دبیر نهضت مردمی پوستر انقلاب گفت: بنا نیست با مجامله و تعارف نقد کنیم؛ اتفاقاً نقد باید تیز و برنده باشد. با این حال باید از کلی گویی‌ها و بی‌انصافی‌ها در حق دستاوردهای نظام بپرهیزیم، مدیران خوب و بد را یکجا مورد نقد قرار ندهیم و به آسیب‌هایی که فضای رسانه‌ای ایجاد کرده، مشغول نشویم

نقد صریح نارسایی‌ها، تبلیغ صحیح پیشرفت‌ها

به گزارش گروه فرهنگی قدس‌آنلاین، کارگاه پوستر و تبلیغات شهری در مشهد، به همت نهضت مردمی پوستر انقلاب برگزار شد. این کارگاه پوستر و تبلیغات شهری از سری برنامه‌های پنجمین جشنواره هنر مقاومت است که امسال و همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در 9 بخش و در سرتاسر کشور برگزار می‌شود. سیدمحمدرضا میری، دبیر نهضت مردمی پوستر انقلاب درباره برگزاری این کارگاه‌ها به قدس گفت:امسال برگزاری پنجمین دوره از جشنواره ملی هنر مقاومت با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مصادف شده است. در شورای سیاست‌گذاری این جشنواره که با دبیری استاد مسعود نجابتی تشکیل شد، به این نتیجه رسیدیم که امسال باید یک تحول اساسی شکل بگیرد و ضمن استفاده از تجربیات اساتید و دبیرانی که سال‌های قبل در این عرصه تلاش کرده‌اند، بتوانیم تجربه‌های جدیدی رقم بزنیم. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین نکات که به آن توجه ویژه داریم، خلق آثاری است که بیشتر در مقابل دید مردم قرار بگیرد؛ از فضای تبلیغات شهری استفاده کنیم، محصولات را راحت‌تر به دست مردم برسانیم، نمایشگاه‌هایی در منظر عموم برگزار کنیم و در کل آثار را از گالری‌ها به نظر مردم برسانیم.

■ استفاده از تجربه «نهضت مردمی پوستر انقلاب»

داور بخش پوستر پنجمین جشنواره هنر مقاومت در ادامه افزود: این جشنواره 9 بخش دارد که بخش پوستر و تبلیغات شهری با استفاده از تجربه «نهضت مردمی پوستر انقلاب» (که در حوزه تولید پوسترهای انقلابی فعالیت می‌کند) ایجاد شده است. در این بخش 9 کارگاه استانی برنامه‌ریزی و اجرا شد که این رویداد جزو بی‌نظیرترین اتفاقات چند سال گذشته بوده است. ما در دو ماه گذشته، 9 کارگاه را در شهرهای قزوین، البرز، یزد، آذربایجان شرقی، استان گلستان و خراسان رضوی اجرا کردیم و هفته آینده نیز در استان خوزستان و اصفهان دو کارگاه دیگر برگزار خواهیم کرد.

وی در خصوص جزئیات برگزاری این کارگاه‌ها بیان کرد: این کارگاه‌ها با همکاری نهضت مردمی پوستر انقلاب و مجمع طراحی آیه شکل گرفته است. همچنین در حین اجرای این کارگاه‌ها استعدادهای جوان نیز شناسایی شده‌اند. تشکل‌های نوپایی به بهانه این جشنواره کارشان را شروع کرده‌اند و اتفاقات خوبی افتاده است. پوسترهایی که در کارگاه‌ها تولید می‌شود به بخش رقابتی جشنواره هنر مقاومت راه پیدا می‌کنند و محصولات برگزیده هم در شهرها اکران خواهند شد. کارگاه‌های مشهد نیز با حضور مسعود نجابتی و محمدرضا دوست‌محمدی و 50 هنرمند از سراسر خراسان رضوی به مدت سه روز برگزار شد.

■ شور جوانی با دغدغه‌های دلسوزانه

محمدرضا میری، درباره ایده و محتوای پوسترهایی که در کارگاه‌ها تولید می‌شوند، گفت: به تناسب اینکه انقلاب ما در آستانه 40 سالگی است و در مسیر پیشرفتش با مشکلات و موانع جدی و زیادی در داخل و خارج دست به گریبان است، بیان چند موضوع ضروری به نظر می‌رسید. در همین راستا موضوعاتی مانند پیشرفت‌ها و دستاوردها، نارسایی‌ها و ضعف‌ها و غرورها و شکست‌ها، محتوای تولید آثار هستند. از طرف دیگر نقش و رسالت آحاد مردم از اصناف و گروه‌های مختلف در این برهه و از همه مهم‌تر نقد مدیران خیانتکار و اشرافی، همچنین بررسی آنچه تا به حال اتفاق افتاده و مقایسه آن با گفتمان اصیل انقلاب و بازخوانی مجدد گفتمان انقلاب اسلامی هم دغدغه‌های شورای سیاست‌گذاری نهضت مردمی پوستر انقلاب بوده و هم دغدغه تمام هنرمندانی که در این کارگاه‌ها شرکت کرده‌اند.

