رئیس جمهور لبنان بعد از آنکه مدتی وزیر خارجه خود را واسطه مذاکره برای تشکیل دولت کرده بود، این بار مستقیماً وارد عمل شده تا این مشکل را حل کند.

 رئیس جمهور لبنان شخصا به پرونده تشکیل دولت ورود کرد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، میشل عون رئیس جمهور لبنان از دیروز تعامل با واسطه با پرونده تشکیل دولت در این کشور را کنار گذاشته و تماس‌ها با نبیه بری رئیس مجلس نمایندگان و سعد حریری نخست وزیر مامور تشکیل کابینه را آغاز کرده است. وی همچنین قرار است امروز با هیئتی از حزب‌الله لبنان دیدار کند.

میشل عون اعتقاد دارد که اوضاع بیش از این قابل تحمل نیست و سستی در روند تشکیل دولت خطرات مالی و اقتصادی زیادی دارد که می‌تواند دولت لبنان را تهدید کند.

تحرکات عون بعد از آن آغاز شد که تمامی پیشنهادها و برون‌رفت های موجود در نتیجه اصرار حریری و فراکسیون گفتمان مشورتی در عدم امتیاز دهی به طرف مقابل با شکست مواجه شد. عون معتقد است در صورتی که این روال ادامه پیدا کند، اوضاع خطرناک‌تر از گذشته خواهد شد. در همین راستا وی تصمیم گرفته طرحی را دنبال کند تا رکود کنونی را بشکند و از تمامی گروه‌ها خواسته است که مسئولیت‌های خود را بپذیرند.

بنابر اعلام منابع کاخ ریاست جمهوری لبنان، بری و حریری در صحبت با عون اعلام کردند که تمامی گروه‌ها به دنبال حل بحران هستند. آنها گفتند که حاضرند برای بررسی راه‌حل های موجود گفتگو کنند.

رئیس جمهور گرچه راه حل جدیدی برای حل این مشکل ندارد، اما تلاش دارد در چارچوب رایزنی با گروه‌های مختلف و تبادل نظر با طرف‌های ذیربط به روش نهایی برای خروج از بحران دست پیدا کند. این موضوع می‌تواند در مورد تعداد اعضای هیئت وزیران یا حجم گروه‌های شرکت‌کننده در کابینه باشد.

منابع کاخ بعبدا مذاکرات روز اول ورود مستقیم  عون به پرونده تشکیل دولت را بسیار خوب ارزیابی کرده و گفتند که اگر اوضاع به همین نحو و مثبت پیش برود، ممکن است تا پایان هفته برون رفت از این بحران حاصل شود.

این منابع می‌افزایند در صورتی که تحرکات عون با شکست مواجه شود، وی ساکت نخواهد ماند و موضع علنی را در این خصوص در پیش خواهد گرفت. بنابر اعلام این منابع، رئیس جمهور لبنان گزینه‌های متعددی در خصوص حضور نمایندگان فراکسیون گفتمان مشورتی در کابینه دارد. البته این راه‌حل ها قبل از دیدار با هیئت حزب‌الله رونمایی نشد.

منابع کاخ بعبدا در خصوص نامه‌ای که احتمالا عون برای مجلس نمایندگان لبنان ارسال می‌کند، گفتند که صحبت در این خصوص باعث تلطیف مواضع گروه‌های مختلف شده است، اما در این زمینه مبالغه صورت گرفته است. هنوز هیچ تصمیمی در این خصوص گرفته نشده و نامه‌ای نیز نوشته نشده است. البته این گزینه از لحاظ قانونی در اختیار رئیس جمهور قرار دارد.

نبیه بری رئیس مجلس لبنان که دیروز برای دیدار با عون به کاخ بعبدا رفته بود، بدون اعلام نظر خود ، کاخ ریاست جمهوری را ترک کرد. حریری اما بعد از دیدار با عون گفت: راه‌حل هایی در این زمینه وجود دارد. من فردا کشور را ترک خواهم کرد و هنگامی که بازگردم جناب رئیس‌جمهور رایزنی‌های خود را تکمیل کرده است و ان‌شاء الله به راه‌حل‌هایی دست پیدا می‌کنیم.

رئیس جریان المستقبل در این سخنان اینگونه وانمود کرد که همچنان به عدم مشارکت نمایندگان اهل تسنن مستقل در کابینه اصرار دارد و روی حرف خود باقی خواهد ماند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص نامه احتمالی رئیس جمهور لبنان به پارلمان در خصوص تعیین شخص دیگری به عنوان مامور تشکیل کابینه گفت: مشکل ما در لبنان این است که روی یک موضوع مشخص متمرکز می‌شویم و از آن برای مقابله با یکدیگر استفاده می‌کنیم. شاید این موضوع در گذشته و اخیراً نیز مطرح شده باشد، اما من انگیزه‌های آقای رئیس جمهور در این خصوص را می‌دانم و در بیانیه خود نیز در آن زمان به آن اشاره کردم. رئیس‌جمهور به دنبال تشکیل دولت است و این کارها را نیز برای همین انجام می‌دهد.

سعد الحریری پس از گذشت 6 ماه از روزی که از سوی میشل عون و با حمایت اکثریت نمایندگان پارلمان به عنوان نخست وزیر مامور تشکیل کابینه معرفی شد، هنوز نتوانسته این مهم را به انجام برساند.

وی پس از آنکه بعد از 5 ماه، گره های دروزی و مسیحی پیش آمده به علت سهم خواهی دو متحد خود یعنی حزب «نیروهای لبنانی» به ریاست «سمیر جعجع» و «سوسیالیست ترقی خواه» به رهبری «ولید جنبلاط» را در اواخر مهر باز کرد، به دلیل آنچه «انحصارطلبی» در داشتن همه وزرای طایفه اهل سنت لبنان نامیده می شود، به مشکل خورده است.

برخلاف دوره های گذشته در پارلمان، دیگر اکثریت 27 نماینده سنی حاضر در مجلس جدید لبنان از حلقه یاران الحریری نیستند. رئیس حزب المستقبل اما با داشتن 16 همراه، وزرای سنی کابینه را از آن خود می دانند و در اظهاراتی خود را «پدر اهل سنت» لبنان معرفی کرده است؛ امری که 10 نماینده سنی خارج از دایره حزب او آن را مردود می خوانند و خواهان داشتن 2 وزیر در کابینه اند.

به علت مخالفت الحریری با خواسته 6 نماینده سنی مستقل که به جریان موسوم به 8 مارس (همسو با مقاومت) منتسب هستند و پافشاری آنها و حمایت های حزب الله و جنبش امل از مطالبه شان، اینک کار تشکیل دولت لبنان به در بسته خورده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.