علی عابدزاده با اعلام برقراری ارتباطات مناسب‌ و دقیق‌ صنعت حمل و نقل هوایی با صنایع دفاعی‌ در شرایط تحریم، گفت: برای کمرنگ‌کردن تحریم‌ها، تلاش می‌کنیم ارتباط صنعت با کشورهای دنیا در این شرایط حفظ شود.

یکپارچه‌سازی قوانین صنعت حمل و نقل هوایی

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، علی عابدزاده اظهار داشت: صنعت حمل و نقل هوایی نوک پیکان صنعت و تکنولوژی است و همه صنایعی که در دنیا فعال هستند نسبت به صنعت حمل و نقل هوایی از نظر رتبه، در گام بعد قرار دارند.

وی با تأکید بر اینکه ‌صنعت حمل و نقل هوایی به عنوان پیشرو در دنیا فعال است، اضافه کرد: در همین راستا است که کشور آمریکا در عملکردی ناجوانمردانه حمل و نقل هوایی ایران را تحریم می‌کند زیرا حمل و نقل هوایی، از بازوهای توسعه است.

رئیس سازمان هواپیمایی با تأکید بر اینکه با این حال ‌باید تلاش کنیم که خود را با این سرعتِ توسعه صنعت در دنیا، تطبیق دهیم، ‌ادامه داد: همان‌گونه که عنوان شد صنعت حمل و نقل هوایی‌ پیش‌ران و نوک پیکان توسعه است و کشورهایی که قصد توسعه دارند، باید ابتدا حمل و نقل هوایی خود را توسعه دهند؛ در همین کشور ما نیز بسیاری از مناطق که توسعه یافته است، به دلیل حضور و وجود صنعت حمل و نقل هوایی بوده است.

عابدزاده در توضیح مطلب به توسعه‌یافتگی جزیره کیش اشاره کرد و افزود: اگر امروز منطقه‌ای گردشگری نظیر جزیره کیش را با ۳۰ سال پیش‌ مقایسه کنیم، توسعه یافتگی آن کاملاً مشهود است که یکی از دلایل عمده آن، وجود حمل و نقل هوایی در این منطقه است‌.

* ترمیم قوانین دست‌وپاگیر صنعت حمل و نقل هوایی

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد:‌ سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان حاکمیت صنعت حمل و نقل هوایی، توسعه صنعت را در هر شرایطی ‌دنبال می‌کند، ما با شناختی که از این صنعت داریم در حال ترمیم برخی اصولی که به آنها خدشه وارد شده بود و اجازه نمی‌داد پروبال ما گسترش یابد، هستیم.

وی افزود: تلاش می‌کنیم قوانین دست و پاگیر صنعت کاهش ‌یابد که البته این کار سختی است زیرا در صنعت حمل و نقل هوایی باید به مرور زمان تغییرات ایجاد شود و نمی‌توان به یک باره این تغییرات را اعمال کرد، اما ما این تغییرات را در حوزه‌های مختلف آغاز کرده‌ایم.

* یکپارچه‌سازی قوانین صنعت حمل و نقل هوایی

رئیس سازمان هواپیمایی ادامه داد: یکی دیگر از کارهایی که در مدت اخیر انجام داده‌ایم این است که ما دارای قوانین و مقرراتی بودیم و این قوانین را هم رعایت می‌کردیم، اما امروز قوانین را تقریباً یکپارچه کرده‌ایم.

وی بیان کرد: در بسیاری از حوزه‌ها که به لحاظ مقررات ضعیف بوده‌ایم، قوانین جدید اعمال کرده‌ایم بنابراین در حال حاضر در جنبه‌ها و حوزه‌های مختلف حمل و نقل هوایی،‌ دارای قوانین و مقررات شفاف هستیم و شرکت‌های هواپیمایی در بستر مقررات حرکت می‌کنند.

* ارتباط صنعت با کشورهای دنیا را در شرایط تحریم حفظ می‌کنیم

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: از دیگر کارهایی که در سازمان هواپیمایی کشوری دنبال می‌شود، موضوع مقابله با تحریم‌ها خصوصاً در دوران فعلی است؛ بالاخره تحریم یعنی ایجاد محدودیت و آمریکایی‌ها می‌خواهند برای ما ایجاد محدودیت کنند.

