۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۵
کد خبر: 633451

سه رکن عقلانیت و فرهیختگی

حجت‌الاسلام دکتر محمدرضا جواهری

سیاست توأم با معنویت و سیاست بر اساس دیانت و سیاست الهی و اخلاقی، رسالت و شأن دانشجوی مسلمان ایرانی است.

به گزارش گروه فرهنگی قدس‌آنلاین، دانشگاه اسلامی پایگاه عقلانیت است و به طور طبیعی دانشجو باید مصداق برجسته عاقلان و خردمندان گردد. دانشجو در نظام جمهوری اسلامی دارای شأن و موقعیتی بالاست و از احترام اجتماعی برخوردار است. جایگاه دانشجو با رسالت و وظایف بزرگ پیوند خورده است. از این رو دانشجو باید تکالیف بزرگ خویش را بشناسد و با نشاط و پویایی و روحیه و انگیزه عالی در راه عمل به آن‌ها گام بردارد. درنگ در احادیث اهل‌بیت(ع) رسالت و وظایف دانشجویان را آشکار می‌سازد. امیرمؤمنان امام علی(ع) فرموده‌اند: «انسان خردمند و فرهیخته و روشنفکر ناچار از داشتن سه صفت می‌باشد: در شأن خویش بنگرد، زمانش را بشناسد و زبانش را حفظ کند». در این سه صفت زیبایی که در این حدیث علوی برای انسان عاقل ذکر شده است، سرفصل‌های مهم رسالت دانشجوی مسلمان نهفته است. 

 نظر و نگاه به شأن و جایگاه

قشر دانشجو همانند هر قشر دیگر شأن و جایگاهی دارد که البته به دلیل امتیازات و ویژگی‌هایش دارای شأن و جایگاه حساس و بسیار مهمی است. آینده و سرنوشت کشور اسلامی ایران و انقلاب اسلامی در گرو اندیشه و رفتار و گفتار دانشجویان دانشگاه‌هاست. شأن دانشجو چیست؟ شأن را احکام و قوانین الهی و انتظارات رهبران مذهبی جامعه اسلامی و امت اسلامی می‌سازد. انتظارات امام خمینی(ره) و خلف صالح ایشان آیت‌الله العظمی خامنه‌ای از دانشجویان حد و مرزهای شأن دانشجو را به درستی و دقیق نشان می‌دهد و لازم است آثار امام و رهبری راهنمای دانشجویان برای شناخت شأن خود قرار گیرد تا آگاهانه در مسیر مطلوب حرکت کنند و عزت و کرامت و احترام فردی و اجتماعی ایرانیان را استوار و پایدار سازند.

قیام شجاعانه علیه انحرافات، وصیت امام خمینی(ره) به دانشجویان است. ایشان فرموده‌اند: «وصیت اینجانب به جوانان عزیز... در دانشگاه‌ها آن است که خودشان در مقابل انحرافات قیام نمایند تا استقلال و آزادی خود و کشور و ملت خودشان مصون بماند». بدیهی است که قیام شجاعانه علیه انحرافات، مقدمات و لوازمی دارد که باید تحقق یابد. شناخت اصول و آرمان‌های انقلاب اسلامی از منابع دارای اعتبار برای شناخت انحرافات و تحریفات لازم است و ایمان و تقوا و اخلاص نیز برای قیام شجاعانه علیه انحرافات ضرورت دارد.

 شناخت زمان

دومین عنصر لازم در شخصیت انسان خردمند و فرهیخته بر اساس این رهنمود امام علی(ع) «معرفت زمان» است.

شناخت زمان ارکان و ابعادی دارد که شناخت رخدادها و حوادث جاری در کشور و جهان و پیوند و ارتباطات آن حوادث با هم و توانایی تحلیل حوادث و طرح و برنامه جامع و پیش‌بینی آینده از آن جمله‌اند. شناخت جریان‌ها و افراد و احزاب تأثیرگذار در تحولات سیاسی و اجتماعی ایران و جهان اسلام و غرب و شناخت توطئه‌ها و نقشه‌های دشمنان، برای خنثی‌سازی توطئه‌ها و برای ادامه راه طی‌شده امام و شهیدان و برای پیشرفت و توسعه همه‌جانبه سیاسی ضرورت دارد.

طرح و برنامه، اقدامات، اندیشه سیاسی، گفتار سیاسی و رفتار سیاسی معلول «شناخت زمان» است. معرفت زمان، دربردارنده ویژگی‌های علم و آگاهی مناسب و مطلوب است و عمق آگاهی و همه‌جانبگی علم را یادآوری می‌کند. 

 کنترل و حفظ زبان

«زبان» راه بسیاری از گناهان بزرگ و کوچک است؛ باید گناهان زبانی را شناخت و زبان را از آن‌ها حفظ کرد. خودسازی و تهذیب نفس راه توفیق در کنترل زبان است. تهمت، غیبت، تمسخر، توهین، دروغ، شایعه، تحریف، انحراف، باطل، شرّ، زشتی، خشونت، تندی، کفر، شرک و ارتداد، با زبان و گفتار تحقق می‌یابد و رهایی از منکرات زبان باعث رشد، کمال و تعالی انسان است.

دانشجو باید زبانش را در فرمان‌برداری از خدای سبحان و پیامبر و امامان و ولایت‌فقیه قرار دهد. نشاط و پویایی سیاسی و حضور آگاهانه در صحنه‌های نشر و گسترش معارف الهی و حقایق دینی و رویارویی با دشمنان، باید از گناهان زبانی پیراسته گردد. سیاست توأم با معنویت و سیاست بر اساس دیانت و سیاست الهی و اخلاقی، رسالت و شأن دانشجوی مسلمان ایرانی است.

همین اصول سه‌گانه در حدیثی از امام صادق(ع) نیز وجود دارد. منصور بن یونس گفته است، امام صادق(ع) فرمودند: «بر خردمند است که زمان خود را بشناسد، به شأن خویش روی آورد و به کار خویش بپردازد و زبانش را نگه‌دارد».

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.