کشورهای اروپایی عضو شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه در نشست این شورا، بار دیگر بر تعهد و حمایت خود از توافق هسته ای ایران تأکید کردند.

کشورهای اروپایی بر تعهد خود نسبت به برجام تأکید کردند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، کشورهای اروپایی عضو شورای امنیت در نشست این شورا در روز چهارشنبه بار دیگر بر تعهد و حمایت خود از توافق هسته ای ایران تأکید کردند.

این گروه با صدور یک بیانیه و با استفاده از حروف آغازین نام رسمی توافق هسته ای (JCPOA) و قطعنامه تأیید کننده این توافق در شورای امنیت اعلام کرد: «ما، به عنوان اعضای اتحادیه اروپا حاضر در شورا، تمایل داریم که بر تعهد و حمایت دائم خود از اجرای کامل و مؤثر برجام [برنامه جامع اقدام مشترک] و قطعنامه ۲۲۳۱ تأکید کنیم».

در ادامه این بیانیه آمده است: «تداوم پایبندی ایران به تعهدات هسته ای خود [ذیل برجام] تأیید شده است. برجام بطور چشمگیری از برنامه هسته ای ایران جلوگیری کرده و عدم توسعه سلاح هسته ای توسط ایران را تضمین نمود».

در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است: «تا زمانی که ایران به اجرای کامل تعهدات خود ادامه دهد، اتحادیه اروپا به اجرای دائم این توافق کاملاً متعهد خواهد ماند».

گفتنی است که این بیانیه به امضای نمایندگان کشورهای انگلیس، فرانسه، هلند، سوئد، لهستان- اعضای کنونی شورای امنیت- و بلژیک، آلمان و ایتالیا رسیده است.

کشورهای امضاکننده این بیانیه در ادامه نسبت به خروج آمریکا از این توافق مهم و تاریخی و وضع مجدد تحریمهای آمریکا علیه ایران ابراز تأسف کردند.

این بیانیه که توسط «کارل فن اوستروم» نماینده هلند در شورای امنیت قرائت شد، می گوید: «ضروری است که برجام همچنان برای تمام طرفهای امضاء کننده آن کارآمد باشد، از جمله با ارائه مزایای اقتصادی به مردم ایران».

این بیانیه می افزاید: «در این شرایط، مطابق با قطعنامه ۲۲۳۱، اقدامات صورت گرفته توسط فرانسه، آلمان و انگلیس به تلاشهای بین المللی برای حفظ کانالهای مالی و تجاری در ایران فعالانه کمک می کند».

این بیانیه همچنین اعلام می کند: «صرفنظر از برجام، ما از ایران می خواهیم از این گونه فعالیتها که بی اعتمادی را تشدید و تنشهای منطقه ای را افزایش می دهد و در تناقض با قطعنامه ۲۲۳۱ است، خودداری کند. ما از ایران می خواهیم که این گونه موضوعات را در گفتگو با بازیگران مربوطه مورد توجه و رسیدگی قرار دهد. ما از رهیافتی جامع در قبال ایران بر مبنای پیگیری گفتگویی قاطعانه و در صورت لزوم اعمال فشارهای هدفمند به منظور حل و فصل تمام نگرانیهای مربوط به فعالیتهای هسته ای، موشکی و منطقه ای ایران حمایت می کنیم.».

کشورهای اروپایی عضو شورای امنیت در این بیانیه اعلام کردند که توافق هسته ای ایران نمونه ای از چندجانبه گرایی اثرگذار و یک عنصر کلیدی در رژیم منع اشاعه به شمار می رود.

این اعضای اتحادیه اروپا از کل جامعه بین المللی خواستند تا به اجرای توافق هسته ای ایران و قطعنامه ۲۲۳۱ ادامه دهند.  

همچنین «سرژ کریستین» دیپلمات بلندپایه در هیأت نمایندگی اتحادیه اروپا در سازمان ملل ضمن «سپاسگذاری عمیق» از ایران «بخاطر تعهد بی قید و شرط به توافق هسته ای» اظهار داشت: «برجام به دنبال خروج آمریکا و وضع مجدد تحریمها علیه ایران با چالشهای شایان توجهی روبروست. اتحادیه اروپا و تمام ۲۸ کشور عضو این اتحادیه بابت تصمیمات آمریکا عمیقاً متأسف هستند.

این در حالی است که «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در همین نشست شورای امنیت درباره بررسی میزان پایبندی تهران به قطعنامه ۲۲۳۱ ادعا کرد که «تلاش می‌ کنیم محدودیت‌ های سازمان ملل علیه برنامه موشکی ایران را دوباره برقرار کنیم. موشکهای ایران تهدید کننده منطقه است».

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.