رییس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: تمام نقاط ضعف سیستم آموزش عالی کشور را نمی‌توان به پای ضعف دکتر منصور غلامی، وزیر علوم گذاشت، بلکه باید دید باقی دست اندرکاران نظام چقدر به این وزیر کمک کرده‌اند تا بتواند در جهت تحقق برنامه‌های خود موفق عمل کند.

تمام ضعف آموزش‌عالی را نمی‌توان به پای وزیرعلوم گذاشت/نمایندگان مجلس حرف متخصصان را گوش کنند
به گزارش قدس آنلاین ، محمد کافی، درخصوص علت استیضاح وزیر علوم توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: سیاست جدید وزارت علوم، ساماندهی مراکز آموزش عالی است و گاهی شرایط اقتضا می‌کند که برخی از مراکز آموزش عالی کوچک تر حذف شوند و یا تغییر ماموریت دهند، اما نمایندگان مجلس فکر می‌کنند که این اقدام در جهت حذف مراکز آموزش عالی است درحالی‌که بنا بر سیاست وزارت علوم  قرار نیست مرکزی حذف شود بلکه ماموریت‌های مراکز آموزشی متناسب با ظرفیت‌های مناطق مختلف تغییر خواهد کرد.
وی اضافه کرد: اکنون در کوچکترین شهرستان‌ها و بخش‌های کشور یک دانشگاه تاسیس شده و این دانشگاه‌ها به جای آن که به پیشبرد اهداف آموزش عالی کمک کنند، خود ایجاد کننده مشکل شده‌اند .
رییس دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: استیضاح وزیر علوم به این موضوع برمی گردد که هر نماینده‌ای فکر می کند می‌تواند خواسته‌ها و منویات خود را  با فشار بر روی وزیر مربوطه تامین کنند.
کافی با اشاره به اینکه تعداد اندکی از نمایندگان فکر می‌کنند که دانشگاه نیز مانند یک اداره اجرایی است، که با تغییر یک مدیر می‌توانند شرایط را تغییر دهند، افزود: همه ما خوب می دانیم که مدیریت دانشگاه از پیچیده‌ترین مدیریت‌هاست به همین خاطر است که در انتخاب یک رئیس دانشگاه وسواس زیادی به کار گرفته می‌شود و علاوه بر وزارت علوم، شورای انقلاب فرهنگی نیز باید وی را تایید کند. با این وجود، نمایندگان مجلس دیگر نباید به خود اجازه دهند که از وزیر درخواست تغییر رئیس دانشگاه را داشته باشند.
وی ادامه داد: تعداد اندکی از نمایندگان مجلس درخواست‌هایی مبنی بر تغییر روسای برخی از دانشگاه‌ها را داشته‌اند که درخواست‌های منطقی و مستدلی نیست. زیرا به دنبال تغییرات و شرایطی که در این مدت پیش آمده وزارت علوم دستخوش بیشترین تغییرات در دولت یازدهم و دوازدهم شده است و حدود ۴ تا ۵ وزیر در مدت کمتر از پنج سال تغییر کرده اند؛ این تغییرات و بی ثباتی مهم ترین عاملی است که اجازه نمی‌دهد سیاست‌های کلان آموزش عالی پیش رود.
تاسیس دانشگاه‌های جدید به نفع شرایط فعلی کشور نیست
رییس دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرد: برخی از نمایندگان انتظار دارند که در شهرشان دانشگاه ایجاد شود چراکه می تواند برای توسعه آن منطقه‌ موثر باشد، اما متاسفانه کاری که در این زمینه انجام شده، کپی سازی  و ایجاد دانشگاه های بدون تعریف ماموریت است و  با توجه به اینکه دانشگاه های دولتی از بودجه ملت استفاده می‌کنند باید بررسی کرد که چقدر ضرورت دارد که در یک شهر تاسیس شوند. لذا نمایندگان باید این را در نظر بگیرند که این امر به نفع کشور در شرایط فعلی نیست.
وی ادامه داد: تعداد اندکی از نمایندگان تنها به کارنامه خود فکر می‌کنند  و برخی دیگر گمان می‌کنند که با ایجاد دانشگاه در شهرشان اشتغال ایجاد می شود، در حالی که اکنون بیشترین نیروی بیکار را در میان فارغ التحصیلان کارشناسی و ارشد داریم بنابراین با این اقدام بیکاری در آن منطقه افزایش خواهد یافت زیرا زمینه‌ای برای اشتغال آن‌ها در نظر گرفته نشده است.
