دیوان محاسبات کشور در حکم نهایی خود درباره بورسیه‌های دولت دهم که بتازگی صادر شده است، تأکید کرد که تخلفی متوجه وزیر علوم وقت کامران دانشجو و شورای مرکزی بورس متصور نیست و این شورا در حدود وظایف و اختیارات قانونی عمل کرده است.

پایان چهارسال هیاهو؛ ضرورت محاکمه اجحاف کنندگان در حق بورسیه‌ها

به گزارش گروه سیاسی قدس‌آنلاین، دیوان محاسبات کشور در حکم نهایی خود درباره بورسیه‌های دولت دهم که بتازگی صادر شده است، تأکید کرد که تخلفی متوجه وزیر علوم وقت کامران دانشجو و شورای مرکزی بورس متصور نیست و این شورا در حدود وظایف و اختیارات قانونی عمل کرده است.

خبرگزاری فارس با انتشار این حکم نوشته است که بر اساس گزارش دیوان محاسبات مسئولان فعلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف هستند اگر بورسیه دانشجویی لغو شده است هزینه‌های آن را از محل تضامین و تعهدات اخذ و مراتب را به دادسرای دیوان محاسبات کشور اعلام کنند.

طبق سند منتشرشده از این حکم که به تاریخ 11 آذرماه 97 است، دیوان محاسبات در پاسخ به تجدیدنظرخواهی کامران دانشجو، وزیر وقت علوم، محمود ملاباشی، معاون وقت دانشجویی، علی‌اکبر متکان، حسن مسلمی نائینی از اعضای شورای مرکزی بورس وزارت علوم و حسن معتمدی ذی‌حساب وقت وزارت علوم اعلام کرده است که با توجه به گزارش کارشناسی مضبوط در پرونده و نتیجه بررسی موضوع در کمیسیون اصل نود قانون اساسی و آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، تخلفی متوجه شورای مرکزی بورس که در حدود وظایف و اختیارات قانونی، اتخاذ تصمیم کرده‌اند، متصور نیست و جبران خسارت در فرض وجود افراد فاقد شرایط، از محل وثایق تأدیه شده و تعهدات محضری دانشجویان امکان‌پذیر می‌باشد.

■ از حکم دیوان عدالت تا امتناع دانشگاه‌ها

به گزارش فارس این قصه پرحاشیه در دوران مختلف رنگ‌های متفاوتی گرفت تا جایی که بورسیه‌ها راهی جز دیوان عدالت اداری نیافتند و تظلم‌ خواهی خود را به دیوان بردند، دیوان نیز پس از بررسی؛ حکم به جذب این دانشجویان در دانشگاه‌ها داد و حتی در مواردی اجرای این احکام تا مرحله انفصال‌ازخدمت رؤسای دانشگاه‌ها نیز پیش رفت. درست زمانی که احکام دیوان عدالت اداری کمی التیام درد بورسیه‌ها می‌شود، اظهارنظرهای مختلف تنش‌ها را بیشتر می‌کند، از سویی یکی از نمایندگان مجلس این احکام را خلاف قانون عنوان می‌کند و از سویی دیگر محمدرضا رضوان طلب رئیس مرکز جذب وزارت علوم چندی پیش طی سخنرانی می‌گوید: «از ما نخواهید در مورد حکم قضایی (مبنی بر دستور جذب بورسیه‌های دانش آموخته توسط دانشگاه‌ها) اظهارنظر بکنیم یا توصیه بکنیم آقا (مسئولان دانشگاه‌ها) اجرایش بکنند. ولی ما (وزارت علوم) به او نمی‌گوییم اجرایش بکند... ما همچنان اعتقادمان بر این است که این حکم خلاف مقررات...».

وی سپس خطاب به شاکیان پرونده که دانشجویان و اعضای هیئت‌علمی هستند، بابیان این‌که کسی با حکم قضایی عضو 30 ساله هیئت‌علمی نمی‌شود، می‌گوید: «چوغولی آقای رئیس دانشگاه را بردن در دادگاه که کار درستی نیست».

■ استیضاح وزیر و ناراحتی که بر سر بورسیه‌ها خالی شد

استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم وقت در ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ به علت حاکم شدن رویکردهای سیاسی در وزارتخانه‌ای که باید پیشران علم و پیشرفت کشور باشد،سبب شد که رئیس‌جمهور از این اتفاق ناراحت شود و برکناری وزیر را به مسائلی همچون دانشجویان بورسیه مرتبط کند. وی در مهرماه ۹۳ در دانشگاه تهران گفت: «البته حق مجلس شورای اسلامی است که اگر وزیری را تحت عنوان استیضاح به او رأی ندهد این حق قانونی آن‌هاست، اما ما هم نمی‌توانیم تأسف خود را ابراز نکنیم از اینکه یک وزیر عالم، دانشمند، انقلابی را از دست دادیم. پارسال ما آمدیم اینجا برای شروع مراسم تحصیلی وزیر نداشتیم، وزارتخانه ما سرپرست داشت حالا امسال دانشگاه ما هم سرپرست دارد. در طول یک سال ما ۴ وزیر و سرپرست را تجربه کردیم. از آقای میلی منفرد خواستیم بیاید مسئولیت را بر عهده بگیرد از آقای دکتر توفیقی خواهش کردیم سرپرستی را به عهده بگیرد که قبول کردند اما از یمین و یسار فشار آمد که او را معرفی نکنیم.

سر فرود آوردیم که دانشگاه و کشور آرام باشد آقای دکتر فرجی دانا را آوردیم شروع به کار کرد «که با موضوع بورسیه‌ها مواجه شد، بورسیه و ما ادراک البورسیه.»

■ ضرورت محاکمه عاملان اجحاف در حق 3 هزار دانشجویان بورسیه

حال حکم دیوان محاسبات ضرورت محاکمه عاملان اجحاف در حق 3000 دانشجوی بورسیه را حداقل در منظر افکار عمومی بیشتر نشان می‌دهد، رئیس‌جمهور (با عبارت معروف بورسیه و ما ادراک البورسیه) و وزیر وقت علوم به همراه برخی نمایندگان مجلس و روزنامه‌های زنجیره‌ای، شانتاژ تبلیغاتی مسمومی درباره این بورسیه‌ها راه انداخته و درنهایت بورسیه 800 نفرشان را لغو کردند.

داستان پرپیچ‌وخم بورسیه‌ها

موضوع بورسیه‌های وزارت علوم داستان پر و پیچ خمی بود که از چهارم خردادماه سال 93 و نشست خبری مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان کشور آغاز شد، نشستی که از 3000 بورسیه غیرقانونی دولت دهم خبر می‌داد و تأکید شده بود که ردپای آقازاده‌ها در این بورسیه‌ها دیده می‌شود.

برخورد سیاست زده با واکنش رهبری

وزارت علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان کشور مدت کوتاهی بعدازاین نشست از دانشجویان بورسیه عذرخواهی کردند، اما این خبر جنجالی ایجاد کرد که نهادهای قانونی به تکاپو برای بررسی افتادند، حساسیت مسئله به‌جایی رسید که مقام معظم رهبری نیز در این زمینه اظهارنظر کردند و جریان بورسیه‌ها را غلط‌ترین کار دولت یازدهم در امر آموزش عالی دانستند.
دراین‌بین رسانه‌ها و برخی چهره‌های سیاسی، با برخورد سیاست زده با این پرونده، موجب شدند که نه‌تنها دانشجویان دخیل در پرونده بلکه محیط علمی کشور دچار آشفتگی شود و دامن هر وزیر علوم را بگیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.