۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰
کد خبر: 634575

مرمت مسجدجامع تاریخی سبزوار به عنوان اثر جاودانه تاریخی به جامانده از دوران سربداران پایان یافت.

پایان مرمت مسجدجامع تاریخی سبزوار

به گزارش قدس آنلاین، مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار گفت: این اثر تاریخی از سوی هیات امناء مسجد و تحت نظارت کارشناسان میراث فرهنگی مرمت و بازسازی شد.

محسن برآبادی افزود: حذف الحاقات سال های اخیر که توسط مردم و هیات امناء های قبلی اجرا شده، احیاء اصالت بدنه و پوشش ها در گنبدخانه و شبستان جنوبی مسجدجامع تاریخی سبزوار از جمله اقدامات مرمتی انجام شده است.

وی ادامه داد: در همین چارچوب اندودهای اجرا شده چند سال پیش روی بدنه و سقف های گنبدی تراشیده و تمام آجرهای فرسوده و مستهلک با آجرهای سالم و جدید جایگزین و سپس بندکشی بدنه انجام شد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار افزود: بیشتر پوشش های گنبدی شبستان و گنبدخانه دارای نقوش آجری بسیار زیبا که زیر گچ مدفون شده بود، با برداشتن لایه اندود گچ قابل رویت و دیدن شده است.

وی ادامه داد: همچنین آجری بودن بدنه، اصالت و قدمت بنا را دوباره زنده و نمایش می دهد.

برآبادی افزود: چند سال پیش یک ستون سنگی به ارتفاع یک متر در تمام بدنه مسجد روی دیوارها و بدنه توسط هیات امناء اجرا شده بود که نه تنها قدمت و تاریخی بودن اثر را مخدوش کرده، بلکه از نظر فنی سبب حبس رطوبت درون شالوده اثر و صعود رطوبت به ارتفاع بالاتر روی پایه های مسجد شده بود.

این مسوول گفت: این کار به طور کلی گرچه برای زیباسازی بنا انجام گرفته بود، لیکن سبب آسیب رساندن به این اثر تاریخی با ارزش شده بود که با توافق هیات امناء قرار شد این ستون سنگی نیز جمع آوری و پایه ها و بدنه اصلی مسجد احیاء شود.

مسجدجامع سبزوار از جمله آثار ارزشمند دوران سربداران و متعلق به قرن هشتم هجری است که به شماره ۱۳۱۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.