عضو هیئت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور گفت: دولت باید عقب ماندگی افزایش دستمزد کارگران را جبران کند زیرا ادامه روند فعلی دستمزدها ، اسیب های اجتماعی زیادی را برای جامعه در پی خواهد داشت.

 سفره معیشتی کارگران ۸۰ درصد کوچکتر شده است/ دولت باید عقب ماندگی افزایش  دستمزد کارگران را جبران کند

احسان سهرابی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار داشت: با توجه به تغییرات نرخ ارز و بحرانی که کارگران در معیشت خودشان با آن مواجه شدند و به استناد ماده ۱۶۷ قانون کار به منظور تغییر در دستمزد کارگران تقاضای جلسه از وزارت کار در زمان اقای ربیعی  شد که این موضوع همزمان با استیضاح وی شد و در زمان اداره این وزارت با سرپرستی نیز جلسه ای با آقای محسنی بند پی  در این باره برگزار گردید و اگرچه مبلغی نیز برای افزایش دستمزد کارگران در نظر گرفته شد اما چون منابع آن مشخص نبود و از طرفی به استناد ماده ۱۶۷قانون کار سرپرست حق افزایش دستمزد کارگران را نداشت عملا این جلسه نتیجه ای در پی نداشت.

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار استان خراسان رضوی تصریح کرد: از زمان وزارت آقای شریعتمداری در وزارت کار نیز دراین باره دوجلسه برگزار شده است اما سیاست دولت این است که این جبران دستمزد از طریق ارائه کالا به کارگران صورت بگیرد و افزایش دستمزدی در ماه های باقی مانده سال جاری صورت نگیرد زیرا بهانه آنها این است که افزایش دستمزد کارگران تورم زا است .

وی افزود: شکاف بیش از ۱۰۰ درصدی میان حداقل‌های زندگی با مزد دریافتی ماهانه کارگران در حال حاضر وجود دارد و از ابتدای سال تاکنون  خانواده های جوانی در حوزه کارگری  به دهک فقیر و پایین جامعه  پیوسته‌اند.

سهرابی اظهار داشت: سفره معیشتی کارگران از ابتدای سال تاکنون بیش از ۸۰ درصد کوچکتر شده است و علی رغم اینکه اکثر کالاها از ابتدای سال تا کنون چندین بار افزایش قیمت داشته اند و در یک نمونه شیر تاکنون ۷بار تغییر قیمت داشته است به عبارتی اگرچه کارفرما و تولید کننده ، قیمت محصول نهایی خودشان را نسبت به ابتدای سال چندین بار افزایش داده اند اما کارگران به عنوان ستون فقرات اقتصاد مقاومتی با همان دستمزد ابتدای سال مشغول به کار هستند و حتی در برخی موارد دستمزد ماهیانه انها نیز با تاخیر دو یا سه ماهه پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه  ۷۰درصد حقوق کارگران صرف مسکن و پرداخت اجاره می شود، ادامه داد:  کالری دریافتی از سبدغذائی ارتباطی مستقیم به سطح سلامت و بهره هوشی دارد و کاهش آن زنگ خطری برای آینده جامعه می باشد بر همین مبنا، نمایندگان کارگری تلاش می‌کنند تا با تهیه گزارش‌های میدانی از سراسر کشور یعنی از روستاها و شهرها گرفته تا کلان‌شهرها،هزینه تهیه یک سبد معیشت را استخراج و به طور تفکیک اعلام کنند و   در حالی که سازمان بهداشت جهانی استاندارد مصرف کالری برای فردی که فعالیت معمولی در طول روز دارد را ۲۴۰۰کالری در طول روز اعلام کرده است و برای فردی که کارهای یدی و نیمه سنگین انجام می دهد نیز در طول روز مصرف ۲۶۰۰ تا ۲۸۰۰ کالری را پیشنهاد داده است اما طبق محاسبه دقیقی که در کانون عالی شورای اسلامی کار استان خراسان رضوی برای مصرف ۲۳۴۶ کالری برای یک فرد انجام شده است  و در این حوزه صرفا ۱۶ کالای اساسی در حوزه خوراکی ها را نیز می تواند مصرف کند و به عبارتی خط بقای یک خانواده چهار نفری کارگری نیز محسوب می شود  یک میلیون و شانزده هزار و دویست تومان در نظر گرفته شده است. این در حالی است که یک خانواده هزینه های دیگری نظیر بهداشت و درمان ، حمل و نقل، آموزش ، تفریح و هزینه های جانبی دیگری نیز دارد.

عضو هیئت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور  افزود:  در حال حاضر، از مجموع حدود ۲۳ میلیون شاغل کشور، ۱۳ میلیون  و پانصد هزارنفر کارگر و تحت پوشش قانون کار شناخته می شوند. از این رو اجرای هرگونه برنامه از سوی دولت برای بهبود شرایط زندگی و تقویت معیشت آنها  می‌تواند تاثیرات مثبتی در بالا رفتن میزان انگیزه کار در کشور و بهره وری داشته باشد.

 وی تصریح کرد: در جلسه ای که روز چهار شنبه اعضای کانون عالی شوراهای اسلامی کار با معاونت روابط کار وزارت کارخواهیم داشت درخواست ویژه ما  افزایش دستمزد کارگران در ماه های باقی مانده در سال جاری خواهد بود  زیرا اعتقاد ما براین است که دولت باید عقب ماندگی افزایش  دستمزد کارگران را جبران کند  وگرنه ادامه این روند فعلی دستمزدها ، اسیب های اجتماعی زیادی را برای جامعه در پی خواهد داشت.

سهرابی افزود: کارگران ساختمانی که بیمه نیستند به منظور دریافت سبد حمایتی در شهر مشهد باید به انجمن صنفی کارگران ساختمانی در بلوار طبرسی مراجعه کنند تا اطلاعات آنها به صورت متمرکز جمع آوری شود و سایر کارگران نیز یا به انجمن های صنفی خود و یا به کمیته امداد و بهزیستی مراجعه کنند تا اطلاعات آنها جهت برخورداری از سید حمایتی ثبت گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.