بی‌گمان وقف، یکی از زیباترین توصیه‌های دینی است. رفتار و عملی است که آثار و برکات آن، نه تنها برای فرد واقف بلکه تا همه عمر برای بازماندگان و نسل‌های پس از او ماندگار است. رفتار حسنه‌ای که آثار آن به همه مردم برمی‌گردد و دعای خیر آن برای واقف و خاندان او تا ابد باقی است.

می‌توان با وقف بسیاری از مشکلات جامعه را مرتفع کرد

«محمد باقر جلایرنیا» متولد ۱۳۴۵ و متولی موقوفه پدربزرگ و پدرش است که علاوه برمتولی بودن، خودش نیز در ادامه راه جزو واقفین شده است.

او در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره وقف می‌گوید: پدر بزرگم ۵ و پدرم ۲ رقبه در شهرستان کلات نادر وقف کرده‌اند و این وقف به بیش از ۸۰ سال پیش برمی‌گردد.

این متولی که از سال ۹۱ بعد از پدرش به عنوان متولی مشغول به کار شد، می‌افزاید: رقبه‌های پدر بزرگ من در حال حاضر در کلات زمین‌هایی است که در اجاره فرمانداری، آموزش و پرورش و شهرداری است. همچنین دو زمین دیگر که پدر مرحومم در ادامه راه پدرش، وقف کرده است به رقبات وقفی پدر بزرگم اضافه شد و این درحالی است که نیت هر دو واقف مرحوم این بوده است که از عایدات آن موقوفه‌ها برای عزاداری سید الشهدا و مخارج مسجدی که خود پدربزرگم به نام مسجد مرحوم حاج حسین جلایرنیا ساخته شده است هزینه می‌شود.

  وقف آپارتمان برای یتیم‌ها

این واقف نیک اندیش تصریح می‌کند: من کارمند بازنشسته بانک کشاورزی هستم و هنگامی که بازنشسته شدم، پاداش پایان خدمتم را آپارتمانی در مشهد خریدم و آن را وقف بچه‌های یتیم و بی‌سرپرست شهرستان کلات کردم.

  حمایت ۱۳ یتیم در کلات

وی در ادامه با اشاره به آن که در حال حاضر به وقف متناسب با نیاز روز جامعه داریم، تأکید می‌کند: من می‌دانستم بچه‌های زیادی درکلات نیاز به حمایت مالی برای تحصیل وزندگی وجود دارند. از این رو با کمیته امداد امام خمینی (ره) مرتبط شدم و تصمیم گرفتم درآمد حاصل از اجاره ماهانه این آپارتمان را برای تحت پوشش گرفتن بچه‌های یتیم و بی‌سرپرست در نظر گرفته شود.

جلایرنیا اظهار می‌دارد: ۱۳ بچه یتیم در حال حاضر تحت پوشش قرار گرفتند و خیلی خوشحالم که خداوند این توفیق را به من عطا کرد. وی درباره ادامه راه پدر بزرگ و پدرش می‌گوید: به هرحال تفکر و انتخاب پدر بزرگم برای این کارخیر باعث شد، پدرم و سپس من هم در این کار ارزنده گام بردارم. وقف آپارتمان من کار کوچکی است و همه این مدت این حس را داشتم که من هم کاری انجام بدهم. هنوز هم از خدا خواسته‌ام که به من توفیق بدهد و بتوانم در این راه قدم‌های بهتر و بیشتری را بردارم.

  ضرورت وقف به روز

این واقف و متولی در پاسخ به ضرورت نوع وقفیات در جامعه امروز نیز بیان می‌دارد: با وقف کاملاً آشنا بودم و می‌دانستم درگذشته نیاز به مسجد و عزاداری وجود داشت و اکثر وقفیات به سمت این موضوع می‌رفت. خوشبختانه این موضوع جایگاه خودش را پیدا کرده است و از این رو ما امروز نیاز به وقف‌های متناسب با فضای کنونی جامعه داریم. وی تأکید می‌کند: بررسی کردم و دریافتم در کلات بچه‌های یتیم و بی‌سرپرستی داریم که نیاز به حمایت دارند. از این رو این گزینه بهترین موضوع بود و کمیته امداد نیز همکاری لازم را با من انجام داد و این اتقاق خوب افتاد.

وی تأکید می‌کند: به اعتقاد من هنوز هم می‌توان با وقف بسیاری از مشکلات جامعه را مرتفع کرد و این در حالی است که آثار و برکات این عمل حسنه آن قدر زیاد است که تا چند نسل می‌توان این آثار را دید و حس کرد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.