برای انعکاس صدای فعالان استان به سراغ احزاب فعال در فرهنگیان رفتیم تا تریبون توصیه‌ها و مطالبات‌شان نسبت به استاندار آینده خراسان رضوی باشیم و پی بردیم ایجاد اشتغال، عملکرد فراجناحی و توجه به حاشیه شهر مشهد مطالبات عمومی‌تری هستند.

انتظارات جامعه فرهنگیان از استاندار جدید خراسان رضوی/ اشتغال، عملکرد فراجناحی و توجه به حاشیه شهر
به گزارش قدس آنلاین ، اگر تب گمانه‌زنی در خصوص استاندار بعدی با نبود خبر جدیدی که نُقل محافل و تحلیل فعالان بخش‌های مختلف استان شود، کاهش یابد تب مطالبات از استاندار آینده استان قطع نمی‌شود و همه در پی آن هستند استاندار بعدی به برآورده کردن مطالبات آن‌ها نزدیکتر باشد.

هرچند هر کدام از دغدغه‌مندان خراسانی نسخه خودشان را برای استان می‌پیچند که گاهی این نسخه‌ها شباهت‌ها و گاهی تضادهایی با یکدیگر دارند اما اصل مطالبه‌گری برای پیشرفت و ارتقاء جایگاه استان مسئله‌ای است که همه دلسوزان استان بر آن تاکید دارند و صد البته رفع مسائل دیار خراسان که در نگاه و کلام هر کسی به واسطه حضور امام هشتم(ع) در این استان و این شهر جایگاه خاصی دارد، بدون همت جدی همه فعالان سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی امکان پذیر نیست.

در ادامه «اولین و دومین گزارش فارس از توصیه‌های فعالان سیاسی به استاندار جدید خراسان رضوی»، در سومین گزارش برای انعکاس صدای فعالان استان به سراغ احزاب فعال در فرهنگیان رفتیم تا تریبون توصیه‌ها و مطالبات‌شان نسبت به استاندار آینده خراسان رضوی باشیم که در ادامه گزارش می‌توانید از دغدغه آن‌ها و نگاهشان نسبت به مسائل استان آگاه شوید و چه خوب است استاندار بعدی فارغ از اینکه چه شخصی است سخنان همه دلسوزان را بشنود تا با نگاه جامع‌تر در مسائل مختلف تصمیمات شایسته‌تری بگیرد.

استاندار باید عقل جمعی را بپذیرد

دبیرکل جامعه اسلامی فرهنگیان خراسان رضوی به عنوان اولین توصیه اشتغال را از مسائل مورد توجه مطرح کرد و توضیح داد: اشتغال در سطح استان خیلی پایین است و باید توجه شایسته‌ای به این مسئله صورت گیرد و مورد دیگر که نیازمند توجه است نابسامانی‌های اجتماعی است، چون مشهد یک شهر مذهبی است و از همه اقوام و شهرهای مختلف به اینجا آمده و ساکن می‌شوند و نیز یک حاشیه تقریبا یک میلیون نفری در شهر مشهد ایجاد شده است و استاندار باید بتواند این‌ها را سامان دهد.

سید محسن مرادی حاشیه‌نشینان را دارای نابسامانی‌های اقتصادی و موجب بحران‌های اجتماعی دانست و ضمن تاکید بر سر و سامان دادن این مسائل گفت: استاندار باید همه فن حریف باشد یعنی بتواند با تمام اقشار و احزاب یک رابطه تنگاتنگ داشته باشد و مشورت دیگران را بگیرد و چون داخل استان می‌خواهد تصمیم گیری‌هایی را انجام دهد، باید یک عقل جمعی را بپذیرد.

مشهد شهری است که به اندازه یک کشور جای کار دارد

وی افزود: در شهر مشهد جناح‌های مختلفی هستند برخی حاکمند و برخی نیستند، استاندار باید فراجناحی عمل کند تا از تمام سلایق استفاده کند چون اینجا به نظر من شهری است که اندازه یک کشور جای کار و اندازه یک کشور فرهنگ‌ها و اقوام مختلف دارد.

مرادی بُعد دیگر را بُعد فرهنگی شهر دانست و اظهار کرد: چون شهر ما شهر امام رضا(ع) است بالاخره بعضی از کارهایی که در شهرهای دیگر ممکن است قابل انجام باشد، در شهر مشهد قابل انجام نیست یا بالعکس بعضی مسائلی که باید اینجا انجام داد، شاید خیلی جاهای دیگر نمی‌شود انجام داد مثلا بحث زائرانی که به مشهد می‌آیند باید برای این‌ها برنامه ریزی کرد.

