"دونالد ترامپ" در یک مصاحبه با هشدار به مخالفان خود در کنگره آمریکا درباره استیضاح خود مدعی شد اگر او را استیضاح کنند «مردم شورش می‌کنند».

رئیس‌جمهور آمریکا: استیضاح شوم، شورش می‌شود

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین،  خبرگزاری رویترز در مصاحبه با رئیس‌جمهور آمریکا که بامداد امروز چهارشنبه منتشر شده، نظر او را درباره بازداشت مدیر ارشد شرکت «هوآوی» در کانادا به اتهام نقض تحریم‌های ایران و همچنین احتمال استیضاحش توسط کنگره آمریکا جویا شد(بخش اول مصاحبه اینجا).

«دونالد ترامپ» درباره احتمال استرداد «منگ وانژو» مدیر ارشد مالی شرکت «هوآوی» چین گفت: «می‌خواهم با چین صحبت کنم. ما با وزارت دادگستری (آمریکا) حرف زده‌ایم. آنچه که درباره این شرکت اتفاق افتاده، خوب نبود و شما این را می‌دانید که آنها چه کردند (تحریم‌های ایران را نقض کردند) و این مشکلی بزرگی بوده که ما از بسیاری جهات با شرکت‌های چینی و دیگر جاها داشته‌ایم. می‌خواهم ببینم که چین چه درخواستی می‌کند. آنها تاکنون درخواستی نکرده‌اند».

ترامپ درباره احتمال مداخله‌اش در پرونده مدیر این شرکت چینی این موضوع را به مذاکرات واشنگتن با پکن درباره تجارت بین دو طرف گره زد.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «هر چه که برای کشور (آمریکا) خوب باشد، همان کار را خواهم کرد. اگر فکر کنم که برای کشور خوب است، اگر فکر کنم که برای آنچه که قطعا بزرگترین توافق تجاری خواهد بود، خوب باشد و همچنین برای منافع ملی خوب باشد، در صورتی که فکر کنم ضروری باشد قطعا مداخله خواهم کرد».

«منگ وانژو» یکی از مدیران ارشد شرکت «هوآوی» و دختر مؤسس این شرکت 15 آذر هنگام تعویض پرواز خود در فرودگاه «ونکوور» بازداشت شد. کانادا او را به درخواست آمریکا و به اتهام نقض تحریم‌ها علیه ایران بازداشت کرده است.

بامداد امروز قاضی دادگاه ونکوور با اعلام قرار وثیقه 7.5 میلیون دلاری و چند شرط دیگر (از جمله پوشیدن پابند الکترونیک)، این مدیر هوآوی را به‌صورت مشروط آزاد کرد تا دولت کانادا نهایتا درباره استرداد وی به آمریکا تصمیم بگیرد.

بازداشت این تبعه چینی در کانادا، اعتراض‌ها و هشدارهای مقامات پکن را به دنبال داشته است و پیشتر معاون وزیر خارجه چین به کانادا درباره عواقب کارش هشداری جدی داده بود.

رویترز، نظر رئیس‌جمهور آمریکا را درباره اظهارات برخی قانونگذاران دموکرات کنگره این کشور مبنی بر احتمال استیضاح رئیس‌جمهور جویا شد.

او در جواب گفت: «سخت است کسی که هیچ کار نادرستی انجام نداده و بزرگ‌ترین اقتصاد تاریخ کشور را ساخته، استیضاح کرد. من نگران (استیضاح) نیستم و فکر می‌کنم اگر این اتفاق بیافتد، مردم شورش خواهند کرد».

رئیس‌جمهور آمریکا سپس ادعاهای مطرح شده درباره پرونده «مایکل کوهن» وکیل شخصی سابق او و فشارهای دموکرات‌ها درباره نقض قوانین انتخاباتی توسط ترامپ را رد کرد.

کوهن در سال ۲۰۱۶ به نمایندگی از ترامپ  به دو زن آمریکایی برای فاش نشدن روابط غیر اخلاقی آنها با آقای ترامپ حق السکوت داد اما رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید که این کار نقض قوانین انتخاباتی نبوده است.

پیشتر رسانه‌های آمریکایی گزارش داده بودند که مایکل کوهن در پرونده تحقیقات درباره دخالت ادعایی روسیه در انتخابات آمریکا به جرم خود مبنی بر دروغگویی به کنگره اقرار کرد.

او چند ماه پیش هم به ارتکاب دستکم ۸ فقره جرم شامل تخلف مالیاتی، جمع‌آوری فراتر از سقف قانونی کمک‌های مالی انتخاباتی، ارائه اظهارنامه نادرست به یک موسسه مالی و دریافت منابع غیرقانونی برای ستاد انتخاباتی اعتراف کرده بود. از بین این جرایم، دستکم دو مورد مستقیما به شخص ترامپ مرتبط هستند.

ای‌بی‌سی‌نیوز هشتم آذرماه گزارش داد که انتظار می‌رود کوهن به جرم خود در زمینه دروغگویی به کنگره در جلسه استماعی که سال گذشته برگزار شد، اقرار و با تحقیقات «رابرت مولر»، بازرس ویژه تحقیقات درباره تبانی تیم ترامپ با روسیه همکاری کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.