجمین جشنواره و جایزه موسیقی همایون خرم تأکید کرد که کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به موسیقی باید یاد بگیرند که آثار کلاسیک بزرگان را اجرا کنند.

لوریس چکناواریان: کودکان و نوجوانان باید آثار کلاسیک بزرگان را اجرا کنند

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، پنجشنبه پانزدهم آذرماه در سومین روز از برگزاری پنجمین جشنواره و جایزه موسیقی همایون خرم ( نوای خرم) بیش از ۱۰۵ هنرمند در بخش «اجرای‌گروهی»، ۳۲ هنرمند در بخش «تک نوازی»، ۵۳ هنرمند در بخش«دو و سه نوازی» آثار خود را در فرهنگسرای نیاوران تهران در معرض رقابت هیأت داوران گذاشتند. این در حالی است که لوریس چکناواریان، رضا خرم، سالار عقیلی، عباس سجادی و حریر شریعت زاده از مهمانان ویژه روز سوم بودند.

در بخش «تک نوازی» ملیکا قیطاسوند، محمد یوسفیان، امیررضا حسین زادثانی، صبا رجبی طراز کوهی، نگار عباس زاده، محمد امین رضاخانی، سالار علیمردانی، فرنوش اصلانی، محمد رستمی، امیر حسین افروز، سید محمد رضا حسینی، فراز رهنما، نگین بهروزی فر، محمد امین میاندوآبی، کیانا امیری، پارمیدا ایزدی، هانیه زینلی، نیلوفر سقایی، امیر حسین دولخانی بوانلو، محمد فتاحی، محمد روشنی، آیدایزدان پناه، غزل شکوری دیزجی، محراب قلعه جوقی، اشکان محمدی، پوریا محمد پور، علی اکبر حیدری، عمادالدین مومنی، علیرضا محمدی، مهدی احمدی میرقائد، میلادرجبی و مریم توکلی روی صحنه رفتند.

غزاله اسماعیل‌زاده، آرین نیک مرد نمین، النا طرزی، حسام حق ویردی‌زاده، بارمان رسولی نژاد، پانیا جمیلی، مهدیار رستمی کوپائی، بهار رستمی کوپائی، شکیبا امیری، امیر رضا موذن، سید مانی هاشمی، امین جمشیدی، ماهان کریمی، طاها نیکخواه، امیرعباس جمال‌زاده، محمد امین کیا حسینی، علی احمد وند، بنیامین احمد وند، سید بردیا محمودی، ایلیا فخریان نجفی کاشانی، سارینا صالحی، پارمیس جاوید، پارسا جاوید، عرشیا محمدی، افرا اصلان حسینی، تبسم احمدی، امیر حسین حقایق، نیما نایب آقایی، نیما عبدی، عسل ثبوتی، غزل ثبوتی، علی مثقالی، محمد مثقالی، امید احمدی پور، ایلیا فاضلی پور، نیما بناری، کیان کوچک زاده، الینا اقدسییکتا، ستایش سادات ابراهیمی مقدم، ریحانه احمدی پیله ور، پارمیس موسوی، کیمیا بیگلری، چاوش شمس، پیام غم گسار، طاها میرگل، یلدا فاضلی نیا، عرفانه ولد بابا گلزاری، مهرزاد منصوری نژاد، پونه رمضان نژاد، ماهور عقیلی، سینا نوشادی، سینا طاهر خانی، مریم مقدس در بخش «دو و سه نوازی» نیز به رقابت با یکدیگر پرداختند.

در بخش «گروه نوازی» نیز گروه‌ها و هنرمندانی از ارکستر نوجوانان «رودکی» از تبریز به سرپرستی قادر رودکیان، آموزشگاه موسیقی «آفرینش» از یزد به سرپرستی علیرضا ارجمندی، آموزشگاه موسیقی «آوا» از کرج به سرپرستی افشین علوی، گروه «بیداد» از تهران به سرپرستی مجتبی محمدی نیا، آموزشگاه موسیقی «الهی» از مشکین شهر به سرپرستی حسن الهی، گروه سنتی آموزشگاه موسیقی «آسمان» از دلیجان به سرپرستی نیما شکر کردی، هنرستان موسیقی « روزنه» از سنندج به سرپرستی محمد مسلم زارعی، آموزشگاه موسیقی «هزار دستان» از رشت به سرپرستی جاوید رضایی، گروه «نکیسا» از تهران به سرپرستی صدا سدیفی، هنرستان موسیقی دختران تهران به سرپرستی حنانه سعیدی، ارکستر نوجوانان آموزشگاه موسیقی «نوان» از چالوس به سرپرستی محمد رضا عمو جوادی، گروه نوجوانان «آوانا» از ملایر به سرپرستی امید آزاک، گروه همخوانی آموزشگاه موسیقی «آسمان» از دلیجان به سرپرستی امیر هوشنگ ابراهیمی و آموزشگاه موسیقی «شباهنگ» از کرمان به سرپرستی شهرام ابوعامری آثار خود را ارائه دادند.

