گیلان-مراسم بزرگداشت هفته پژوهش به همت دانشگاه علوم پزشکی گیلان و با حضور مقامات کشوری، استانی، ریاست، مسوولان و اساتید دانشگاه علوم پزشکی گیلان و پژوهشگران حوزه سلامت، در رشت برگزار شد و طی آن از ۶۴ پژوهشگر برتر حوزه سلامت در گیلان تقدیر شد.

تقدیر از ۶۴ پژوهشگر برتر حوزه سلامت در گیلان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی علوم پزشکی گیلان،  علی نوبخت، نماینده مردم تهران  در مجلس شورای اسلامی در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش گفت: یکی از دستاوردهای بعد از انقلاب دانشگاه علوم پزشکی گیلان تربیت متخصصین در ۹ رشته تخصصی پرکاربرد است که همین مسله باعث کاهش وابستگی به طبابت کشورهای بیگانه شد.

وی با اشاره به جایگاه مهم دانشگاه ها در کشور افزود: ایده ال در کشورهای پیشرفته این است که دانشگاه ها به سمت دانشگاه های نسل چهارم پیش روند و رسالت خود را در سیاست های کلان کشور ایفا کنند.

وی رعایت اخلاق در پژوهش را مهم دانست و اظهار داشت: سازمان نظام پزشکی و شورای عالی در مورد اخلاق حرفه ای مدت ها کار کرده اند، ما نیز در انجمن های علمی کمیته حقوق و اخلاق حرفه ای را تعریف کرده ایم که هفته گذشته به تصویب شورای عالی نظام پزشکی رسید.

وی ادامه داد: نقش پررنگ دولت در تامین منابع مالی و کمرنگ بودن بخش خصوصی، نبود توجه کافی به تقاضای علم وفن آوری، نبود ساز و کارهای لازم در بخش ها و سازمان ها و بنگاه های اقتصادی برای تشخیص توانایی پژوهشی و بهره برداری از آنها و شناسایی نیازمندی های پژوهشی، نبود نظام ارزیابی اثر بخش در سیاست های پژوهشی و توسعه فن آوری، کمبود سر مایه های خطر پذیر برای تامین مالی از جمله چالش های بخش تحقیقات و فنآوری است.

ایران از نظر از نظر کیفیت مقالات پزشکی در منطقه در رتبه اول قرار دارد

شاهین آخوند زاده – قائم مقام معاون تحقیقات در مورد پژوهش رابطه با دستاوردهای پژوهشی در سال های اخیر اظهار داشت: ایران طی ۵ سال گذشته در حوزه پژوهشی رشد خوب و قابل توجهی در عرضه ملی و بین المللی داشته و از نظر کیفیت مقالات و پژوهش های انجام شده در رتبه ۱۶ دنیا و از نظر کیفیت مقالات در منطقه در رتبه اول قرار دارد.

آخوندزاده با اشاره به چهل سال تولیدات علمی ایران در علوم سلامت و زیست پزشکی، افزود: در سال ۲۰۱۶ میلادی برای اولین بار در تعداد مقالات، کشور اول منطقه شدیم و در سال ۲۰۱۷ نیز از نظر تعداد مقالات در ISI همین رتبه را کسب کردیم. قائم مقام معاون وزیر بهداشت با بیان این که در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ از نظر استنادات و کیفیت مقالات نیز در منطقه اول هستیم، اظهار داشت: در سال ۲۰۱۷ تعداد مقالات ما به ۵۵ هزار و ۸۸۹ و تعداد استنادات ما نیز به ۸۴ هزار و ۹۵۵ رسیده است.

