مددسراها برای شب ماندگاری بی‌خانمان‌ها تدارک دیده شده‌اند و نقش مسکن را برای آنها دارند ولی با این وجود تعداد آن‌ها به هیچ وجه پاسخگوی نیازها نیست.

گرمخانه‌ها پاسخگوی اسکان موقت بی‌خانمان‌ها نیستند

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، سردی هوای سال ۸۳ پرده از بی‎عدالتی‎هایی داشت که زیر پوست شهر در جریان بود. آمارها حکایت از مرگ گاه ‎و ‎‎بیگاه کارتن‎خواب‎ها داشتند. 

وزیر کشور وقت از ۸۰ نفر بی‌خانمانی می‌گفت که در سرمای زودرس آن سال از بیکاری و اعتیاد جان باخته‌ بودند.

در چنین شرایطی آرام آرام خروشی دانشجویی در شهر شکل گرفت. دانشجویان عدالتخواه که پیش از این مراتب اعتراض خود را از طریق نامه‎هایی به دستگاه‎های مربوطه اعلام کرده بودند، این بار تصمیم گرفتند هر شب مقابل یکی از نهادهای مسئول تحصن کنند و در همان هوای سرد به شیوه کارتن‎خواب‎ها در خیابان بخوابند. نخستین تحصن روبروی شهرداری تهران شکل گرفت. پس از آن نوبت به سایر دستگاه‎ها رسید. تحصن مقابل استانداری تهران، سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت و کمیته امداد.

با پیگیری دانشجویان روند تلاش‎های مسئولان سرعتی قابل توجه پیدا کرد و هر یک از نهادهای مسئول به ارایه گزارش‌های خود در خصوص رسیدگی به وضعیت کارتن خواب ها پرداختند.

 این حرکت دانشجویان بعدها که آنان خدمت مقام معظم رهبری رسیدند، مورد تایید و تقدیر ایشان نیز قرار گرفت.

امروز باز هم با آمدن فصل سرما، شاید وقت آن است تا فصل تازه‌ای از مطالبه عمومی برای رسیدگی به حال و روز ناخوش بی‌خانمان‌ها آغاز شود.

■ مددسرا جای بدی نیست
بهادر مرد میانسالی که از ده سال پیش و با حاد شدن اعتیادش قید خانواده‌اش را زد و از تالش به تهران آمده است، در پاسخ به قدس آنلاین می‌گوید: تا الان ۸-۷ بار از گرمخانه خاوران استفاده کرده و این مرکز جانش را از سرما نجات داده است. یعنی همین زمستان سال گذشته بود که به هنگام خروج از زندان بارش برف شروع شد و اتوبوس ما که بخاری هم نداشت تقریباً ۴۸ ساعت دربرف گیر کرد. به هرحال بعد از این مدت به تهران رسیدیم. آن شب تا صبح در سرما ماندم اما شب چهارم دیگر نمی‌توانستم تحمل کنم. راه که می‌رفتم خلط بالا می‌آوردم. جلوی چشم خود را نمی‌دیدم بنابر این رفتم میدان شوش فقط شانس آوردم که ماشین گشت شهرداری مرا پیدا کرد. سوار که شدم دیگر نفهمیدم چه اتفاقی افتاد تا این که خودم را نزد پزشک گرمخانه خاوران دیدم. دو روز آنجا استراحت کردم. به هرحال مددسرا جای بدی نیست حتی اگر از شهر خیلی دور باشند یا به آدم غذای کافی ندهند و از لحاظ بهداشتی هم وضعیت مناسبی نداشته باشند. 

■ مانع بوجود آمدن بی‌سرپنـاهان جدید شویم
سهیلا جلودارزاده؛ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به این که آمار دقیقی از کارتن خواب‌ها وجود ندارد به قدس می‌گوید: وضعیت گرمخانه‌ها در کشور چندان مناسب نیست. در واقع بیشتر آن‌ها در حاشیه شهرها قرار گرفته‌اند و رفت و آمد برای کسانی که مجبورند از این مراکز استفاده کنند خیلی سخت است.