توجه به «ثبات مدیریت سیستم آموزش عالی» کشور در شرایط فعلی جدی است
کافی، یکی از مهمترین دلایل پیشرفت نظام آموزش عالی را ثبات مدیران آن دانست و بیان کرد: ثبات مدیریت در سیستم آموزش عالی کشور به خصوص در شرایطی که آموزش عالی ما با مشکلات فراوانی  نظیر مشکلات معیشتی و رقابت های سنگین میان کشورهای منطقه دست و پنجه نرم می کند، بسیار اهمیت دارد.
وی افزود: در حال حاضر ما نیاز داریم که هم شتاب علمی خود را حفظ کنیم، هم از کشورهای رقیب عقب نمانیم و از طرفی آرامش و نشاط را در دانشگاه‌ها حفظ کنیم و هم مشکلات بودجه و اعتباری را مدیریت کنیم. در چنین شرایطی ایجاد بی‌ثباتی با تغییر و استیضاح وزیرعلوم خود باعث می‌شود آب سردی بر همه سیستم  پاشیده شود.
رییس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دکتر منصورغلامی، وزیری است که سالیان سال رئیس یکی از دانشگاه‌های نسبتا بزرگ کشور بوده و از مسائل اصلی دانشگاه ها آگاه است هر چند ممکن است که وضعیت جاری کشور به او اجازه ندهد اقدامات بزرگ انجام دهد اما این را نمی توان به پای ضعف وزیر گذاشت، بلکه باید دید باقی دست اندرکاران نظام چقدر به این وزیر کمک کرده‌اند تا بتواند در جهت تحقق برنامه‌های خود موفق عمل کند.
 وزیر علوم آرامش را در سیستم آموزش عالی کشور حفظ کرده است
کافی خاطرنشان کرد: وزیر علوم با توجه به امکاناتی که در اختیار داشته، توانسته است با توجه به شرایطی که موجود وزارتخانه را به خوبی مدیریت کند و آرامش لازم را حفظ کند؛ این روال نسبتاً موفقی که اکنون در دانشگاه‌ها وجود دارد به خاطر این است که ما خیالمان راحت است وزارت علوم به دانشگاه ها کمک می کند.
وی با اشاره به اینکه این نکته را باید در نظر داشت وزارت علوم با تمام وزارتخانه ها متفاوت است، اظهار کرد: دانشگاه ها از خود استقلال داشته و هیئت امنای مستقلی دارند لذا به نظر می‌رسد که ما به جای اینکه عملکرد وزیرعلوم  را زیر سوال ببریم باید اگر نقطه ضعفی در یک دانشگاه خاص وجود دارد از رئیس آن دانشگاه پاسخ بخواهیم  و آن را حل کنیم.
رییس دانشگاه فردوسی مشهد با تاکید براینکه دانشگاه‌های ما اکنون در سطح ملی و بین المللی درخشش چشمگیری داشته اند که در طول تاریخ بی نظیر است، تصریح کرد: دانشگاه‌های ما اکنون به سمت جامعه آمده اند و اثرگذاری اجتماعی را برای خود تعریف کرده اند؛ این مسئله ساده ای نیست که دانشگاه به کمک دولت و مجلس ‌بیاید و از جامعه می‌خواهد برایش مسئله طرح کنند. این گفتمان ساده و به وجود نیامده و قطعا وزارت علوم در آن نقش داشته است.
استیضاح حق نمایندگان بوده اما توجه به نظر متخصصین به صلاح کشور است
کافی اضافه کرد: لذا در شرایط فعلی نمایندگان مجلس باید برخی از خواسته‌های خود را از دانشگاه های منطقه خود جویا شوند و برخی هم که به وزارت علوم مربوط می شود را در یک گفتگوی صمیمی با منطق و استدلال بررسی کنند. البته این حق نمایندگان مجلس است که هر وزیری که خواستند، استیضاح کنند؛ ولی به نظرم توجه به اظهارنظر متخصصین آموزش عالی بسیار مهم و به نفع مصالح کشور است.
رییس دانشگاه فردوسی مشهد یادآور شد: اما تمام  قراین نشان می‌دهد که استیضاح وزیر علوم در شرایط فعلی اولویت آموزش عالی نیست و همه باید کمک کنیم ‌موانع آموزش عالی را برداریم اما در نهایت امیدواریم آنچه که برای جوانان آینده کشور خیر است،اتفاق بیافتد.
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.