به گفته مدیرعامل یک شرکت صادراتی، راه آهن جمهوری اسلامی ایران به مطالبات بخش خصوصی پاسخ نمی دهد، به موقع واگن را تأمین نمی کند و در زمان کمبود واگن، کرایه حمل را نسبت به روز قبل افزایش می دهد و ارقامی را به صادرکنندگان تحمیل می کند که جزو محاسبات آنان نبوده است.

قرارداد ریلی با ترکمنستان از "ترکمانچای" هم بدتر است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، این روزها صادرات ریلی به گفته صادرکنندگان این بخش حال وروز خوشی ندارد؛ کمبود و نبود واگن از یک طرف باعث دپوی محموله‌های صادراتی در انبارهای مرزی شده و از طرف دیگر دست صادرکنندگان از فروش ژانویه خالی مانده است و تمام امید خود را به بازارهای شب عید نوروز بسته اند.

* کمبود واگن صادرات را کند کرده

مجید صدیق مدیرعامل شرکت صادراتی گلستان در گفتگو با قدس آنلاین، وضعیت صادرات ریلی را نامطلوب دانست و گفت: راه آهن جمهوری اسلامی ایران به مطالبات بخش خصوصی پاسخ نمی دهد، به موقع واگن را تأمین نمی کند و در زمان کمبود واگن، کرایه حمل را نسبت به روز قبل افزایش می دهد و ارقامی را به صادرکنندگان تحمیل می کند که جزو محاسبات آنان نبوده است.

صدیق با اشاره به اینکه قرارداد ریلی با ترکمنستان از قراردادترکمانچای بدتر است، افزود: به دلیل پیمان سپاری ارزی، تولیدکننده حاضر نیست در اظهارنامه صادراتی کالا را به نام خود ثبت کند و این مسئله باعث می شود صادرکننده ارزش افزوده کالا را بپردازد.

وی اظهار داشت: از سوی دیگر کارت های بازرگانی در دست کسانی است که اغلب صادرات کالا انجام نمی دهند و زمانی که یک شرکت صادراتی قصد استفاده از کارت بازرگانی فرد دیگری را دارد، اتاق بازرگانی مانع آن می شود.

* راه آهن متولی  است

جلیل نوری یکی دیگر از صادرکنندگان خراسان رضوی نیز در گفتگو با قدس آنلاین با بیان اینکه ۲۲ سال است راه آهن ما به آسیای میانه متصل شده است و ۲۰ سال است که برای تأمین واگن مسقف روسی مشکل داریم، ادامه داد: کمبود واگن مربوط به واگن های مسقف روسی است که از کالاهای دارای ارزش افزوده در برابر نزولات جوی و سایر مسائل محافظت می کند و این کمبود همواره وجود داشته اشت.

نوری با تأکید بر اینکه شرکت های حمل و نقل خراسان رضوی مجوزی برای واردات واگن ندارند و فقط راه آهن می تواند این واگنها را تأمین کند، اظهار داشت: شرکت های خصوصی محدودی هستند که قراردادهایی با شرکت های خصوصی کشورهای آسیای میانه منعقد کرده اند و واردات واگن را در اختیار دارند، اما شرکت های حمل و نقل مجوزی در این حوزه از سوی راه آهن ندارند.

این صادرکننده تصریح کرد:راه آهن خراسان رضوی توانایی حل مشکل کمبود واگن را ندارد و این مشکل باید از سوی مسئولان کشوری پیگیری شود.

وی عنوان کرد: راه آهن جمهوری اسلامی باید مشوق هایی تعیین کند تا کشورهای آسیای میانه از طریق خلیج فارس بار خود را به کشورهای اروپایی تزانزیت کنند و از این طریق واگن های مسقف  بارگیری شده و به ایران میاید.

