در حاشیه مراسم بزرگداشت معمار موزه آبگینه، تمبر ویژه طراحی شده به مناسبت بزرگداشت هانس هولاین رونمایی شد،

افتتاح کتابخانه ای به نام معمار موزه آبگینه

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، مراسم بزرگداشت «هانس هولاین» معمار و طراح موزه آبگینه و سفالینه‌های ایران شب گذشته در سالن عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

امید شیوا مدیر موزه آبگینه و سفالینه‌های ایران در ابتدای این مراسم اظهار کرد: موزه‌ها گنجینه و جزئی از فرهنگ یک کشور هستند و قادرند با فراهم آوردن محصولات فرهنگی کشورهای مختلف، زمینه برخورد فرهنگ‌ها و شناخت مردم از فرهنگ‌های مختلف را فراهم کرده و به باروری فرهنگی کمک کنند.

وی افزود: پاسداشت «هانس هولاین» گرامیداشت فرهنگ است.اکنون پس از ۴۰ سال از تأسیس این موزه، چهره آن قدیمی نشده و هنر به کار رفته توسط هولاین آن را جذاب‌تر کرده است.

در ادامه این مراسم «اشتفان شولتز» سفیر اتریش در ایران اظهار کرد: من در این ساختمان زیبا افتخار حضور دارم که نشان از تمدن ایرانی دارد و خوشحالم به مناسبت بزرگداشت هانس هولاین در اینجا حضور دارم.

وی ادامه داد: ایران و اتریش در روابط طولانی با یکدیگر قرار دارند، هولاین یکی از اولین طراحان است که از دهه ۶۰ در بسیاری از کتاب‌های تاریخ معماری در اروپا حضور دارد و بسیاری از چشم‌اندازها توسط این معمار فقید طراحی شده است.

سفیر اتریش در ایران عنوان کرد: هولاین توانسته ترکیب خوبی را بین فرهنگ شرق و غرب در طراحی موزه آبگینه ایجاد کند، مفهوم پشت این موزه ایجاد رابطه هارمونیک و ترکیب هویتی جدید با در نظر گرفتن ویژگی‌های فرهنگ سنتی ایرانی است. هولاین ایرانیان را ملتی مترقی می‌دانست و باعث افتخار است یادگارهای او امروز قابل مشاهده است.

همچنین «لی لی هولاین» دختر هانس هولاین در این مراسم گفت: برای من افتخاری است که به ایران آمدم. خیلی دوست داشتم این محل را ببینم. این یکی از کارهای کلیدی است که پدرم انجام داده و همواره کارهای پدرم که در دهه ۷۰ انجام شده پیگیری می‌کنم.

وی ادامه داد: پدرم من به معماری اسلامی و هنر ایرانی علاقه بسیاری داشت و مطمنم موزه آبگینه برای وی از اهمیت بسزایی برخوردار بود.

دختر معمار موزه آبگینه با تقدیر از برگزاری مراسم بزرگداشت هانس هولاین عنوان کرد: احترام و تشکر خودم را با اهدای چند کتاب به کتابخانه در دست افتتاح این موزه اعلام می‌کنم. 

در ادامه این مراسم محمد حسن طالبیان، معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه کار موزه آبگینه و سفالینه‌های ایران بسیار ویژه است، گفت: دلیل این امر این است که در بنایی تاریخی این کار فاخر به سرانجام رسیده و امروز باید سازندگانی که در دوران قاجار این بنا را آفریدند و به کسانی که این بنا را تا امروز مرمت کردند احترام بگذاریم.

معاون میراث فرهنگی کشور عنوان کرد: حتماً هانس هولاین شناخت درستی درباره اشیاء حاضر در موزه داشته و نگاه ما به این مجموعه به عنوان موزه ای ملی است.

طالبیان ادامه داد: تعداد زیادی شی در اختیار ما قرار دارد که دیدن آن برای مخاطبان جالب است، خوشحالم که کتابخانه به نام هانس هولاین افتتاح می شود و کتاب هایی که توسط دختر این معمار فقید نیز اهدا می شود بسیار مهم است.

در پایان این مراسم تمبر ویژه طراحی شده به مناسبت بزرگداشت هانس هولاین رونمایی شد، همچنین از دیگر برنامه های پایانی مراسم بزرگداشت هانس هولاین افتتاح کتابخانه تخصصی و برگزاری کارگاه آموزشی در سالن همایش موزه آبگینه و سفالینه‌های ایران بود.

منبع: فارس

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.