"جبار سعیداوی" با اشاره به اینکه اعترضات پاریس از مشکلات زیرساختی و دموکراسی دروغینی که سیاستمدران برای مردم ترسیم کرده اند ناشی شده، گفت: این اعتراضات می تواند به استعفای امانوئل ماکرون از ریاست جمهوری فرانسه بیانجامد.

اعتراضات فرانسه می‌تواند به سقوط دولت ماکرون بیانجامد

"جبار سعیداوی" استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اروپا در گفتگو با خبرنگار گروه بین الملل قدس آنلاین در ارتباط با اعتراضات اخیر مردم فرانسه در پاریس گفت: بحث اعتراضات فرانسه یک بحث پیچیده است و نشان از تغییر در کل اروپا دارد. مردم اروپا به ویژه مردم فرانسه امروز به دنبال یک تغییر هستند و آنها در واقع از دموکراسی دروغینی که سیاستمداران برایشان ترسیم کرده اند خسته شده اند؛ زیرا در این نوع از دموکراسی که مبتنی بر لذت‌گرایی است، ۹۹ درصد مردم از حداقل رفاه برخوردارند و همه مقدرات یک کشور و ملت آن در اختیار تنها یک درصد سرمایه دار است؛ همانطور که در آمریکا شاهد وال استریت هستیم و یک درصد همه چیز را در اختیار خود دارد و ۹۹ درصد منتظر هستند که آن یک درصد به اینها خدمات رسانی کنند.

جبار سعیداوی افزود: بار فشاری که اکنون بر دوش فرانسوی ها قرار دارد بسیار سنگین است و آنها تحمل این بار را ندارند؛ اکنون این جنبش شروع شده و مردم به دنبال تغییر اساسی هستند نه اینکه دولت فرانسه اعلام کند قیمت ها را به قبل باز می‌گرداند و این تغییرات را در فرمایشات مقام معظم رهبری و پیش از ایشان در فرمایشات امام خمینی(ره) شنیده ایم که اشاره فرموده اند دنیای غرب قادر نیست با این روش و شیوه به حیات خود ادامه دهد؛ چراکه این روش، روشی ظالمانه است و مردم برنمی تابند که یک عده سرمایه دار و زورمدار برهمه دنیا و حتی مردم خودشان مسلط شوند و دیگران به شکل نوبین برده آنها باشند.  

کارشناس مسائل اروپا در رابطه با راه حل مشکلات امروز غرب تاکید کرد: نیاز و کعبه آمال امروز همه ملت ها یک نظام جدید مبتنی بر دستوارت الهی است؛ امانیسم ضد خداست و نمی تواند نسخه نجات بخش بشریت باشد، بلکه بشر را بیمار و دچار مشکلات عدیده کرده است. امروز ملت ها علت بیماری خود را دریافته اند، لذا دنبال آن هستند که در مرحله اول از این حالت بیماری به مرحله نقاحت و پس از آن به بهبودی دست یابند و زمینه های آن در حال فراهم شدن است.

وی گفت: البته مشکل امروز فرانسه بی تاثیر از تحریم های یکجانبه آمریکا نیست. این تحریم ها علیه دنیا و ایران اقتصاد تمام دنیا را تحت تاثیر قرار داده است. فرانسوی ها شرکت های فعال مختلفی در ایران دارند، بنابراین هنگامی که تحریم می شوند این تحریم ها تاثیر مستقیمی بر اقتصاد فرانسه می گذارند و موجب فقر و بدبختی بیشتر در این کشور می شود. از طرف دیگر رسانه های اروپایی و غربی تاکنون اجازه نمی دادند مردم این کشورها از واقعیت های جهان مطلع شوند، اما امروز که رسانه فراملی و فضای مجازی گسترش یافته است، واقعیت ها چه در مورد دموکراسی و چه در مورد حقوق بشر و حقوق اجتماعی سریعتر به گوش مردم می رسد و نسبت به تبعیض و ظلمی که صورت می گیرد آگاه شده اند.

جبار سعیداوی با اشاره به اینکه دولت فرانسه از معترضان به عنوان افراطی های شورشی یاد کرده است گفت: خیر، این تعبیر صحیح نیست؛ آنهایی که به خیابان آمده اند ملت فرانسه از تمام اقشار اعم از معلمان، مهندسان، کارگران دانشجویان و.... هستند و همه احساس درد و مشکل دارند که اگر چنین نبود رئیس جمهور فرانسه حاضر نمی شد تا از سیاست های خود عقب نشینی کند.

این کارشناس مسائل اروپا در رابطه با احتمال پیوستن سندیکاهای مختلف به اعتراضات و تبعات آن برای دولت فرانسه گفت: قطعا در روزهای آتی اعتراضات فراگیرتر خواهد شد و اعتراضات فراگیر یک تهدید علیه دولت است. مسئولان فرانسوی نگران ایجاد یک بحران بزرگ در کشور هستند و تلاش می کنند تا جلوی فروپاشی دولت را بگیرند. سندیکاها شاید به خاطر آنکه عنوان رسمی دارند و بیم آن وجود دارد که روسای آنها بازداشت شوند به طور مستقیم وارد اعتراضات نشوند ولی افراد آنها عملا حضور دارند.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار قدس آنلاین که اعتراضات پاریس در نهایت چه نتیجه ای در پی خواهد داشت، گفت: بحث اقتصاد فرانسه و مشکلات آن یک بحث زیرساختی است و به اعتقاد من اگر کس دیگری هم جای ماکرون بود با همین مشکل مواجه می شد، اما ماکرون و همکاران او چون قصد دارند کمتر به دیدگاه کارشناسان و متخصصین بها دهند، بنابراین با مشکل جدی تری مواجه خواهند شد . تصمیمات رئیس جمهور فرانسه تا این لحظه نشان داده است که هرچه فشار بیشتر شود، بیشتر عقب نشینی خواهد کرد. او متوجه شده است که نمی تواند مشکل را به طور قطعی حل کند و این عقب نشینی ها ممکن است به سقوط دولتش منجر شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.