*دولت اجازه نمی‌دهد

نوری با اشاره به اینکه بسیاری از شرکت های خصوصی توانایی آوردن واگن را دارند؛ اما راه آهن وبسیاری از ارگان های دیگر این اجازه را نمی دهند، اضافه کرد: این در حالی است که تاکنون واگن های تاریخ گذشته هم به صورت اندک و قطره چکانی از ترکمنستان آمده است.

وی با اشاره به اینکه چرا سهم ۵۵درصد استان را به ما نمی دهند، تصریح کرد: چرا صادر کننده به طور مثال اگر در اراک درخواست واگن و بارگیری را بدهد ظرف یک هفته به او می دهند اما اگر در مشهد درخواست واگن بدهد، ۲ ماه طول می کشد، افزود: منافع راه آهن در این است که به دلیل بعد مسافت واین که کرایه حمل آن بیشتر می شود به طور مثال از اراک یا یک استان دیگر مجوز را صادر کند.

*تلاش برای تامین واگن

در همین خصوص ضیایی مهر مدیر کل راه آهن خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین با اشاره به اینکه ۷۷درصد رشد کالاهای صادراتی نسبت به مشابه سال قبل داشته ایم، اظهار کرد:در هشت ماهه نخست سال جاری از مرز سرخس ۴۶۱هزار تن کالای صادراتی با ۷۵۱۲دستگاه واگن به کشورهای آسیای میانه بخصوص ترکمنستان، تاجیکستان وازبکستان صادر شده است.

ضیایی مهر با بیان اینکه ۸۰درصد از این میزان از ایستگاه های راه آهن خراسان رضوی بارگیری شده، افزود: یعنی ۳۷۳ تن با ۶۰۷۴ دستگاه واگن بارگیری شده که این میزان ۱۰۶درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه شاید در بخش واگن مسقف نتوانسته ایم تمام نیازهای صادرکنندگان را تأمین کنیم، افزود:اما این نبوده که ما به مشکلات صادرکنندگان توجه نداشته باشیم، اما سعی و تلاش کردیم که بخشی از مشکلات آنها را برطرف کنیم.

مدیر کل راه آهن خراسان رضوی  به اتخاذ تصمیمات از سوی راه آهن برای تأمین نیاز واگن مسقف برای صادر کنندگان اشاره کرد و ادامه داد: با ۳کشورترکمنستان، تاجیکستان وازبکستان برای تأمین واگن وارد مذاکره شده ایم، به طوری که در همین امسال ۱۰۰۰دستگاه واگن امدادی در اختیار صادرکنندگان قرار دادیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵درصد رشد داشته است.

*نظام تشویقی وتعرفه ای

ضیایی مهر ادامه داد: برای رفع دغدغه صادرکنندگان رایزنی با این سه کشور انجام شده که براساس پروتکل امضا شده، ازبکستان قول فرستادن  ۲۰۰ دستگاه واگن را به راه آهن داده است.

وی اضافه کرد: برابرآخرین پروتکل ترکمنستان هم قول فرستادن هفته ای ۵۰دستگاه واگن را به ما داده ویک درخواست ۳۰۰دستگاه واگن هم بر همین اساس به تاجیکستان دادیم که درحال پیگیری هستیم که امیدواریم تحقق پیدا کند.

مدیر کل راه آهن خراسان رضوی به نظام تشویقی و تعرفه ای برای واردکنندگان وترانزیت کنندگان کالاهااشاره کرد واظهار کرد: در این خصوص وارد کنندگان وترانزیت کنندگان باید کالاهای خود را با واگن مسقف صادر و وارد کنند تا مشمول نظام تشویقی وتعرفه ای شوند.

وی با اشاره به اینکه همین شنبه هم ۳۵دستگاه واگن مسقف برای صادر کنندگان توزیع کردیم، اضافه کرد:این موضوع داخلی نیست و باید وزارت خارجه وسفرا در کشورهای مختلف هم این موضوع را پیگیری کنند وبه کمک صادر کنندگان حوزه ریلی بیایند.     

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.