حجت الله غلامعلی؛ معاون فرهنگی اجتماعی مرکز مطالعات سازمان شهرداری کشور هم چنین نگاهی دارد و به قدس می‌گوید: به دلیل تغییر کارکردهای مراکز نگهداری بی‌خانمان آمار دقیقی از گرمخانه‌ها در کشور نداریم. یعنی مثلاً برخی از مراکز به صورت فصلی برای ارایه خدمت به کارتن خواب‌ها استفاده می‌شوند لذا نمی‌شود یک آمار متقنی در این زمینه ارایه داد. البته داریم آمارها را به‌روز می‌کنیم اما به صورت تقریبی می‌توان گفت تا سال ۹۶ بین ۴۵ تا ۵۰ گرمخانه در کلانشهرها و مراکز استان‌ها احداث شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی با اشاره به این که طبق قانون در همه شهرستان‌ها باید از سوی شهرداری‌ها برای احداث گرمخانه‌ها اقدام شود، نسبت به آخرین آمار کارتن خواب‌ها در کشور اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌افزاید: به دلیل مهاجرت این گونه افراد آمار دقیقی از آن‌ها نداریم اما قطعاً گرمخانه‌های موجود در کشور پاسخگوی بی‌خانمان‌های ایران نیستند و باید بر آمار مددسراها اضافه شود.

■ شهرداری‌ها مسئول سامــاندهی کارتن خواب‌ها
فاطمه عباسی؛معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور شهرداری‌ها را مسئول ساماندهی کارتن خواب‌های غیر معتاد می‌داند و به قدس آنلاین می‌گوید: قانون، گرمخانه‌ها را برای اقامت موقت بی‌خانمان‌هایی که معتاد نیستند و شلترها و مراکز گذری را برای معتادان پیش‌بینی کرده است. البته در حال حاضر داخل گرمخانه‌ها افراد معتاد هم وجود دارند اما داخل شلترها و مراکز گذری فقط معتادان هستند که خدمات مختلفی چون سرنگ، متادون و... دریافت می‌کنند. وی با اشاره به این که در مجموع هنوز آماری از گرمخانه‌های کشور ارایه نشده است به بحث تعریف بودجه مستقل برای ساماندهی کارتن خواب‌ها می‌پردازد و می‌گوید: در حال حاضر بودجه هر سال از طریق ستاد مبارزه با مواد مخدر به سازمان‌ها داده می‌شود یک ردیف بودجه مستقل هم از طریق وزارت کشور آن هم فقط برای معتادان متجاهر استان تهران ارایه می‌گردد که البته به نظر بهتر است بودجه‌ها تجمیع و پرداخت شود.

■ مددسراها نقش مسکن را دارند
زهرا نژاد بهرام؛ عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران هم در این زمینه به قدس آنلاین می‌گوید: در حال حاضرحضور ذهن ندارم که آیا ردیف بودجه مستقلی برای ساماندهی کارتن خواب‌ها در بودجه امسال شهرداری تعریف شده است یا خیر اما شهرداری برای اسکان بی‌خانمان‌ها بویژه در شب‌های سرد تمام تلاشش را می‌کند. وی با اشاره به این که طبق اظهارات مقام‌های شهرداری در حال حاضر ظرفیت مددسراهای پایتخت۳ هزار نفر است که در فصل سرما تا ۵ هزار در این اماکن نگهداری می‌شوند، می‌گوید: هر چند نگاه به این مراکز متفاوت از قبل شده است اما باید پذیرفت مددسراها برای شب ماندگاری بی‌خانمان‌ها هستند. یعنی نقش مسکن را دارند. با این وجود تعداد آن‌ها به هیچ وجه پاسخگوی نیازها نیست. خلاصه کلام این که کارنامه دستگاه‌های متولی بویژه شهرداری‌ها و سازمان بهزیستی در مقابله با پدیده بی خانمانی که هر از گاهی خود را در قالب کارتن خوابی یا گور خوابی و... نشان می‌دهد قابل دفاع نیست بنابر این می‌طلبد که دولت و نهادهای مسئول ضمن اتخاذ سیاست‌های اقتصادی مناسب و جلوگیری از بوجود آمدن بی‌سرپناهان جدید فکری اساسی برای بی‌خانمان‌های موجود در کشور کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.