در کنار این دغدغه‌ها معرفی جریان‌هایی که زالوصفتانه خودشان را به جریان انقلاب وصل کرده‌اند و خون مردم را مکیده‌اند و پرده برداری از چهره زشت و کریه این جریانات، از موضوعات مورد توافق هنرمندان برای تولید پوسترهاست.

در این کارگاه‌ها فضای پرحرارت نقد و گفت‌وگوها، همراه با شور و انرژی جوانی و دغدغه‌های دلسوزانه، برای ما سرمایه بزرگی بوده است. 

■ نقد باید تیز و بُرنده باشد

این گرافیست انقلابی اضافه کرد: دغدغه‌ای که خیلی از هنرمندان دارند این است که مبادا در چهلمین سالگرد انقلاب، تولید پوسترها با رویکرد مصلحت‌نگرانه و مبارک‌باد و... ختم شود. بنابراین می‌خواهیم با آثاری که تولید می‌کنیم مستقیم به جایی که مردم از آن آسیب می‌بینند، ضربه بزنیم. درواقع بنا نیست با مجامله و تعارف نقد کنیم؛ اتفاقاً نقد باید تیز و برنده باشد. با این حال باید از کلی گویی‌ها و بی‌انصافی‌ها در حق دستاوردهای نظام بپرهیزیم، مدیران خوب و بد را یکجا مورد نقد قرار ندهیم و به آسیب‌هایی که فضای رسانه‌ای ایجاد کرده، مشغول نشویم. از جوانان این نسل که می‌خواهند از درون گفتمان انقلاب، مشکلات جامعه را نقد کنند، انتظار می‌رود دچار این مشکلات نشوند. 

دبیر نهضت مردمی پوستر انقلاب درباره عنوان کلاس‌هایی که در طول این دوره برگزار می‌شود، گفت: کلاس ایده پردازی با حضور حجت الاسلام محمدی فرید و حجت الاسلام قاسم پور و استاد محمدرضا دوست محمدی برگزار شد. 

سپس در کلاس «بیلبورد یک پوستر بزرگ نیست» استاد مسعود نجابتی نگاهی به قابلیت‌های طراحی گرافیک در تبلیغات شهری و باورهای غلط و آسیب‌هایی که به این حوزه وارد است، داشت. در این کلاس علاوه بر هنرمندان، شرایط برای حضور عموم افراد فراهم بود. کارگاه‌های دیگر نیز به تولید نمونه‌های اولیه و بحث و گفت‌وگو و تمرین آثار گذشت. 

■ اکران بلافاصه پس از تولید

میری درباره نوع استفاده از آثاری که در کارگاه‌ها تولید می‌شوند، بیان کرد: آثار برگزیده به علاوه بخش سفارش آثار، به بسته‌های نمایشگاهی و تبلیغات شهری تبدیل می‌شوند. این بسته‌ها در شهرهای مختلف به دستگاه هایی که امکان تبلیغات شهری دارند، تقدیم می‌شود. یکی از کارهایی که برای اولین بار در حال انجام است، این است که همان تشکل‌های مردمی که در استان‌های مختلف درگیر تولید پوستر بودند، بعد از تولید، همان آثار را با همکاری نهادهای مختلف و تشکل‌های مردمی به اکران در می‌آورند. 

■ بدون حمایت دولتی موفق شدیم

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد قاسمپور، عضو شورای سیاست گذاری نهضت مردمی پوستر انقلاب و از بنیان گذاران اصلی این تشکل، در حاشیه برگزاری این کارگاه‌ها درباره شروع به کار نهضت مردمی پوستر انقلاب، گفت: در ابتدای راه فکر نمی‌کردیم این حرکت این قدر گسترده و تا این حد موفق شود. البته اکنون نگاهمان به آینده و مسیر پیش رو بسیار شفاف و روشن است و می‌دانیم که باید برای دهه آینده برنامه ریزی کنیم. درباره ثمرات نهضت باید بگویم نهضت یک مؤسسه دولتی یا مورد حمایت جدی نیست، اما اکنون به یک جریان نهضت‌گونه تبدیل شده است. اسم این جریان را نهضت مردمی گذاشتیم؛ چرا که هنرمندانی که در سراسر کشور به این نهضت می‌پیوندند همه از متن مردم برخاسته‌اند.