دبیرکل جامعه اسلامی فرهنگیان خراسان رضوی با اشاره به مسائل زائرانی که در ایام شهادت امام رضا(ع) به مشهد می‌آیند و محلی برای اسکان ندارند، تاکید کرد: برای این‌ها باید فکر کنند، مدارس مشهد هم گنجایش پنج تا شش میلیون زوار امام رضا(ع) را در آن ایام ندارند و شاید در شهرهای حاشیه‌ای نزدیک به مشهد بتوان  اردوگاه‌هایی را حتی به صورت موقت ایجاد کرد تا زوار استفاده کنند.

ضریب‌هایی برای توسعه لحاظ شود تا عدالت اجتماعی صورت گیرد

مسؤول انجمن اسلامی معلمان خراسان رضوی نیز با تاکید بر اینکه تلاش می‌کنند با انتخاب استاندار مطلوب زمینه‌ساز بخشی از اقداماتی که انتظار می‌رود استاندار انجام دهد باشند، تصریح کرد: مهم این است ما در بحث توسعه واقعا نسبت به استان‌های مشابه خودمان با توجه به ظرفیت و پرسنلی که داریم عقب هستیم.

محمدعلی گندمی افزود: هم به لحاظ بخشی یعنی بخش‌های کشاورزی، اقتصادی، صنایع حتی صنعت توریستی و زیارت و هم به لحاظ منطقه‌ای مثلا  خیلی از شهرستان‌هایمان در بخش صنایع عقب ماندند و حتی زمانی به آنجا رسیده بود که در اسفراین به واسطه تلاش‌های نماینده این شهر و فعالیت بخش صنعتی، نیروی انسانی لازم برای کارخانه‌ها را نداشتند یعنی همه بیکاران را به کار گرفته بودند و باز هم به نیروی توانمند و متخصص نیاز داشتند اما در بقیه شهرستان‌ها شرایط متفاوت بود.

وی تاکید کرد: این به معنای یک توسعه نامتوازن به لحاظ منطقه‌ای است و باید ضریب‌هایی برای توسعه در بخش‌های مختلف و در بخش منطقه‌ای لحاظ شود تا عدالت اجتماعی صورت گیرد، ما نمی‌توانیم یک شهرستان یا منطقه را به دلیل اینکه آنجا نیروهای پیگیر و توانمند فراوانی دارد آنقدر اعتبار دهیم که سرریز شود و جای دیگر سرخورده شود و در فقر خودش دست و پا بزند.

گندمی با اشاره به عقب‌ماندگی خراسان رضوی از کاروان توسعه کشور اولین مسئله را ضرورت جبران این عقب‌ماندگی دانست و تصریح کرد: با توجه به فراهم بودن زمینه در مشهد، مهم‌ترین وظیفه یک نگاه توسعه‌ای است که استاندار فردی توسعه‌گرا باشد، بحث توسعه متوازن را پیگیری کند، به این معنا که مثل بدن انسان همه اعضا هماهنگ رشد کنند یعنی باید در بخش‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و دیگر بخش‌ها همه هم‌زمان حرکت کنیم.

در شایسته‌سالاری به نخبگان، نیروهای جوان‌تر و خانم‌ها توجه شود

وی مسئله دوم را توجه به نیروی انسانی و شایسته سالاری برشمرد و متذکر شد: در شایسته‌سالاری تا جایی که امکان دارد همه نیروهای مستعد جامعه به خصوص افراد نخبه، نیروهای جوان‌تر و خانم‌ها که نیمی از جامعه هستند ولی سهم‌شان از مسؤولیت های مدیریتی به نسبت جمعیت‌شان خیلی کم است، باید دیده شوند، در بحث توسعه نمی‌شود فقط بر یک قشر تکیه کنیم یا بر نیروهای خاصی با تفکر و زاویه خاصی تکیه کنیم، همه نیروهای مستعد و توانمند و متخصص باید به کار گرفته شوند.

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی معلمان ایران افزود: اگر بر افراد خاص با شعاع فکری محدود یا اقشار خاص تکیه کنیم، ممکن است پتانسیل و ظرفیت محدودی داشته باشند که به دست آنها کارهای بزرگ انجام نشود و کار توسعه کار فرمایشی نیست که ما دستور بدهیم و انجام شود، باید نیرو و اراده داشته باشیم و بسترش را فراهم کنیم.

