شبکه الجزیره پیامدهای انتخاب جمال خاشقچی و چند روزنامه‌نگار دیگر به عنوان شخصیت‌های سال مجله تایم را بررسی کرد.

چرا "خاشقچی" شخصیت سال مجله تایم شد؟

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین به نقل از الجزیره، مجله آمریکایی تایم، جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی و چند روزنامه‌نگار دیگر را به علت فداکاری‌های خود در راه کشف واقعیت و حقایق، به عنوان شخصیت سال ۲۰۱۸ انتخاب کرد.

تایم با عنوان «نگهبانان و جنگ برای واقعیت» نوشت قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول، موجب پدیدار شدن چهره واقعی محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی شد.

خبرنگار این شبکه گزارش داد: هدف مجله تایم از انتخاب جمال خاشقچی در میان گروهی از روزنامه نگاران و «نگهبان» خواندن آنها این بود که به دفاع آنها از واقعیت اشاره کند؛ کاری که موجب شد مقامات کشورهایشان آنها را هدف قرار دهند.

جلد مجله تایم در چهار بخش طراحی شده است که بر آنچه جنگ برای واقعیت نامید، متمرکز شده است. جمال خاشقچی نخستین شخصیتی است که مجله تایم برای امسال تعیین کرد. این مجله نوشت: کشته شدن خاشقچی چهره واقعی ولیعهد سعودی و نبود هیچگونه اخلاقی در ائتلاف سعودی و آمریکا را فاش کرد.

جویل روبن (Joel Rubin) مدیر مرکز راهبردی خاورمیانه در واشنگتن گفت: «انتخاب جمال خاشقچی و دیگر روزنامه‌نگاران به عنوان شخصیت امسال در مجله تایم کاری در سطح بالا است، زیرا جنایت قتل روزنامه‌نگار سعودی نشان‌دهنده نقض آشکار آزادی است.»

خبرنگار این شبکه در ادامه گفت: این مجله همچنین دو روزنامه نگار را انتخاب کرد که یک سال قبل هنگام انجام تحقیقات درباره کشته شدن ده تن از مسلمانان روهینگیا در میانمار بازداشت شدند.

مجله تایم همچنین ماریا ریسا (Maria Ressa) روزنامه نگار فیلیپینی را به علت انتقاد از دولت در پایگاه خبری خود انتخاب کرد. 

خبرنگار این شبکه در ادامه گفت: روزنامه نگاران بر این باورند که مجله تایم با انتخاب خود، پیام غیرمستقیمی برای رئیس جمهور آمریکا ارسال کرد که بارها از مطبوعات آمریکا انتقاد کرده است و آنها را مطبوعات اخبار جعلی می خواند.

خبرنگار این شبکه در پایان گفت: انتخاب این تصویر در مجله تایم، مواضع کنگره آمریکا را در مقابله با رئیس جمهور، پس از ترور خاشقچی و تلاش آن را برای محاکمه ولیعهد سعودی تقویت کرد؛ به ویژه که برخی قانونگذاران بر این باورند که انتقاد دونالد ترامپ از روزنامه نگاران و توصیف وی در خصوص مطبوعات آمریکا مبنی بر اینکه دشمن ملت است، امکان دارد برخی نظام های مستبد را به سرکوب روزنامه نگاران تشویق کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.