همدان- کامران گردان گفت: نواحی شهرداری می‌تواند بازوی توانمندی برای شهرداری باشد.

ارتقای مشارکت شهروندان با تقویت نواحی شهرداری ممکن است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، کامران گردان رئیس شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه شورای اسلامی شهر نگاه ویژه‌ای به ناحیه محوری و تمرکززدایی از شهرداری دارد، گفت: نواحی ‌باید بتوانند پل ارتباطی بین مردم و شهرداری باشند و اگر این مهم محقق شود مشارکت خوبی را در محلات خواهیم داشت.

کامران گردان با بیان اینکه شهرداری تقویت نواحی را از تابستان امسال در پیش گرفت، افزود: تقویت نواحی مشارکت خوب مردم در امور مدیریت شهری را به دنبال دارد.

گردان از مدیران نواحی به عنوان نیروهای متخصص و شهرداران آینده نام برد و اظهار کرد:‌ امیدواریم نواحی بیشترین وظیفه را بر عهده داشته باشند تا بتوانیم مشارکت مردمی را شاهد باشیم.

وی افزود: مدیران نواحی در صورتی که خوب عمل کنند، می توانند بازوان توانمند شهرداری باشند.

افزایش مشارکت شهروندان در مدیریت شهری گامی در جهت محله محوری

حمید بادامی نجات نایب رئیس و سرپرست مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر همدان هم گفت: تعامل صاحبنظران، اندیشمندان و کارشناسان، ارائه مباحث و یافته‌های جدید در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری از جمله اهداف نشست شهراندیشی است.

بادامی‌نجات افزود:‌ مجموعه مدیریت شهری بر اساس ضوابط تشکیلاتی شهرداری‌ها می‌تواند با افزایش مشارکت شهروندان در مدیریت شهری در جهت محله محوری گام بردارد.

وی عنوان کرد:‌ تصمیم‌سازی گروهی مؤثرتر و کاهش فاصله میان شهروندان و مسؤولان مدیریت شهری در ایجاد محله محوری بسیار مؤثر است.

سرپرست مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان در ادامه تقویت نواحی و ایجاد ناحیه محوری را افزایش وابستگی میان گروهی و انسجام فرهنگی و اجتماعی شهروندان و افزایش خودکنترلی و مشارکت شهروندان در ارتقای انضباط شهری عنوان و یادآور شد: انعطاف پذیری و عدم تمرکز اداری و سازمانی با رویکرد افزایش اثربخشی، سرعت و کیفیت مدیریت شهری و کارآمدی و هماهنگی ساختار و شیوه‌های نظارت نیز از ضروریات ناحیه محوری است.

ایجاد عدالت اجتماعی از مزیت‌های ناحیه محوری است

رضا عبدی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند و بازیافت شهرداری تهران به عنوان کارشناس و میهمان ویژه هم در این نشست گفت: تشکیل ستاد ناحیه محوری در راستای تقویت نواحی ضروری است.

 عبدی به تشریح اجرای طرح ناحیه محوری در تهران پرداخت و افزود: با اجرای این طرح، عدالت اجتماعی در محله‌های تهران ایجاد شده است و از ۳۵۶ محله ۳۰۰ محله داری پارک هستند، همچنین دسترسی به حمل و نقل عمومی و امکانات خدماتی و رفاهی در محله‌ها به سهولت در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه  استفاده ازظرفیت معتمدین محلات در اجرای طرح ناحیه محوری را موثر دانست و یادآور شد:چرا که معتمدان محل می توانند مسائل و دغدغه‌ها را به شهرداری انتقال می‌دهند.

وی تقسیم بندی دقیق طرح ناحیه محوری و اتخاذ تصمیمات درست، رعایت عدالت اجتماعی در شهر را به دنبال دارد، اضافه کرد: لازم است اعتبارات مورد نیاز نواحی نسبت به حجم و فعالیت آنها پیش بینی شده و در بودجه سال ۹۸ شهرداری همدان لحاظ شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند و بازیافت شهرداری تهران افزود:‌ پرهیز از موازی کاری، کاهش فرایند پاسخگویی به مطالبات شهروندان، تسهیل در ارائه خدمات از مزایای ناحیه محوری است.

بودجه امسال شهرداری با توجه به نیازها و اولویت‌ها تعیین می‌شود

عباس صوفی شهردار همدان هم در این نشست تأکید کرد: ما هر چقدر بتوانیم باید سعی کنیم از جزئیات شهر به کلیات آن برسیم و نگذاریم حداقل‌هایی که مورد توجه شهروندان است مغفول بماند.

صوفی افزود: توجه به ناحیه محوری توجه به جزئیات است که آن را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

وی گفت:‌ امسال با هماهنگی شورای اسلامی شهر روند بودجه نویسی تغییر پیدا کرده و برای نخستین بار با توجه به نیازها و اولویت‌ها بودجه را تصویب و ترسیم خواهد کرد.

تعریف ۷۵ محله در همدان

وحید علی‌ضمیر معاون خدمات شهری شهردار همدان هم در این جلسه گفت:‌ اعتقاد ما این است که کار باید در نواحی و از جزء به کل پرداخته شود.

علی‌ضمیر با بیان اینکه به صورت ساختاری از سال ۹۲ نواحی مناطق آغاز به کار کرده است، افزود: در شهر همدان ۷۵ محله تعریف شده که امیدواریم با فعالیت، تلاش و تقویت نواحی مدیریت شهری بیشترین خروجی و بهترین عملکرد را داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه باید از ظرفیت نواحی در محلات استفاده شود افزود:‌ تمام ظرفیت کاری را تحویل نواحی می‌دهیم و تجهیزات خدمات شهری با یک برنامه‌ریزی در اختیار نواحی قرار گرفته است.

باید نواحی مختلف شهرداری را تقویت کنیم و به آنها نیرو و بودجه بدهیم

علی فتحی رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان هم در سخنانی با بیان اینکه از سال ۹۲ و در شورای چهارم ناحیه‌ها تشکیل شده است اضافه کرد:‌ متأسفانه آسیب‌های زیادی را این طرح به دنبال داشت.

فتحی با بیان اینکه‌ متأسفانه مسؤولان ناحیه هیچ امکاناتی در اختیار ندارد و با این وجود از آن‌ها کار می‌خواهیم افزود: ‌باید در ۱۲ ناحیه همدان شورای اجتماعی محلات شکل بگیرد و تمرکززدایی از مدیریت شهری برداشته و به نواحی واگذار شود.

وی  افزود: برخی از محله های همدان از جمله خضر و حصار در متون تاریخی دارای ۷۰۰ سال قدمت هستند اما با این وجود پلاک آبی روی دیوار ندارند و برخی از محله‌ها هنوز مجهز به فاضلاب نیستند که با استفاده از نظارت نواحی می‌توانیم این مشکلات را حل کنیم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان افزود: باید نواحی مختلف شهرداری را تقویت کنیم و به آنها نیرو و بودجه بدهیم تا بتوانند اقدامات خوب و اثرگذاری داشته باشند.

در پایان این نشست از مدیران فعال نواحی قدردانی به عمل آمد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.