جایگاه دارو در امنیت ملی کشورها باعث شده تا کشور ما نیز با تعیین سیاست‌های کلی سلامت، به عرصه تولید و حتی صادرات دارو گام بگذارد و در این راستا پیشرفت‌های ایجاد شده در صنعت داروسازی و تولید بیش از ۹۰ درصد داروهای مورد نیاز در داخل کشور، باعث شد تا ایران جایگاه نخست تولید دارو در منطقه خاورمیانه را از آن خود کند.

هلدینگ سلامت و داروی  آستان قدس رضوی نویدبخش خودکفایی در تولید داروهای استراتژیک/ نبود پاسخگو برای تولیدکنندگان دارو

به گزارش قدس آنلاین، بومی‌سازی و تولید داروهایی که تا پیش از این در انحصار برخی از کشورها بود، به نوبه خود نوید بخش نزدیک شدن هرچه بیشتر ایران به اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور در افق ۱۴۰۴ در صنعت داروسازی است.

پیشرفت‌های حاصله در حوزه صنعت داروسازی ایران محدود به یک بخش نمی‌شود و زنجیره‌ای از نیروهای کارآمد، شرکت‌های متخصص و... را شامل می‌شود، اما در این بین یکی از بخش‌هایی که عملکرد چشم‌گیری در این صنعت داشته، هلدینگ سلامت و داروی سازمان اقتصادی رضوی است.
این هلدینگ مشتمل بر چندین شرکت در زمینه تولید داروهای جدید، شرکت پخش سراسری و تولید فرآورده‌های تزریقی است که ضمن رعایت استانداردهای صنعت دارو و با به‌کارگیری تکنولوژی روز دنیا توانسته است نقش موثری در بازار دارویی کشور ایفا کند. هلدینگ سلامت و دارو سازمان اقتصاد رضوی نیز در راستای تحقق ارتقای سلامت جامعه و با تبیین اهداف متعالی همچون حفظ و ارتقای کیفیت، دسترسی آسان جامعه به دارو، خدمت‌رسانی بهتر به بیماران و استفاده از متدهای جدید تولید تلاش می‌کند.

*شرکت‌هایی از جنس باور
این هلدینگ شامل شرکت‌های داروسازی ثامن، سامان داروی هشتم، پخش یاراطب ثامن و داروسازی شیراز سرم است که اعضای کارگروه این هلدینگ متشکل از مدیران عامل و روسای هیئت مدیره شرکت‌های تابعه هستند. این هلدینگ ضمن تولید انواع داروها و بررسی و حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان جدید، در صدد است تا با اصلاح و تعویض خط تولید شرکت داروسازی ثامن، تولید سلول‌های منوکلونال آنتی‌بادی، افزایش تولید دیالیز صفاقی، استفاده از تمام ظرفیت‌های تولیدی شیراز سرم، گام‌های موثری را در راستای عمل به سیاست‌های کلی سلامت کشور ابلاغی رهبر معظم انقلاب بردارد.

در این هلدینگ، تمامی طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی شرکت‌های مربوطه در حوزه سلامت و دارو  ابتدا مطرح و پس از بررسی‌های کارشناسی لازم و تایید اعضای آن، در هیئت مدیره سازمان اقتصادی مطرح و پس از تصویب اجرایی می‌شود.

*ایجاد خط جدید تولید سرم توسط داروسازی ثامن
برنامه‌ریزی و تهیه ساز و کار لازم برای ایجاد خط جدید تولید سرم در شرکت داروسازی ثامن یکی از اقدامات ارزشمند هلدینگ سلامت و دارو سازمان اقتصادی رضوی از ابتدای سال جاری است. خرید سهام کارخانه شیراز سرم توسط هلدینگ سلامت و داروی سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی، افزایش تولید فاکتور ۸ با هماهنگی وزارت بهداشت برای پوشش تمام نیاز این دارو در کشور، بخش دیگر از این دستاوردها به شمار می‌رود.

دکتر مصطفی قانعی مدیر عامل هلدینگ سلامت و دارو سازمان اقتصادی رضوی با اشاره به تولید منوکلونال آنتی‌بادی در شرکت سامان داروی هشتم گفت: «در این شرکت همچنین اقدامات لازم جهت تولید با کمیت و کیفیت بالاتر فاکتور ۸ به عمل آمده است». وی ادامه داد: «ضمن اینکه شرایط احداث آزمایشگاه مرکزی کنترل کیفی و کمی محصولات حوزه سلامت در کشور و ضرورت فرابورسی شدن شرکت‌های حوزه سلامت سازمان اقتصادی رضوی نیز بررسی شده است». این هلدینگ طی سال جاری بررسی تولید واکسن‌های انسانی و دامی مورد نیاز کشور را با هماهنگی سازمان‌های مرتبط در دستور کار خود قرار داده است.