وی بیان کرد: ساختار صنعت حمل و نقل جهانی که پیمان شیکاگو آن را منعقد کرده، بدین گونه‌ است که صنعت حمل و نقل هوایی به این دلیل ایجاد می‌شود که بین ملت‌ها ارتباط برقرار کند، صلح و دوستی را گسترش دهد و به توسعه بیانجامد و این اهدافی است که ما در سازمان هواپیمایی کشوری دنبال می‌کنیم، اما تحریم‌ها می‌خواهد این اتفاقات رخ ندهد و محدودیت پیش آید بنابراین باید تلاش کنیم که ارتباط ما با دیگر کشورهای دنیا قطع نشود و ادامه یابد که این کاری است که ما امروز بر آن متمرکز شده‌ایم.

عابدزاده اظهار داشت: کشور ایران در حال توسعه است، در اغلب نقاط کشور سرمایه‌گذاری‌ رخ می‌دهد، امروز ما نمی‌توانیم بگوییم در چه نقطه‌ای برتر هستیم زیرا همه مناطق ما در حال توسعه است و سرمایه‌گذاری در آن انجام می‌شود، بنابراین‌ ارتباطات این مناطق هم باید از طریق حمل و نقل هوایی برقرار شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: تحریم‌ها نمی‌خواهد این ارتباطات برقرار شود ما به عنوان سازمان هواپیمای کشوری می‌توانیم مرکز ثقل ارتباط بین خطوط هوایی، تولید کننده‌ها، سازنده‌ها و کسانی که امروز برای کشور وضع مقررات‌ و سیاست‌گذاری می‌کنند، باشیم؛ ما باید به عنوان سازمان هواپیمایی کشوری مرکز ثقل و مرکز ارتباط آنها خواهیم بود.

* برقراری ارتباطات مناسب‌ و دقیق‌ با صنایع دفاعی‌ در شرایط تحریم

وی اظهار داشت:‌ ارتباطات مناسبی و دقیقی با صنایع دفاعی کشور هم برقرار کرده‌ایم، بخش‌های خصوصی و شرکت‌های دانش‌ بنیان جوان در حوزه دفاعی سرمایه‌گذاری خوبی کرده‌اند و  ما باید ارتباط با آنها و همچنین شرکت‌های هواپیمایی را برقرار کنیم.

* تحریم‌ها را کمرنگ می‌کنیم

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت‌:‌ به دنبال آن هستیم با اخذ برخی مجوزها، این ارتباطات و هماهنگی را بین ساختارهای مختلف با قدرت و سرعت بیشتری برقرار کنیم که اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم که انجام می‌دهیم ما تحریم را بسیار کمرنگ خواهیم کرد و موفق خواهیم بود از این گردنه‌ها عبور کنیم.

عابدزاده بیان کرد: در تأیید این ادعا می‌توان به ‌نمایشگاه حمل و نقل هوایی که امسال برگزار شد، اشاره کرد، اگر این نمایشگاه را با سال‌های قبل مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که از پتانسیل و پایه علمی بیشتری برخوردار شده بود زیرا به هر حال صنعت هوای در بخش خصوصی و دولتی توسعه یافته است و امروز تجلی آن در چنین نمایشگاه‌هایی مبرهن است.

وی اظهار داشت: هلی‌کوپتر، هواپیما، پهپاد، دستگاه‌های کنترل نظارت و تجهیزات دیگر در صنعت هوایی، هواپیمایی و فرودگاهی‌، توسط متخصصان داخلی در حال ساخت است ضمن آنکه از همه مهم‌تر ما امروز به اتاق طراحی مجهز شده‌ایم و دیگر کپی‌کار نیستیم و مهندسی معکوس انجام نمی‌دهیم و امروز خودمان طراحی می‌کنیم و این طراحی را به جسم پرنده منتقل می‌کنیم و این بسیار ارزشمند است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: بنیان‌های علمی که در بخش هوا و فضا در کشور ایجاد شده با سرعت بسیار بالایی توسعه یافته است، قطعا ۴۰ سال پیش کسی فکرش را هم نمی‌کرد ایران در ساخت پهپاد جزو کشورهای رده‌های اول دنیا شود، ما موشک می‌سازیم، اتاق طراحی داریم و دیزاین دیتا داریم، حتی محاسبات را هم در کنار طراحی خود انجام می‌دهیم و این بسیار ارزشمند است.

* اگر از صنعت هوایی کشور حمایت شود از دنیا عقب نمی‌مانیم

عابدزاده تأکید کرد:‌ صنعت حمل و نقل هوایی ویژه است پس باید حمایت‌های ویژه هم داشته باشد، ‌اگر از این صنعت در کشور حمایت شود ما از دیگر کشورهای دنیا در این حوزه عقب نمی‌مانیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.