هر گونه تغییر در قیمت نیاز به مجوز مجلس دارد تأکید کرد که هر زمان این بحث مطرح شود ما با توجه به نظرات متخصصان انرژی و منافع مردم تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

دو نرخی‌شدن بنزین روی میز دولت

به گزارش گروه اقتصادی قدس‌آنلاین، این روزها اخبار متناقضی در مورد دونرخی شدن بنزین شنیده می‌شود. با توجه به شرایط اقتصادی کشور در ماه‌های اخیر، طرح‌های مختلفی در خصوص افزایش نرخ سوخت و سهمیه بندی آن مطرح بوده که همواره بر نگرانی‌های عمومی دامن زده است. اینکه آیا بنزین دو نرخی می‌شود یا خیر سؤالی است که این روزها افکار عمومی را به خود مشغول کرده است. 

گمانه زنی‌ها در این باره پس از آن که روحانی رئیس جمهور روز دوشنبه در جمع مدیران راه و شهرسازی گفت:«چه اشکالی دارد سوخت را دو نرخه کنیم،... در دنیا سوخت چند نرخی است و در روزهای تعطیل و یا روزهای شلوغ قیمت بنزین متفاوت است، اما ما به «قیمت ثابت» عادت کرده‌ایم» با شدت بیشتری ادامه پیدا کرده است.

نگرانی که ریشه در تجربیات فراوان گذشته مبنی بر این دارد که تا پیش از این هر بار قیمت سوخت افزایش داشته، بهای همه خدمات و کالاها دستخوش تغییر شده است.

در ماه‌های اخیر بارها گفته شده است که قرار است نرخ بنزین تغییر کند و دوباره دو نرخی شود. بنزین از سال ۱۳۹۴ و در دولت اول روحانی تک نرخی شد و با رقم لیتری ۱۰۰۰ تومان عرضه شده و در سه سال گذشته نرخ بنزین تغییری نکرده است. هر چند فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی چندی پیش با انتشار پستی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشته بود « کمیسیون انرژی پیش از سال ۹۷ و پس از آن اعلام کرد که با دو نرخی و چند نرخی کردن بنزین و افزایش قیمت مخالف است» با این حال بحث موافقت تلویحی رئیس جمهور با دو نرخی شدن بنزین دوباره این گمانه را تقویت کرد.

تماس خبرنگار ما با نمایندگان مجلس در کمیسیون انرژی نشان داد که در حال حاضر در مجلس و دولت تصمیم نهایی برای تغییر قیمت بنزین و دو نرخی کردن آن گرفته نشده، اما تا امروز بازگشت کارت‌های سوخت نهایی شده و تصمیم برای اعمال سهمیه‌بندی و چندنرخی شدن بنزین بسته به شرایط و به زمان آینده موکول شده است.

اما آنچه مشخص است قیمت ۱۰۰۰ تومانی چه با ثابت ماندن قیمت و چه با اعمال طرح سهمیه بندی همچنان در مورد بنزین اعمال خواهد شد. به گفته احمد صفری عضو کمیسیون انرژی، دو نرخی شدن بنزین منتفی است و تا پایان سال هیچ گونه تغییر قیمتی برای بنزین اعمال نخواهد شد. وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصادی کشور، افزایش ناگهانی قیمت فشار مضاعفی بر اقشار مختلف بویژه دهک‌های پایین وارد می‌کند تأکید کرد با وجود اینکه استفاده از سازوکار سهمیه بندی جهت مدیریت این حوزه ضروری است، ولی قرار بر این است که قیمت‌ها به همین شکل فعلی ثابت بماند و تا مجلس مصوب نکند، دولت اقدامی در این زمینه نخواهد کرد.

کرم‌پور دیگر عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه در کمیسیون انرژی سناریوهای مختلفی در رابطه با ساماندهی سوخت کشور مطرح است یادآوری کرد که هنوز هیچ کدام از طرح‌ها جدی نشده و دولت و مجلس، هیچ تصمیمی درباره سهمیه‌بندی بنزین، افزایش قیمت و دو نرخی شدن آن اتخاذ نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه هر گونه تغییر در قیمت نیاز به مجوز مجلس دارد تأکید کرد که هر زمان این بحث مطرح شود ما با توجه به نظرات متخصصان انرژی و منافع مردم تصمیم‌گیری خواهیم کرد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس با تأکید بر اینکه دولت فعلاً فقط تصمیم به احیای کارت سوخت گرفته است، تأکید کرد که مدیریت مصرف سوخت با کارت به منظور جلوگیری از قاچاق بنزین و کاهش مصرف سوخت است و ارتباطی به سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین ندارد.

واقعیت این است این اظهار نظر رئیس جمهور را می‌توان چراغ سبز او برای ایجاد تغییر در قیمت سوخت، بویژه بنزین دانست، چرا که دولت با یک معضل جدی یعنی کاهش درآمدها رو به رو است. یکی از راه‌های جبران این کاهش درآمد، منطقی کردن قیمت فراورده‌های نفتی است. اما دو نرخی شدن بنزین، رانت‌ها و فسادهایی را که در گذشته شاهد آن بودیم دوباره زنده می‌کند. به عنوان مثال در دولت گذشته با صدور کارت سوخت و متعاقب آن دو نرخی شدن بنزین، شاهد بروز مفاسدی نظیر خرید و فروش کارت سوخت و یا ایجاد بازار سیاه بنزین بودیم که متأسفانه این مشاغل از سودآوری بالایی هم برخوردار بود. 

به هر حال در روزهای گذشته احتمالات فراوانی درباره نرخ بنزین مطرح شده است. حتی گفته می‌شد بنزین به ۵۰۰۰ تومان هم خواهد رسید البته این ادعا از سوی وزیر نفت تکذیب شد. برخی هم می‌گویند سهمیه‌بندی بنزین برای خودرو نخواهد بود، بلکه برای هر شهروند خواهد بود. هنوز هیچ سناریوی قیمتی دقیقی در دسترس نیست،اما اگر قرار بر سهمیه بندی بر اساس دو نرخی باشد احتمالاً همان مدل گذشته اعمال خواهد شد به گونه‌ای که هر خودرو ماهیانه سهمیه مشخصی خواهد داشت و اگر بیشتر از میزان این سهمیه بنزین مصرف کند باید پول بیشتری پرداخت کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.