محسنی بندپی گفت: در ۱۰ سال اخیر رشد سالمندی حدود ۳.۲ درصد بوده در حالی که رشد جمعیت ۱.۲ درصد بوده است و این امر نشان می دهد با پدیده سالمندی مواجه ایم.

طی ۱۰ سال اخیر با رشد فزاینده سالمندی مواجه بوده‌ایم

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در ۱۰ سال اخیر رشد سالمندی حدود ۳.۲ درصد بوده در حالی که رشد جمعیت ۱.۲ درصد بوده است و این امر نشان می دهد با پدیده سالمندی مواجه ایم و طبق آمارها در گروه اول کشورهای دارای سالمند هستیم.

وی افزود: البته سالمند شدن جامعه عارضه بدی هم نیست بلکه نشان دهنده ارتقای شاخص های سلامت و بهداشت است اما باید برای آن دوران برنامه ریزی داشته باشیم.

محسنی گفت: ایران با توجه به رشد جمعیتی که در دهه ۶۰ داشت جزو کشورهایی است که به سمت سالمندی می‌رود.هرچند کشورهایی که بین ۷ تا ۱۴ درصد جمعیت آنها سالمند هستند در گروه اول، کشورهایی که ۱۴ تا ۲۱ درصد جمعیت‌شان سالمند هستند درگروه دوم و کشورهایی که بالای ۲۱ درصد سالمند هستند در گروه سوم سالمندی قرار دارند.

محسنی افزود: طبق سرشماری سال ۹۵ ایران با ۳.۹ درصد سالمند در گروه اول قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود سال ۲۰۳۰ جمعیت سالمند کشور به ۱۳ میلیون و سال ۲۰۵۰ یک‌سوم جمعیت معادل ۳۱ درصد آن به سالمندی برسند.

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی کشور گفت: صندوق های بازنشستگی نیز طراحی و برنامه ریزی شده اند تا پس از زمان بازنشستگی خدمات رفاهی مستمری را برای آحاد جامعه فراهم کنند بطوری که  هم اکنون ۴۲ میلیون نفر تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی، حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار خانوار تحت پوشش صندوق بیمه عشایر و روستاییان و حدود یک میلیون و  ۳۲۷ هزار نفر در صندوق بازنشستگی کشوری تحت پوشش هستند.

وی گفت: در حال حاضر ما با چند بحران آلودگی، کم آبی، محیط زیست و بحران صندوق های بازنشستگی  مواجه ایم چرا که ساز و کار و ساختار مناسبی برای آن طراحی نشده است و کشورهای دنیا  وقتی که با این مشکل مواجه شدند چندین راهکار و استراتژی را برای کاهش و اصلاح این بحران در نظام سیاستگذاری خودشان از جمله افزایش سن بازنشستگی طراحی کردند.

محسنی بندپی گفت: باید شرایطی فراهم شود تا بتوانیم راهکارهای اساسی و علمی را برای رفع این مشکل ارائه کنیم و از دانش و تخصص اساتید به خوبی استفاه کنیم. 

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.