این کارشناس حوزه گرافیک و پویانمایی در ادامه به خلاصه‌ای از دستاوردهای نهضت مردمی پوستر انقلاب اشاره و بیان کرد: از دستاوردهای نهضت مردمی پوستر انقلاب می‌توان این موارد را نام برد: ابتدا اینکه این حرکت دائماً و حقیقتاً مردمی طی طریق کرد. به عنوان مثال ما در تأمین منابع مالی نهضت از نذورات، انفاق و وقف برخوردار بوده‌ایم. این پایه‌های مردمی بودن را نشان می‌دهد. دوم اینکه سعی کرده‌ایم نگاهمان به منویات فرمانده کل قوای فرهنگی باشد و از رصد کامل و جامعی که ایشان دارد، استفاده کنیم و بازو و ابزار هنری آن حرف‌ها و دغدغه‌ها باشیم. در 10 سال گذشته وقتی مقام معظم رهبری نکته و تحلیلی داشتند، نهضت، یکی از بازوهای هنری اصلی دغدغه‌های ایشان در کشور بوده است. فراگیر کردن، بسط و تبلیغ بیانات رهبری در شئون مختلف دغدغه ما بوده است. نکته سوم، این است که وقتی ما ادعای مردمی بودن داریم، باید آثارمان را هم به دست مردم برسانیم؛ پوستر را تولید نکرده‌ایم که در آرشیومان بگذاریم. برای همین در این سال‌ها شبکه مردمی گسترده‌ای تشکیل دادیم که در توزیع کارها یاری‌گر ما بوده است. به عنوان مثال پرستاری در مشهد داریم که ایشان عضو شبکه توزیع مردمی نهضت است. ایشان در این چند سال گذشته، هر هفته تعدادی از پوسترهای نهضت را با هزینه شخصی خودشان پرینت رنگی می‌گیرند و در تابلوی اعلانات بیمارستان قرار می‌دهند.

قاسمپور در تشریح چهارمین دستاورد نهضت مردمی پوستر انقلاب گفت: در دهه‌ای که گذشت ما شاهد حضور سه نسل از هنرمندان نهضت هستیم. یک نسل اساتیدی که انقلابی و مذهبی بودند اما به نوعی گوشه‌گیر یا ناامید بودند و یا فضای کار برایشان فراهم نبود. نهضت توانست روحیه جدیدی به این هنرمندان بدهد و این عزیزان را دوباره به میدان بیاورد. نسل دوم هنرمندانی بودند که در آغاز تشکیل نهضت، حرکت را شروع کردند و آن را در کل کشور گستردند. نسل سوم هم توسط نسل دوم آموزش دیده‌اند و طی دهه گذشته با فعالیت‌های نهضت از مرحله تجربی به مرحله حرفه‌ای رسیده‌اند. 

این هنرمند انقلابی در ادامه افزود: ما در نهضت چندلایه آدم داریم؛ اساتید و هیئت علمی، طراحان و گرافیست‌ها، ایده پردازان و کسانی که ادبیات و محتوا تولید می‌کنند، مترجمان، توزیع‌کنندگان و حامیان مردمی. عموماً مردم فکر می‌کنند کسی می‌تواند در نهضت فعالیت کند که حتماً طراح و گرافیست باشد. ابداً این طور نیست. ما به مدلی از کار هنری و فرهنگی در راستای ارزش‌ها و نیازهای انقلاب اسلامی رسیده‌ایم که اگر کسی نمی‌تواند در طراحی به نهضت کمک کند، می‌تواند در قسمت مالی و اسپانسری، در معرفی و توزیع آثار، ایده پردازی، ترجمه و... کمک کند. 

مجموع ایده پرداز، طراح، استاد، بانی، توزیع‌کننده، نقاد، وکیل و... را شبکه مردمی نهضت می‌گوییم. از کنار هم قرار گرفتن تمام این اتفاقات، گسترده‌ترین شبکه گرافیست‌های انقلابی شکل گرفته است. به لطف نهضت و تلاش دسته جمعی دوستان، ما به یک لشکر گرافیست حرفه‌ای در فضای انقلاب اسلامی مجهز هستیم. 

نهضت مردمی پوستر انقلاب باعث شد ذائقه گرافیک انقلاب عوض شود و به هنرمندان گرافیک انقلاب گفت، مجبور هستید حرفه‌ای بشوید و در این جهت آن‌ها را حمایت و همراهی کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.