ساری- دکتر علی اصغر فرسویان میانگین سکته های قلبی در کشور را ۱۰ سال پایین تر از میانگین دنیا دانست.

میانگین سکته‌های قلبی در کشور ۱۰ سال پایین‌تر از میانگین دنیاست

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، دکتر علی اصغر فرسویان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بعدازظهر شنبه در شورای اطلاع رسانی اداره کل بیمه سلامت مازندران با اعلام اینکه مشکلات قلبی و عروقی هزینه های زیادی را به سیستم های بیمه وارد می کند، اظهار کرد: سن، ژنتیک، دیابت، فشارخون، چربی بالا، فعالیت ورزشی کم و مصرف سیگار از عوامل اصلی سکته های قلبی است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه به غذاهای غربی روی آورده ایم اما همانند آنها فعالیت فیزیکی کافی نداریم، تاکید کرد: متاسفانه در مدارس کشورمان زنگ ورزش به کلاس های آموزشی تبدیل شده درحالیکه کشورهای غربی امکانات بسیاری در مدارس در رابطه با ورزش دارند.

ایرانی ها سرآمد مصرف نمک

این متخصص قلب و عروق نسبت به فشار خون، بی تحرکی و مصرف نمک زیاد هشدار داد و گفت: میانگین مصرف نمک در دنیا ۲ و نیم میلی گرم است درحالیکه این رقم در کشورمان ۸ تا ۹ گرم است.

فرسویان با بیان اینکه اغلب افراد از فشار خون خود اطلاعی ندارند، راه پیشگیری را خودمراقبتی و چک کردن میزان فشار دانست و تاکید کرد: باید با اصلاح عادات غلط، خودمان را کنترل کنیم.

وی درد سینه منتشر شونده که با فعالیت تشدید می شود و تنگی نفس را فاکتورهای خطر حمله های قلبی اعلام کرد و یادآور شد: باید علائم هشداردهنده را جدی بگیریم چرا که حدود ۵۰ درصد فوت افرادی که دچار سکته قلبی می شوند قبل از بیمارستان اتفاق می افتد.

درد قفسه سینه جدی گرفته شود

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هشدار داد، درد شدید در قفسه سینه جدی گرفته شود چرا که برخی درد در این ناحیه را ناشی از معده می دانند و به پزشک مراجعه نمی کنند درحالیکه ناشی از عارضه های قلبی است.

فرسویان ادامه داد: بیماران دیابتی و افرادی که در خانواده شان سابقه بیماری های قلبی وجود دارد، بیشتر در معرض بیماری های قلبی هستند و باید ساالنه مورد بررسی قرار گیرند.

بروز سکته در فصول سرد و صبح ها

وی با بیان اینکه سکته های قلبی بیشتر در فصول سرد و صبح ها اتفاق می افتد، بر پرهیز از مصرف خودسرانه آسپرین تاکید کرد و گفت: در افرادی که هیچ فاکتور خطری ندارند، آسپرین توصیه نمی شود چرا که رقیق شدن خون در مواقع بروز حوادث، خطرساز خواهد بود.

این متخصص قلب و عروق با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته در مراکز تجاری و هتل های بزرگ دستگاه های شوک وجود دارد، افزود: همه افراد جامعه باید آموزش احیا و ماساژ قلبی را ببینند چرا که با یک ماساژ بموقع می توان جان یک بیمار را نجات داد.

فرسویان در پایان بر مصرف میوه و سبزی و ورزش تاکید کرد و گفت: نمک، رژیم های پرچرب، سرخ کردنی، فست فود و مواد قندی و شیرینی احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهند.

بیماری های قلبی هزینه زاست

همچنین مدیرکل بیمه سلامت مازندران در جمع خبرنگاران گفت: بیماری های قلبی و عروقی هزینه های زیادی را به بیمه ها وارد می کند و بعنوان نمونه  ۸ نوع داروی معمولی قلب بیش از ۶ میلیارد تومان هزینه برای بیمه سلامت دارد.

دکتر رسول ظفرمند افزود: یکی از اقدامات برای اینگونه بیماران، اسکن قلب بوده که سالانه ۴ میلیارد تومان برای این نوع اقدام درمانی هزینه می شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.