سرپرست دفتر منطقه ای یونسکو در تهران گفت: کارشناسان دو برنامه بین المللی مهار خشکسالی و کم آبی در چارچوب همایش ملی فناوریهای آب در مشهد گرد هم آمده اند تا نظرات علمی و کارشناسی را در این زمینه مهم به اشتراک بگذارند.

کارشناسان دو برنامه بین المللی آب در مشهد گرد هم آمده اند

به گزارش قدس آنلاین، الکساندر لیخت روز دوشنبه در همایش ملی فناوریهای آب در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: امروز در این نشست علمی از دانش کارشناسی در زمینه آب بهره مند می شویم و شاهد نشست علمی اعضای 'شبکه جهانی آب' و اطلاعات توسعه ای زمینهای خشک (Gwaede) و نیز 'برنامه ابتکار بین المللی خشکسالی' در مشهد هستیم.

وی ادامه داد: شبکه جهانی آب سال ۲۰۰۵ میلادی با عضویت کشورهای ایران، چین، افغانستان و تاجیکستان با هدف همکاری برای تامین آب مناطق خشک پدید آمد.

سرپرست دفتر منطقه ای یونسکو در تهران گفت: همچنین برنامه ابتکار بین المللی خشکسالی با پیشنهاد ایران در سال ۲۰۱۰ میلادی ایجاد شد که بستری را برای به اشتراک گذاشتن دانش در زمینه مقابله با خشکسالی فراهم می سازد.

وی از آب شیرین به عنوان منبع مهم تامین امنیت، رفاه و سلامت در جهان یاد و بیان کرد: هم اکنون سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر در سطح دنیا حداقل سالی یک ماه به آب شیرین دسترسی ندارند.

لیخت افزود: کمبود آب شیرین در جهان عوارض دیگری از جمله اضافه برداشت منابع زیرزمینی را به دنبال دارد. پیش بینی ها نشان می دهد شتاب خشکسالی و کمبود آب در جهان رو به افزایش و بر تولید غذا، بهداشت و سلامت تاثیر گذار است و حتی تاثیر آن در جامعه شهری می تواند بیشتر باشد.

وی ادامه داد: خشکسالی می تواند به یکی از پرآسیب ترین مخاطرات طبیعی در جهان تبدیل شود. با این وجود تاکنون به قدر کافی راه حلهای علمی و کارشناسی این مشکل طبیعی مورد توجه قرار نگرفته مگر زمانی که موجب کمبود غذا یا کاهش سطح آبهای زیرزمینی شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.