وی ایجاد هماهنگی بین همه نیروهای دلسوز و مسؤول استان را از وظایف استاندار برشمرد و با بیان اینکه شورای شهر کنونی در این زمینه می تواند الگوی خوبی باشد گفت: از همه نیروها در شهرداری به کار گرفتند و همه نحله‌های سیاسی و افراد مختلف در آنجا هستند در حالی که در گذشته این‌ها فرصت‌های زیادی داشتند اما نتوانستند گام‌های بزرگی بردارند.

عضو شورای خانه احزاب مشهد سه مورد ذکر شده یعنی توسعه متوازن، شایسته‌سالاری و هماهنگی بین نیروهای دلسوز و مسؤولان را اولویت‌های اساسی ذکر و اظهار کرد: عوامل فرعی دیگری هم هست، یکی از مسائلی که بالاخره توسعه لازم دارد جذب سرمایه است باید افراد به این مسئله اعتقاد داشته باشند.

وی جذب سرمایه گذاری خارجی و داخلی را مهم دانست و متذکر شد: اگر سرمایه‌گذاران امنیت اقتصادی داشته باشند تمایل به سرمایه‌گذاری دارند و باید به آنها امتیازات مشروعی که می‌خواهند داده شود تا بتوانند سرمایه گذاری کنند، پس باید به دنبال سرمایه گذار باشیم و خلا هایی که در استان وجود دارد را بشناسیم.

مسؤول کمیته سیاسی انجمن اسلامی معلمان ایران با تاکید بر اینکه قوانین سلیقه‌ای و شخصی نمی‌تواند کارساز باشد و مورد انتقاد، اعتراض و  سرگرم شدن مردم به این مسائل است خاطرنشان کرد: وجود مرقد امام هشتم(ع) مشهد را تبدیل به پایتخت معنوی کشور کرده و ظرفیت بسیار بالایی است که می توانند به مجاوران و زائران خدمات خوبی بدهند.

وی ادامه داد: اعتقادم این است موسساتی مثل آستان قدس کمک کنند که از مشهد چهره ای ساخته شود که این چهره درخور شأن امام هشتم باشد و افراد با یک خاطره خوش از این شهر بروند، هم بتوانند به مسائل معنوی و زیارت برسند و هم از سایر اماکنی که در سطح شهرستان وجود دارد استفاده کنند، ما باید بتوانیم نمونه یک استان و شهر خوب را ارائه کنیم.

حاشیه‌نشینی یک سوم مردم مشهد در شأن مجاورت امام رضا(ع) نیست

گندمی متذکر شد: شهری که یک سوم مردم آن حاشیه نشین و گرفتار فقر، اعتیاد و مسائل مختلف هستند نمی‌تواند در شأن مجاورت امام رضا(ع) باشد، باید به این‌ها پرداخته ، دیدگاه‌ها وسیع‌تر شود و جنبه‌های سیاحتی مشهد هم مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: مردم مشهد مردمان صبور و خوبی هستند، اینجا سالانه میزبان قریب 30 میلیون زائر هستند که در دنیا بی‌نظیر است، باید آثارش را مردم مشهد احساس کنند و استاتی باشد که مردم احساس راحتی و خوشحالی کنند، کمبودها و مسائل ملی به جای خودش باید به سمت وحدت ملی، امنیت ملی و منافع ملی حرکت کنیم.

در این گزارش سعی کردیم صدای بخشی از نمایندگان معلمان و فرهنگیان استان باشیم تا استاندار بعدی خراسان رضوی را با نگاه اقشار مختلف در استان آشناتر کنیم و نیز با انتشار این مطالبات بگوییم که فارس نه فقط نشر دهنده و تریبون فعالان و دلسوزان خراسانی بلکه پیگیر مطالبات مطرح در گزارش‌های منتشر شده است.

ما گوش شنوا و صدای رسای دیگر خراسانی‌های دغدغه‌مند که دلسوز این دیار هستند نیز خواهیم بود و در گزارش‌های بعدی به سراغ هم‌استانی‌های دیگر خودمان در همه زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی می‌رویم تا مطالبات آن‌ها را هم مانند گزارش اول، دوم و سوم فارس در این زمینه، به لیست مطالبات خودمان از استاندار بعدی استان خراسان رضوی اضافه کنیم.

منبع : فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.