سرمایه های اصلی ما در مغز و اندیشه جوانان است

شاهرخ یوسف زاده چابک - رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با اشاره به صفات و ذات خداوند و توجه به آفرینش و خلقت، گفت:  یکی از مهمترین ویژگی که پروردگار عالم دارد آفرینش و خلقت است و هرکسی که در راه آفریندگی، بخواهد

چیزی را خلق کند قطعا ارج و قرب ویژه ای هم نزد خداوند و هم نزد مردم پیدا می کند. دکتر یوسف زاده، افزود: اگر محققین و دانشمندان و شکافندگان علم و کسانی که در این مسیر قدم برمی دارند ارزش پیدا می کنند به خاطر این است که با کشف رازهای آفرینش اقدام به خلقت می کنند و در مسیر ذات خداوندی قدم بر می دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان خاطرنشان کرد: تفکر علمی دارای زیر ساخت ها و بنیان های خاصی است و یک اصولی دارد که در صورتی اجرای اصولی سبب می شود تا پیشرفتی در حوزه علوم صورت بگیرد و در زندگی هیچ کس هیچ چیز نمی تواند با ارزش تر از این باشد که یک آجر کوچک به بنای رفیع علم اضافه کند بنایی که روز به روز در حال مرتفع تر شدن و بلندتر شدن است و تک تک آحاد جامعه می توانند از مزایای آن استفاده کنند.

وی تاکید کرد: نقش دانشگاه ها جاری و ساری ساختن اصول تفکر علمی، است و تمرین آن انجام همین تحقیقات علمی و کاربردی است که فرصت های لازم را در اختیار افرادی که می خواهند در مسیر علمی گام بردارند قرار می دهند. دکتر یوسف زاده چابک با اشاره به پیشرفت علم خاطرنشان کرد: امروزه در بحث فناوری با ایده پردازی و مطالعه در مورد نیاز جامعه و همچنین حرکت به سوی استارتاپ ها، هسته های فناور و شرکت های دانش بنیان موازی تحقیقات علمی، علم در حال پیشرفت است. بنابراین اگر محقق و پژوهش معنا پیدا می کند به خاطر این است که یک تفکر جدید، تفکری که بشر طی قرن های اخیر به این نتیجه رسیده است که می تواند در زندگی روزمره بسیار اثر گذار باشد.

یوسف زاده اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز با همین محوریت برنامه راهبردی خود را طراحی کرد و ما این مسیر را انتخاب کرده ایم که در بین دانشگاه ها به عنوان دانشگاه پیشرو در دانشگاه های نسل سوم باشیم و اعتقاد داریم که کشور ما می تواند از این سرمایه های عظیمی که نهفته دارد به جایگاه بالای علمی برسد.

وی با اشاره به حرکت های جدید علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گفت: مجتمع فناوری های پیشرفته پزشکی با کار گروه های، ژنتیک، سلول های بنیادی و علوم اعصاب را در محل ساختمان غذا و دارو راه اندازی کرده ایم و علاوه بر مرکز رشد، مجتمع فناوری های پیشرفته پزشکی، طی دو ماه اخیر سه مرکز رشد را به صورت همزمان در دانشکده دارو سازی، دانشکده بهداشت و دانشکده پیراپزشکی شرق گیلان راه اندازی کرد و محصولات شرکت های دانش بنیان ما که بعضا قابلیت عرضه بین المللی هم دارند در حال تجاری سازی هستند.

وی با اشاره به نقش جوانان به عنوان سرمایه های اصلی کشور اذعان کرد: سرمایه و منابع اصلی کشور ما در زیر زمین نیست زیرا این منابع تمام شدنی است و نباید چندان به آن دلخوش کنیم سرمایه های اصلی ما در مغزهای جوانان ماست و اندیشه های آنان است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پایان گفت: امروز این توفیق را خواهیم داشت که ۳ تن از فرزندان گیلان زمین  که هر کدام طلایه دار علمی و از اساتید برجسته در سطح کشور هستند به عنوان اساتید افتخاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان معرفی کنیم و امیدوار هستم با وجود این الگو های ارزشمندی که در کنار ما قرار می گیرند روند حرکت ما شتاب فزاینده تری به خود بگیرد.

فرهنگ پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی گیلان نهادینه شده است

شادمان نعمتی – معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز گزارشی از فعالیت های حوزه های مختلف معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان ارایه داد و افزود: با عنایت به تدوین برنامه راهبردی دانشگاه، در معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه نیز کارت امتیازی متوازن و شناسنامه سنجه های معاونت و کتاب سند راهبردی معاونت تحقیقات و فناوری تدوین شده است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه تصریح کرد: شاخص های علم سنجی دانشگاه پیشرفت بسیار خوبی داشته و در حال حاضر ۱۶ نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه دارای H-index بالای ۱۰ و تعداد ۱۰۱ نفر نیزH-index بالای ۵ دارند که این موضوع بیانگر این است که فرهنگ پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی گیلان نهادینه شده است.

