پروژه احداث پارکینگ طبقاتی در پایانه آزادی مشهد از اواخر خرداد ماه گذشته با حضور شهردار وقت و اعضای شورای شهر عملیاتی شد.

هزینه میلیاردی برای شنیدن صدای جیک جیک گنجشک‌ها!

پروژه‌ای که چگونگی طراحی، اجرا و هدف آن همواره از جمله پرسش هایی بوده که از سوی کارشناسان و صاحب نظران مختلف مورد بحث بوده و هست.

یکی از تشکل‌ها و گروه‌هایی که بر روند اجرای پروژه پارکینگ طبقاتی پایانه مسافربری میدان آزادی نقد دارد گروه مهندسان، دانشجویان و دانش آموختگان رشته شهرسازی «چهار طبقه» است. انجمنی که اکثر آن‌ها جوانان تحصیلکرده و خبره‌ در این رشته هستند و تاکنون ایده هایشان در نقاط مختلف شهر اجرایی شده است.

شریفی، سخنگوی انجمن چهار طبقه با اشاره به رویکردهایی که این انجمن در مباحث شهری دارد و اهدافی که دنبال می‌کند به خبرنگار ما گفت: مشورت دادن به مدیران شهری یکی از رویکردهای چهار طبقه از زمان تشکیل این انجمن است که در خصوص پارکینگ طبقاتی پایانه آزادی نیز مصداق دارد.

نقد ما از آنجا شروع می‌شود که دوستان شورای شهر و مدیران کل شهرداری با شعار تغییر آمدند که انتظار می‌رفت یکی از تغییرات محسوس در حوزه شهری تغییر رویکرد خودرو محوری به سمت انسان محوری ایجاد شود، اتفاقی که تا کنون نیفتاده است گرچه در صحبت‌ها و جلسات تکیه بر این موضوع می‌شود و بشدت بر توسعه حمل و نقل عمومی تأکید می‌شود، اما آنچه که از پروژه‌ها می‌شود استنباط نمود این است که در بر همان پاشنه قبلی می‌چرخد. مصداق آن می‌شود، پارکینگ آزادی.

 ۶۴ میلیارد تومان هزینه

وی در ادامه می‌افزاید: توجیهات زیادی در مورد احداث این پارکینگ می‌شود. از جمله شرایط آلودگی هوا، پارک سوار و... اما آنچه که در عمل دیده می‌شود این است در این پروژه ۶۴ میلیارد تومان حداقل می‌خواهد برای همان بحث خودرو محوری هزینه شود! این همه هزینه می‌شود تا باز هم تعداد ۷۰۰ یا ۸۰۰ خودرو جای پارک برایشان ایجاد شود؛ سؤال اینجاست که این چه نفعی برای مردم پیاده داشته و خواهد داشت.

در این شرایط آقایان مصاحبه می‌کنند ما به ۲۰ تقاطع غیر همسطح دیگر در شهر نیاز داریم که این نیز با شعار توسعه حمل و نقل عمومی در تضاد است چرا که بودجه‌ای که قرار است شهرداری هزینه کند مشخص است وقتی که قرار باشد ۲۰ تقاطع دیگر ساخته شود این هزینه‌ها از هزینه هایی که می‌بایست برای توسعه حمل و نقل عمومی و رفتن به سوی انسان محوری کم می‌کند و باز هم به سمت خودرو محوری می‌رویم.

 کمرنگ شدن صدای جیک جیک گنجشک‌ها

سخنگوی انجمن چهار طبقه اظهار داشت: ما با طرح این سؤال که مسئله پارکینگ آزادی چه بوده است که شما رفتید دنبال اجرای آن؟ اولین بار در ۲۶ خرداد در فضای مجازی از مدیران شهرداری پاسخ خواستیم که به دنبال آن جلسه‌ای در سوم مرداد حضوری خدمت دوستان رسیدیم که در این جلسه پاسخی که شنیدیم این بود که کمرنگ شدن صدای جیک جیک گنجشک‌ها آلودگی هوایی که درختان حاشیه پارک ملت را با مشکل مواجه ساخته دلیل مشاور برای اجرای این پروژه بوده است!

شریفی افزود: در همان جلسه ارتقای مسائل زیست محیطی مورد بررسی قرار گرفت که بعد از ۴ ساعت و نیم معاونت وقت حمل و نقل حرفش این بود که ما دود را مدیریت می‌کنیم! گفتیم آلودگی صوتی چه می‌شود، گفتند مطالعاتش انجام شده، جای نگرانی نیست. وی اضافه کرد:این جلسه نزدیک به ۵ ساعته تمام شد که به این نتیجه رسیدند که اولویت‌ها زیست محیطی نبوده و اشتباه کرده‌اند و عنوان شد اولویت مسئله ترافیکی بوده است و در جلسه دوم پاسخ‌های ترافیکی را خواهیم داد برای جلسه بعد سؤالات را بفرستید ما روز بعد سؤالات ترافیکی را فرستادیم که اواسط شهریور پاسخ آن‌ها در ۴۰ صفحه برای ما ارسال شد که ما در آن ۲۰ نقد و ابهام جدید پیدا کردیم و درخواست برگزاری جلسه دوم را داشتیم که با وجود هماهنگی هایی که انجام شد جلسه دوم تشکیل نشد؛ فقط در قالب سلسله نشست‌های فضیلت که در یکم آذر برگزار شد یکی از اعضای شورا به این نتیجه رسید که ابهاماتی در موضوع پارکینگ آزادی وجود دارد.

سخنگوی انجمن چهار طبقه اظهار داشت:خانم رمارم همانجا اعلام کرد خودم کلنگ این پروژه را بر مبنای اطلاعات غلط مشاور بر زمین زدم. خانم رمارم به عنوان یکی از اعضای شورا با نقدهای ما به این نتیجه رسیده است که اطلاعات داده شده غلط بوده و همانجا درخواست نمود تا پروژه یکماه متوقف شود که متأسفانه این کار انجام نشده است.

  گره ترافیکی بیشتر می‌شود

وی تأکید کرد: ما از همان ابتدا عزم خود را برای مشاوره دادن جزم کرده‌ایم و برای توقف یا مشکل آفرینی برای پروژه کاری نکرده و نمی‌کنیم آنچه که مورد نظر ماست این است که بایستی نقدهایی که برآن می‌رود، برطرف شود. ۲ سال تا بهره برداری پارکینگ مانده است و اعلام شده با صرف ۱۲ میلیارد تومان پروژه ۴ درصد پیشرفت داشته است این یعنی با ۵۲ میلیارد تومان دیگر باید ۹۶ درصد پروژه به پایان برسد که به نظر می‌رسد امری محال باشد و هزینه بیشتر از این شود. با این وجود برداشت ما این است که با افتتاح پارکینگ طبقاتی پایانه آزادی گره ترافیکی بیشتر می‌شود و معضلات ترافیکی محدوده تشدید خواهد شد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.