در پی تحولات اخیر، عرصه حزبی و نظامی اسرائیل شاهد عمیق‌تر شدن اختلافات میان سیاستمداران و ژنرال‌های صهیونیست است.

اختلافات عمیق سیاستمداران و ژنرال‌های صهیونیست

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، سایت عربی ۲۱ در گزارشی نوشت: در پی تحولات میدانی اخیر در فلسطین و لبنان، عرصه حزبی و نظامی اسرائیل شاهد عمیق‌تر شدن اختلافات میان سیاستمداران و ژنرال‌های ارتش رژیم صهیونیستی است.

«یوآف لیمور» کارشناس نظامی روزنامه اسرائیل الیوم اعلام کرد: آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ مستعفی اسرائیل به منظور کشف تونل های حزب الله در شمال و اجرای عملیات نظامی زمینی علیه جنبش حماس در نوار غزه خواستار به تعویق افتادن عملیات سپر شمال شد.

وی افزود: لیبرمن و آیزنکوت، رئیس ستاد ارتش اسرائیل طی دو سال گذشته در کنار یکدیگر با هماهنگی کامل و احترام متقابل مشغول انجام کارها بودند، اما اکنون شکاف زیادی بین آنها ایجاد شده که ناشی از برآوردهای نادرست و غیرحرفه‌ای (بویژه شکست عملیات غزه) بوده است. همین امر باعث شد لیبرمن در انزوا قرار گیرد و فرماندهی ارتش همه مواضع خود را با نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل هماهنگ کند.

به نوشته این منبع، لیبرمن بر این باور بود که با وجود اهمیت مقابله فوری با تهدید حماس در نوار غزه، اجرای عملیات سپر شمال خیلی ضروری و فوری نیست و می توان آن را به تعویق انداخت. در آن زمان موضع لیبرمن با موضع نظامی فرماندهان ارتش اسرائیل و فرماندهان دستگاه‌های امنیتی کاملا متناقض بود. این در حالی بود که فرماندهان نظامی اسرائیل پوشش و حمایت کاملی برای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و وزاری کابینه او برای تصویب و اجرای این عملیات فراهم کرده بودند.

وی افزود: عملیات سپر شمال قرار بود روز هفتم نوامبر عملی و اجرا شود، اما لیبرمن تنها فردی بود که با اجرای آن مخالفت می کرد فقط پس از گذشت چهار روز از این ماجرا ارتش اسرائیل به علت ورود نیروهای ویژه در خان یونس در غزه تنش به وجود آورد. از همین رو به دنبال این موضوع، کابینه امنیتی اسرائیل تشکیل جلسه داد و اختلافات شدید و مواضع متناقض میان وزیر جنگ اسرائیل, فرماندهان ارتش و ژنرال‌ها شروع شد.

این موضوع لیبرمن را مجبور کرد که به اجرای عملیات نظامی زمینی و فوری در غزه علیه جنبش حماس روی آورد، اما افسران عالی‌رتبه ارتش به او توصیه کردند آتش بس با حماس را بپذیرد.

وی تاکید کرد: موضع گادی آیزنکوت، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل هم مبتنی بر سه محور بود: نخست اینکه اجرای عملیات زمینی بی فایده است و دوم اینکه شرایط آب وهوایی مانع از اجرای عملیات نیروی هوایی خواهد شد و سوم اینکه قبل از تمام این موارد نیاز است که تونل‌های حزب الله را در شمال بررسی کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.