عبدالله هندیانی گفت: در حوزه سلامت با قاچاق ۳ میلیارد دلاری مواجه هستیم به طوری که ۶۰ درصد فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند.

 ۶۰ درصد فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، عبدالله هندیانی معاون پیشگیری و کاهش تقاضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سومین نشست هم‌اندیشی مقابله با فساد، قاچاق و تقلب در کالاهای حوزه سلامت اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی کنونی و تحریم‌های ناجوانمردانه کشور آمریکا در جنگ مالی قرار داریم.

وی افزود: همگی شاهد بودیم که علی‌رغم گفتگوهای صورت گرفته توسط سیاست‌مداران، کشور آمریکا به تعهدات خود پایبند نبود و تحریم‌های ظالمانه‌ای را علیه مردم کشور ما وضع کرد که در این شرایط لازم است تمام قوا با یکدیگر همکاری داشته باشند تا بتوانیم با این تحریم‌ها به خوبی مقابله کنیم.

هندیانی با بیان اینکه در حوزه سلامت و خصوصا مدیریت سازمان غذا و دارو و سایر بخش‌ها باید بازنگری نسبت به مأموریت‌ها مدنظر قرار گیرد، اظهار داشت: فعالان حوزه سلامت باید بیش از پیش در زمینه مبارزه با قاچاق کالا در دوران تحریم آمادگی داشته باشند.

معاون پیشگیری و کاهش تقاضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص آخرین آمار قاچاق در حوزه کالاهای سلامت‌محور توضیح داد: در حوزه کالاهای سلامت محور حدود ۳ میلیارد دلار قاچاق کالا داریم که ۲۵ درصد اقتصاد پنهان ما را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: بر اساس آمار ۶۰ درصد فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی، ۱۸ درصد فرآورده‌های غذایی، ۶ درصد ملزومات پزشکی و ۲ درصد دارو و مکمل‌ها به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

هندیانی افزود: در فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی با رشد ۵.۵ درصدی قاچاق مواجه بوده‌ایم که خوشبختانه در سایر حوزه‌ها میزان ورود کالا به صورت قاچاق به کشور کاهش داشته و در برخی موارد نیز منفی بوده است.

معاون پیشگیری و کاهش تقاضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته طی سال‌های اخیر ورود کالای قاچاق به کشور کاهش یافت اما با توجه به نوسانات ارزی متأسفانه با قاچاق معکوس کالا خصوصا دارو و تجهیزات پزشکی از کشور به کشورهای همسایه مواجه بودیم.

وی‌ ادامه داد: زمانی که عوامل نظارتی و ساختاری به صورت صحیح عمل نکنند، موضوع قاچاق افزایش خواهد یافت، لذا لازم است در این زمینه توجه بیشتری صورت گیرد.

هندیانی با بیان اینکه رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در زمینه اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی ایفا می‌کنند، تصریح کرد: از رسانه‌ها انتظار می‌رود در زمینه فرهنگ‌سازی برای نخریدن کالاهای قاچاق تلاش بیشتری انجام دهند.

معاون پیشگیری و کاهش تقاضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه تمام قوانین کشور در زمینه مبارزه با قاچاق کالا فعال هستند،‌ توضیح داد: اولویت ما در ستاد، پیشگیری است تا بتوانیم قبل از ورود محصولات با قاچاق کالا مبارزه کنیم و انتظار می رود سازمان غذا و دارو به زمینه پیشگیری توجه بیشتری داشته باشد و کالاها را از زمان ورود تا هنگام عرضه مورد رصد و ارزیابی قرار دهد.

وی در پایان گفت: هدف اصلی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مقابله و برخورد با دانه درشت‌ها و سرمنشأ‌های اصلی قاچاق است که امیدواریم بتوانیم به وظیفه خود در این زمینه به‌طور کامل عمل کنیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.