مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استان خراسان رضوی گفت: دهیاران توانمندی در استان وجود دارند که می توانند ارتقائ مقام گرفته و بخشدار شوند.

سبد حمایتی به تمام روستاییان پرداخت خواهد شد

محمد علی همدمی نژاد در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار داشت: دو هزار و چهارصد و سی وشش دهیاری در استان خراسان رضوی فعال هستند که  در بین انها دهیاران فعال و تحصیلکرده ای وجود دارند و این قابلیت درآنها است که در بخش های بزرگتری نسبت به روستا به اجرای مسئولیت بپردازند.
وی بابیان اینکه مدارک تحصیلی دهیاران در این دوره  نسبت به دوره های چهارم و حتی سوم بسیار بالاتر می باشد، افزود: دهیاری ها بر مبنای وسعت ، درآمد و جمعیت از درجه یک تا شش تقسیم بندی می شوند که در هر درجه ای دهیار باید مدرک تحصیلی متناسب با ان را دارا باشد به طوری که ۱۳۳۵ روستا  در استان دارای دهیاری درجه یک و  همچنین ۵۷۵ روستا نیز دارای دهیاری درجه ۲  در استان وجود دارد که حداقل مدرک تحصیلی دهیار انها باید دیپلم باشد .
همدمی نژاد تصریح کرد: ۲۶۸ روستا نیز دهیاری آن  درجه ۳ و ۱۵۷  روستا نیز دهیاری درجه ۴ در استان وجود دارد که حداقل مدرک تحصیلی  دهیاران انها  باید فوق دیپلم باشد و ۸۰۵ دهیاری درجه ۵ و ۱۶ دهیاری درجه ۶ نیزکه حداقل مدرک تحصیلی دهیاران آنها باید لیسانس باشند در مجموعه استان فعالیت دارند.
وی اظهار داشت: زمزمه هایی در وزارت کشور مطرح است که دهیاران فعال و تحصیلکرده که عملکرد مناسبی نیز در طول دوران فعالیت خودشان داشته اند ارتقائ پست بگیرند و بخشدار شوند اما تاکنون دستورالعمل و بخش نامه ای در این باره به استان ارسال نشده است.
همدمی نژاد با اشاره به اینکه بالغ بر یک میلیون و هفتصد هزار نفر در روستاهای استان زندگی می کنند ، تصریح کرد: اگرچه سبد کالای حمایتی قطعا به تمام روستاییان پرداخت می شود اما در مورد پرداخت آن هنوز هیچ دستورالعملی به استان ابلاغ نشده است.
وی ادامه داد: اگرچه طرح  هادی تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان تهیه شده است اما مشکلی که وجود دارد بازنگری در انها است زیرا این طرح ها بعد از ۱۰ سال باید بازنگری شوند که به منظور بازنگری و ایجاد تغییرات در انها نیاز به اعتبارات بالایی می باشد .
همدمی نژاد با بیان اینکه از ابتدای قانون ایجاد دهیاری ها تا کنون، ۴۶ دهیاری در استان تبدیل به شهر شده اند ، افزود: روستاها کانون اصلی توسعه و از جمله مراکز هویت بخشی کشور هستند از این رو باید به موضوع ایجاد رونق در انها و افزایش اشتغال در روستاها توجه شود زیرا در سال های گذشته شرایطی در روستاها بوجود آمد که بخش قابل توجهی  از جمعیت روستایی به شهرها مهاجرت کردند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.