نعمتی گفت: از دستاوردهای معاونت تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۹۷، می توان به کسب موافقت و استقرار آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه، کسب موافقت اصولی مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، کسب موافقت قطعی مرکز تحقیقات سلولی ملکولی، استقرار سامانه جامع پژوهشیار و برگزاری اولین استارت آپ ویکند سلامت شمال کشور، اولین سمینار ملی تخصصی اخلاق در پژوهشهای زیست پزشکی و همچنین اولین سمینار منطقه ای سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی شمال کشور اشاره کرد.

وی کسب رتبه اول در اخلاق و رجیستری و نیز رتبه دوم در محور زیرساخت پژوهش دانشگاه های تیپ دو و همچنین کسب رتبه ۱۳ حوزه فناوری سلامت دانشگاه در کل دانشگاه های کشور را از دیگر دستاورد های معاونت تحقیقات و فناوری در سال ۹۷بیان کرد و گفت: مسأله زیر ساخت پژوهشی در دانشگاه ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

نعمتی خاطر نشان کرد: سه گراند پروژه در معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه در دست اقدام است که این سه پروژه شامل: تدوین نقشه جامع علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان، استقرار و تکمیل چرخه فناوری سلامت در دانشگاه و دفتر ارتباط صنعت و دانشگاه می باشد. وی بیان داشت: در حال حاضر در مرکز رشد فناوری های سلامت دانشگاه، بیش از ۴۲ هسته و واحد فناور و ۶ شرکت دانش بنیان استقرار دارد و همچنین بیشتر از ۲۰ محصول آماده تجاری سازی بوده و بالغ بر ۶۰ نفر نیز اشتغال زایی ایجاد نموده است.

پژوهش باید بتواند برای جامعه رفاه به ارمغان بیاورد

میر سعید عطارچی- مدیر تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان در خصوص نحوه انتخاب پژوهشگران برتر، ارزشیابی معاونت، مسیر حرکتی معاونت، پژوهش نیاز محور، برنامه های آتی و شاخص های عملکرد معاونت و ساماندهی مراکز تحقیقاتی در جهت ارتقا وضعیت مطالبی را بیان کرد. مدیر تحقیقات و فناوری دانشگاه افزود: زیر ساخت ها پتانسیل بالقوه برای تولید علم و پژوهش محسوب می گردند و ما باید با فراهم سازی فرایندها و برنامه ریزی، آن را بالفعل نماییم.

عطارچی ادامه داد: رتبه محور زیر ساخت معاونت در سال ۹۴، ۹ بوده که این رتبه در سال ۹۶ به رتبه ۲ ارتقا یافته است که اخذ رتبه دوم در محور ساختار در بین دانشگاه های تیپ ۲، گویای رشد پایدار است.

مدیر تحقیقات و فناوری دانشگاه تصریح کرد: تا ایده آل فاصله زیادی نداریم و ریل گذاری های مناسب در این مسیر صورت گرفته و پتاسیل های بالقوه وجود دارد و نتایج این کارهای زیر ساختی در چند سال آینده مشخص می گردد.

گفتنی است: در این مراسم دکتر آخوند زاده گزارشی در مورد پیشرفت های علمی ایران و دکتر دهپور عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران سخنرانی کرده و در پایان هم از زحمات سی ساله دکتر عبدالرسول سبحانی - عضو هیات علمی دانشگاه و دبیر اسبق شورای راهبردی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، قدردانی شد و حکم استاد افتخاری به دکتر نوبخت، دکتر آخوند زاده و دکتر دهپور داده شد.

این مراسم به همت معاونت تحقیقات وفناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سالن اجتماعات بانک صادرات رشت برگزار شد و طی آن ۶۴ پژوهشگر برتر حوزه سلامت در گیلان تقدیر شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.