۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۱
کد خبر: 633263

هیچ چیز جایگزین معجزه‌های طبیعت نمی‌تواند باشد. ما باید در همین شهرها تا می‌توانیم گلدان و بوته نگهداری کنیم و همین آپارتمان‌های اجاره‌ای را سبز نگه داریم و جمعه‌ها به در و دشت برویم.

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، جشن تولد گرفتن برای خیلی از آدم‌های عهد قدیم به نظر سبک بازی است. این سنت با این سبک و این کلاه‌ها و موسیقی و شمع‌ها برای ما خیلی غریبه است، ولی آیا صرف این احساس غرابت می‌تواند عامل بد بودن جشن تولد باشد؟ سال‌ها پیش روزی همسر من که دختری شهری است با هزار و یک ترفند، بدون اطلاع من جشن تولد خوبی برای من گرفته بود و من  با حضور لشکری از دوستانم در خانه غافلگیر شدم. شاید برای شما عجیب باشد ولی آن روز برای من روز خوبی نبود. محبت دوستان البته خوب است ولی من شرمنده بودم که این‌همه آدم به خاطر من زندگی شان را رها کرده‌اند و جمع شده‌اند و احساس خوبی نداشتم. 

حالا که سال‌ها از آن روز می‌گذرد می‌بینم که جشن تولد هم به عنوان بخشی از ناچاری‌های زندگی شهری چیز بدی نیست و چه بسا خوب هم باشد. من روستایی‌ام و تا همیشه به روستایی بودنم می‌بالم، چرا که وضوی سحرگاهم را در نهر آبی زلال می‌گرفتم که جلوی در حیاط ما از زیر صفی از درختان بید و سپیدار می‌گذشت و به محض طلوع آفتاب گوساله‌ای شیری بعد از شیر خوردن در حیاط می‌دوید و بازی می‌کرد؛ تنور نان را هفته‌ای یک بار روشن می‌کردیم و عطر و هرم هیزم‌ها و نان، مغز ما را نشاط می‌بخشید و تازه می‌کرد. تازه بعد از پخت نان با مادرم سر تنور می‌نشستیم و سیب زمینی یا چغندر تنوری می‌خوردیم و گوشه نانی را با سبزی‌های تازه صحرایی که خودمان دستچین کرده بودیم می‌شکستیم. حالا اما فرزند من در هفت سال زندگی‌اش هشت بار آپارتمان عوض کرده است و اجازه و امکان انس با محیط نیافته است. 

جدول‌های شهری جز بوی نامطبوع گاه و بیگاه چیزی ندارند. طبیعت معجزه‌هایی داشت که ما هیچگاه احساس نیاز به اتفاق‌های غیر طبیعی نداشتیم، شهر اما همین است که هست. کودکانی محصور در آپارتمان‌ها که در پارک هم گاه سر تاب سواری باید صف بایستند... این است که پدیده‌هایی مثل جشن تولد و روز مرد و روز زن و روز دختر و روز پسر و غیره متناسب این جهان تازه‌اند. آدمی به هیجان و نشاط نیاز دارد و بتن هیچ وقت نمی‌تواند نقش کاهگل را بازی کند.

 تلاش برای گرم‌تر کردن روابط انسانی در قالب آیین‌های من درآوردی حتی می‌تواند پسندیده باشد. البته هیچ چیز جایگزین معجزه‌های طبیعت نمی‌تواند باشد. ما باید در همین شهرها تا می‌توانیم گلدان و بوته نگهداری کنیم و همین آپارتمان‌های اجاره‌ای را سبز نگه داریم و جمعه‌ها به در و دشت برویم، ولی عجالتاً سنت‌های زندگی شهری هم می‌توانند به ما کمک کنند تا بتوانیم در شهر با سرزندگی زندگی کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.