یکی از اتفاقات ویژه سومین روز جشنواره موسیقی نوای خرم به حضور لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر پیشکسوت موسیقی کشورمان اختصاص داشت. این هنرمند صاحب نام پس از تماشای برخی از اجراهای به صحنه رفته در سومین روز جشنواره بیان کرد: آثار ارائه شده در این روز فوق‌العاده بودند و به شخصه احساس می‌کنم جشنواره خرم در این دوره نسبت به دوره قبل شاهد پیشرفت کمی و کیفی شرکت‌کنندگان است. این جشنواره جوان‌ها را تشویق کرده و سبب شده تا آنها برای شرکت در آن تلاش زیادی را انجام دهند.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چند درصد از شرکت‌کنندگان این جشنواره را می‌توان در آینده موسیقی ایران دید، گفت: پیش‌بینی این موضوع فقط در اختیار خداوند بوده و تنها پروردگار مهربان است که می تواند در این باره پاسخ بدهند اما باید بگویم که شرکت موزیسین در چنین جشنواره‌هایی،کمک روحی بزرگی بوده که می‌تواند در ادامه راه کمک آنها باشد.

این هنرمند در پایان گفت: کودکان و نوجوانان علاقمند به موسیقی باید یاد بگیرند که آثار کلاسیک بزرگان را اجرا کنند و ازین حیث جشنواره خرم فرصت خوبی را در اختیار آنها قرار می‌دهد که باید از دست اندرکاران این رویداد قدردانی کرد.

قدردانی از پدر و مادرهای اهل موسیقی

بهناز ذاکری، نوازنده سنتور و یکی از داوران بخش رقابتی پنجمین دوره جشنواره خرم درباره اجراهای ارائه شده گفت: اولین سالی است که به عنوان داور در این جشنواره حضور دارم، اما باید بگویم که فضای جشنواره خرم بسیار مثبت بوده و رده سنی کودک و نوجوان برای اینکه در آن شرکت کنند به شدت تلاش می‌کنند. من بر این باورم جشنواره نوای خرم آنها را به شدت تشویق به تمرین می‌کند.

وی افزود: یکی از بزرگترین محاسن این جشنواره یادآوری قطعات قدیمی و ماندگار بزرگان موسیقی ایرانی است که توسط شرکت‌کنندگان آن اجرا می‌شود و به این صورت آثار جاودانه بزرگان موسیقی توسط کودکان و نوجوان یاد می‌شود که این موضوع ارزشمند است. همچنین پدر و مادرهایی که تا این اندازه به بچه های خود بها داده و آنها را از شهرستان‌های دور به این جشنواره آورده‌اند؛ از نکان جذاب جشنواره خرم بوده که به شدت قابل تحسین هستند.

این هنرمند عنوان کرد: در بین شرکت‌کنندگان، بچه‌های با استعداد بسیاری حضور داشتند که قطعاً می‌توانند آینده خیلی خوبی را برای موسیقی ایران رقم بزنند. البته اگر آن‌ها را با تشویق‌های بیهوده و آموزش غلط به بیراهه نکشانند. چراکه آموزش در به ثمر رسیدن استعدادهای موسیقی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

تولد چند نابغه موسیقی در جشنواره پنجم نوای خرم

ناصر ایزدی دبیر هنری پنجمین جشنواره موسیقی نوای خرم نیز عنوان کرد: جشنواره موسیقی نوای خرم در پنجمین دوره خود علاوه بر اینکه نسبت به سال گذشته میزبان شرکت‌کنندگان بیشتری است بلکه از لحاظ کیفی نیز رشد خوبی را تجربه می‌کند. از همان ابتدا وقتی فیلم‌های فرستاده شده متقاضیان را می‌دیدم متوجه پیشرفت شرکت‌کنندگان بودیم. ولی اکنون شاهد این هستیم که حتی از فیلم‌هایی که فرستاده‌اند نیز بهتر اجرا می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد که جشنواره خرم برای والدین، مربیان آموزشگاه‌ها و استادان اهمیت پیدا کرده و آنها تلاش می‌کنند تا هرچه بهتر هنرجویان برای شرکت آماده کنند.

این هنرمند با قدردانی از شرکت‌کنندگان دوره پنجم ادامه داد: در این دوره متقاضیانی داشتیم که در شرایط به شدت سخت برای ما فیلم فرستاده بودند و دلمان نمی‌آمد که آنها را قبول نکنیم. ولی واقعاً امکانات ما در همین حد بود. البته مسلما اگر بتوانیم برای سال‌های آینده امکانات بیشتری فراهم کنیم، حتماً تعداد شرکت‌کنندگان و کیفیت جشنواره بالاتر خواهد رفت.

وی همچنین در بخش پایانی صحبت‌های خود اظهار کرد: خیلی از اساتید، از بین شرکت‌کنندگان متعدد یک جشنواره، تنها دو سه نفر را جز نوابغ موسیقی آینده ایران معرفی می‌کنند ولی من باتوجه به اینکه در هنرستان موسیقی درس می‌دهم، اطمینان دارم که خیلی از شرکت‌کنندگان این جشنواره، موزیسین‌های خوب آینده ما می‌شوند. چراکه بسیار باهوش، با استعداد و اهل ذوق هستند و خوشبختانه موسیقی را دوست دارند.

گفتنی است، پنجمین جشنواره و جایزه همایون خرم (نوای خرم) توسط موسسه فرهنگی هنری «راد نواندیش» به مدیریت بردیا صدرنوری از روز پنجشنبه هشتم آذرماه با حضور هنرمندان شرکت‌کننده گروه سنی کودک و نوجوان آغاز شده است.مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره و جایزه همایون خرّم (نوای خرّم) نیز روز پنج‌شنبه بیست و دوم آذرماه در تالار وحدت تهران برگزار خواهد شد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.