*ارتقای کمی و کیفی
قانعی با بیان اینکه با توجه به نوسانات ارز و سایر مشکلات پیش آمده، شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ توانسته‌اند فراتر از حد تعیین شده پیش بروند، گفت: «طی هماهنگی به عمل آمده با سازمان اقتصادی و حمایت تولیت و قائم مقام آستان قدس رضوی برای طرح‌های دانش‌بنیان، جای امیدواری بسیاری برای تولید داروهای با تکنولوژی بالا در شرکت‌های حوزه سلامت و دارو وجود دارد».

خرید ۷۲ درصد از سهام شرکت شیراز سرم با توجه به ارزش والای آن برای تولید انواع فرآورده‌های تزریقی و سایر داروها با استاندارد جهانی قابل قبول، تولید ۵ سلول منوکلونال آنتی‌بادی توسط شرکت سامان داروی هشتم در دستور کار جدی است، شبکه گسترده کشوری پخش محصولات دیالیز صفاقی توسط شرکت یاراطب ثامن، همه این اقدامات، حکایت از نقش موثر و اهداف ارزشمند این هلدینگ در عرصه سلامت و دارو کشور دارد. که بر این اساس با تلاشهای شرکت سامان داروی هشتم، کشور متکی به تولید داخلی شده و با حمایت از تولید داخلی، واردات دارو نیز کم خواهد شد و این مهم یعنی جلوگیری از خروج ارز از کشور.

*نبود مرجعی پاسخگو به تولیدکنندگان دارو
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر اساس قانون تشکیل این وزارت‌خانه اعلام کرده است، صرفا مسئول تامین دارو و تجهیزات پزشکی است و هیچ تکلیف قانونی برای حمایت از تولید ملی دارو و تجهیزات پزشکی ندارد، لذا قانون‌گذار نمی‌تواند در هیچ دستگاه نظارتی نسبت به مشکلات تولیدکنندگان دارویی، حتی سوالی از این وزارت‌خانه داشته باشد.

این موضوع باعث شده است تولیدکنندگان نتوانند مشکلات خود را به مرجعی قانونی برای پیگیری ارجاع داده و پاسخ مناسبی دریافت کنند. از طرفی وزارت بهداشت به موجب قانون، موضوع قیمت‌گذاری، تاییدیه کیفیت تولید، اجازه ورود به بازار، اجازه صادرات دارو و تجهیزات پزشکی را به طور کامل در اختیار خود دارد.
بدین ترتیب با توجه به عدم تکلیف قانونی برای حمایت از تولید که این امر به نوبه خود یکی از چالش‌های اساسی این حوزه به شمار می‌رود، تولیدکنندگان صرفا باید برای قیمت‌گذاری، تایید کیفیت و صادرات تولیدات خود به این وزارتخانه مراجعه کنند.

دکتر سید رمضان محسن پور دبیر کارگروه هلدینگ سلامت و داروی سازمان اقتصادی رضوی درباره قیمت‌گذاری داروها گفت: «قیمت‌گذاری همیشه به گونه‌ای است که دولت خواستار کاهش قیمت دارو است، در حالی که در صنوف دیگر، دولت برای قیمت‌گذاری، ورود مستقیم ندارد و این امر باعث شده است تا هیچ کدام از کارخانه‌های تولید دارو و تجهیزات پزشکی در کشور واحد تحقیق و توسعه را جدی نگیرند، مواد اولیه را به پایین‌ترین قیمت موجود در دنیا تهیه و تولید کرده و در فرآیند تولید حداقل استانداردهای لازم را رعایت کنند.»

*لزوم تخصیص تسهیلات لازم به داروهای خاص
یکی از چالش‌های حوزه سلامت و دارو، داروهای خاص است؛ گروهی از بیماران برای ادامه حیات خود به داروهایی نیازمند هستند که باید روزانه آن را تهیه کنند، در غیر این صورت حیات آن‌ها در معرض خطر است.

از جمله این افراد می‌توان به بیماران دیالیز صفاقی، هموفیلی نیازمند به فاکتور ۷ و ۸، بیماران دیابتی نیازمند به انسولین و استفاده‌کنندگان از بعضی داروهای شیمی‌درمانی اشاره کرد که چنانچه حتی برای یک روز تامین دارو متوقف شود مرگ و میر افزایش می‌یابد.  

مدیر عامل هلدینگ سلامت و دارو سازمان اقتصادی رضوی در این باره گفت: «پیشنهاد می‌شود وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با نظارت دقیق، نحوه تامین داروی بیماران خاص را رصد کند و مشوق‌های لازم برای حمایت از تولید این‌گونه داروها را به عمل آورد.»
 منبع: آستان
 انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.