سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: کمبود منابع آبی در این استان باعث بر هم خوردن تعادل و توازن جمعیت شده است.

کمبود آب درخراسان رضوی باعث بر هم خوردن توازن جمعیت شده است

به گزارش قدس آنلاین ، وحید قربانی صبح دوشنبه در جشنواره ملی فناوری های آب در دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: برگزاری این قبیل همایش ها برای ارائه گزارش کاری مدیران بسیار مناسب است و باعث شکل گیری تفکر برای حل معضلات استان و کشور خواهد شد.

وی افزود:هم اکنون از ۳۷ دشت آبی خراسان رضوی ۳۴ مورد با مسئله افت سطح آب مواجه بوده که این خود منجر به فرونشست دشت ها شده است و بارندگی های استان در  طول چهل سال گذشته از ۲۲۰ به ۲۰۰ میلی متر در سال رسیده است.

سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری خراسان رضوی ادامه داد:۹۹ درصد از مساحت استان در خشکسالی قرار دارد که حدود ۱۷ درصد آن بسیار شدید بوده و همین عامل باعث شده تاتوازن جمعیتی در استان به هم بخورد و بخشی از استان مهاجر فرست و مشهد مهاجر پذیر شده است.

وی تاکید کرد:روستاها و شهرهای کویری استان با کاهش جمعیت مواجه شده و جمعیت زیادی از این روستا و شهرها مهاجرت کرده اند و برای تثبیت جمعیت باید مدیریت آب را به طور جدی دنبال کنیم.

قربانی بیان کرد: در این راستا  برنامه های مشخصی تدوین شده و ما در خراسان رضوی دارای راهبرد و هدف هستیم و بخش عمده از انرژی مدیران استانی در راستای رفع چالش آبی استان صرف می شود.

وی ادامه داد:دیدگاه ما نسبت به طبیعت و محیط زیست نقش مهمی در حل معضل کم آبی دارد و اگر مسائل حوزه آب را به عنوان عنصر اصلی درطبیعت صرفا از شکل عمرانی مدیریت کنیم می توان بحران آب را به تاخیرانداخت ولی اگر این معضل به عنوان مسئله ای اجتماعی مطرح شود می توان آن را حل کرد.

سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت:سبک زندگی و روش های بهره برداری از ۀب مشکل دارد و استاندارها در صنایع و کشاورزی رعایت نمی شود و باید در این راستا به باز تعریف رابطه انسان و طبیعت بپردازیم و سبک زندگی جدیدی را تعریف کنیم.

منبع : مهر

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.