محمدعلی خطیبی گفت: در اجلاس روز گذشته اوپک گفته شد سهم اوپک در بازار نفت ۸۰۰ هزار بشکه کاهش می‌یابد، اما هیچ صحبتی از سهم دقیق اعضا در این کاهش نشده، در حالی که سهم کشورهای غیر اوپک دقیقا مشخص است.

سهم هر عضو اوپک از کاهش ۸۰۰ هزار بشکه‌ای مشخص نیست

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، محمدعلی خطیبی با اشاره به نتیجه اجلاس ۱۷۵ اوپک در وین گفت: آنچه که اکنون در رسانه‌ها اعلام می‌شود که اوپک موظف به کاهش ۸۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت در سال ۲۰۱۹ شده است، اما متأسفانه اجزای این کاهش مشخص نیست. 

وی گفت: حتی در بیانیه مطبوعاتی نیز هیچ اشاره‌ای به مستثنی شدن ایران در این زمینه نشده، ولی جالب اینجاست که برخی از افرادی که در این اجلاس حضور داشتند، گفته‌اند معافیت‌های ایران در پیوست است، اما کسی پیوست این بیانیه را ندیده است. 

خطیبی گفت: نکته مهم این است که چرا در بیانیه اوپک به کاهش کلی ۸۰۰ هزار بشکه‌ای اشاره شده و برای هیچ‌کدام از اعضای اوپک سهمیه‌ای را درنظر نگرفته‌اند و عدم تعیین این سهمیه به منزله این است که اگر یک عضو ۸۰۰ هزار بشکه تولید را کاهش دهد، دیگر نیازی نیست، مابقی اعضا تولید خودشان را پایین بیاورند. 

این کارشناس بازار انرژی با تأکید بر اینکه اما در موضوع کشورهای خارج از اوپک به طور صریح گفته شده است که روسیه باید ۲۰۰ هزار بشکه از تولید نفت خود را کاهش دهد و ۲۰۰ هزار بشکه نیز توسط دیگر کشورهای غیراوپک کاهش پیدا کند، بنابراین انتظار می‌رفت که اعضای اوپک نیز به طور مشخص اعلام کنند که کدام کشورها به چه میزان باید تولید نفت خود را کم کنند و ظاهرا عدم اعلام جزئیات این کاهش توسط کشورهای اوپک، شیطنتی است که آمریکایی‌ها با برخی از اعضای اوپک انجام داده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به تعیین اکتبر ۲۰۱۸ به عنوان ماه پایه گفت: این یکی دیگر از موضوعات محل ایراد است، به این معنی که در اکتبر ۲۰۱۸ تولید نفت ایران به دلیل تحریم‌ها کم شده بود و از طرفی نیز برخی از کشورها نیز تولید نفت‌شان بالا بود و انتخاب اکتبر بیشتر به نفع کسانی است که تولید نفت بالایی داشتند و قطعا به ضرر ایران است. 

وی در پایان با انتقاد از سفر تعداد بیشتر از معمول نمایندگان مجلس به وین و حضور آنها در اجلاس اوپک گفت: معمولا یک یا دو نفر از اعضای کمیسیون انرژی و کمیسیون برنامه و بودجه به همراه وزیر به این اجلاس می‌روند، اما مشخص نیست که چرا در شرایطی که کشور در تحریم است و نیاز به صرفه‌جویی در هزینه‌ها دارد، چندین نفر به این اجلاس رفته‌اند و باید مسئولان امر در این باره توضیح دهند که لزوم این تعداد از نمایندگان مجلس در این اجلاس چه بوده است؟ 

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.