هر روز از یک گوشه بازار و در یک کالا قیمت‌ها افزایش می‌یابد یا قرار است کاهش پیدا کند، در این میان عده‌ای سودجو برای خود در این اوضاع کیسه می‌دوزند.

مواد لبنی قرار بود ارزان شود، گران شد!

ارجاع هزاران پرونده به سازمان تعزیرات نشانه‌ای واضح از سودجویانی است که در این فضا که در پی نوسانات ارزی چند ماهه اخیر به وجود آمده به دنبال ایجاد فشار بیشتر به مردم و پرکردن کیسه خود هستند و به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین مشکل دولت نداشتن نگاهی جامع، واقع‌بینانه و مبتنی بر اطلاعات و داده‌های منطقی است.

 برای بررسی شرایط حاکم بربازار به مغازه‌های فروش مواد لبنی مراجعه می‌کنیم اما با وجود اعلام رسمی کاهش قیمت شیر از ۲۴۰۰ به۲۰۰۰ تومان همچنان قیمت مواد لبنی روند صعودی دارد.

 سبدی که هر روز محدودتر می‌شود

یکی از شهروندان در خیابان مطهری شمالی به خبرنگار ما می‌گوید: مگر قرار نبود ۷ تا ۱۱ درصد قیمت لبنیات کاهش پیدا کند، پس چرا از دیروز شیر پاکتی ۹۰۰ گرمی ۴۰۰ تومان گران شده است. قاسم‌زاده ادامه می‌دهد: من که با چهار فرزند مانده‌ام با این وضع چه کار کنم و هر روز سبد کالای خانواده خود را به اجبار محدودتر می‌کنم. یکی دیگر از شهروندان هم که از این وضعیت بشدت گله‌مند است، اظهار می‌دارد: ستاد تنظیم بازار به جای آنکه قیمت را کاهش دهد، بیشتر مواقع افزایش می‌دهد، من نمی‌دانم اعضای این ستاد در میان مردم زندگی نمی‌کنند و از وضع وخیم اقتصادی کشور مطلع نیستند.

 تبریک به ستاد تنظیم بازار!

فضایلی می‌افزاید: واقعاً باید به ستاد تنظیم بازار تبریک گفت که کار را به آنجا رسانده‌اند که شیر ۹۰۰ گرمی که ۲۲۰۰ تومان بود و بنا بر اعلام آن‌ها با کاهش ۷ تا ۱۱ درصدی باید بین ۱۹۵۰ تا ۲۰۵۰ تومان عرضه می‌شد الان با قیمت ۲۶۰۰ تومان عرضه می‌شود.

به خیابان حرعاملی مراجعه می‌کنم و در یکی از مغازه‌های لبنیاتی به بررسی قیمت‌ها می‌پردازم که در اکثر موارد افزایش قیمت را نشان می‌دهد.

یکی از مراجعان در این رابطه می‌گوید: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار برای لبنیات قیمت ماست ۹۰۰ گرمی کم چرب و پرچرب ۳۸۰۰ و ۴۰۰۰ تومان تعیین شده، اما برخی شرکت‌ها این نوع محصول را بین ۶۰۰۰ تا ۶۲۰۰ تومان عرضه می‌کنند که نسبت به سال گذشته بیش از ۷۵ درصد افزایش نشان می‌دهد و همچنین قیمت دوغ پاکتی ۹۰۰ گرمی از ۱۵۰۰ تومان در سه ماه گذشته به ۲۵۰۰ تومان افزایش قیمت پیدا کرده است.

علیزاده خاطرنشان می‌کند: کم فروشی و کوچک شدن بسته‌ها در برخی محصولات را هم اگر به این گرانی‌ها اضافه کنیم افزایش قیمت‌ها بسیار بیشتر از این خواهد بود. مرد میانسال که خود را حسینی و تحصیلکرده رشته مدیریت اقتصاد معرفی می‌کند، می‌گوید: برخورد ضعیف دولت سبب جری شدن مسئولان کارخانجات لبنی شده به نحوی که چند شب پیش در تلویزیون مشاهده کردم که مدیر عامل یکی از شرکت‌های لبنی که تخلف ۶۸ میلیارد ریالی‌اش کشف شده در واکنش به برخورد و جریمه در نظر گرفته شده برایش اینگونه پاسخ می‌داد که: «امکان اعمال نرخ‌گذاری تعیین شده از سوی سازمان حمایت، وجود ندارد و همچنان این تخلف گرانفروشی ادامه خواهد داشت و به گرانفروشی ادامه می‌دهیم».

وی با تأکید بر اینکه در این شرایط مشخص نیست سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان تعزیرات چگونه وظایف خود را انجام می‌دهند که متخلفان اجازه چنین اظهارات و موضع‌گیری‌هایی را به خود می‌دهند، اظهار می‌دارد:معلوم نیست موضع‌گیری‌های اخیر لبنیاتی‌ها ناشی از درد و افزایش قیمت تمام شده محصولاتشان است یا بی تناسبی جرایم مجازاتی، که باوجود اعمال ۷میلیارد تومان جریمه آن‌ها همچنان بر گرانی تأکید می‌کنند. حسینی می‌افزاید: هرچند معمولاً در سال‌های گذشته نیز خبر گرانی لبنیات از سوی سازمان حمایت انکار شده و بعد از مدتی بی‌سر و صدا به لبنیاتی‌ها مجوز افزایش قیمت داده‌اند.

 بیشترین تخلفات در حوزه مواد لبنی

برای بررسی اقدامات انجام شده در حوزه نظارت بر قیمت مواد لبنی به سراغ علی باخرد معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی می‌رویم که با تأکید بر اینکه بیشتر پرونده‌ها در حوزه کالاهای اساسی مربوط به مواد لبنی است، می‌گوید: از ابتدای سال جاری حدود ۳۰۰ هزار واحد را بازرسی کردیم و ۱۸ هزار و ۵۰۰ پرونده تنظیم شده و بالغ بر  ۱۰۰ میلیارد تومان هم حجم پرونده‌هاست.

باخرد با تأکید بر اینکه قیمت‌های مصوب در حوزه لبنیات را بزودی اعلام می‌کنیم، خاطرنشان می‌کند: باید بین قیمت مصوبی که در کمیسیون تنظیم بازار کشور اعلام می‌شود و آنچه که مردم انتظار دارند تفکیک قائل شد، زیرا آنچه در کارگروه تنظیم بازار کشور به عنوان قیمت لبنیات اعلام می‌شود فقط شامل شیر در انواع مختلف، ماست و پنیر می‌شود و دوغ و کره و فراورده‌های جانبی مشمول قیمت‌گذاری مصوب نمی‌شوند و آن‌ها مشمول گروه سوم هستند که کارخانجات بر اساس هزینه‌هایشان قیمت را تعیین می‌کنند.

 قیمت مصوب شیر خام ۲۰۰۰ تومان است

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه مدیران کارخانجات لبنی اعلام می‌کنند که شیرخام ۲۴۰۰ تومان شده است، تصریح می‌کند: از چند روز پیش قیمت مصوب شیر توسط کارگروه تنظیم بازار کشور به سازمان‌های نظارتی و سازمان‌های مرتبط ۲۰۰۰ تومان اعلام شده و ما در حال پیگیری هستیم تا این قیمت برای شیر و قیمت‌های اعلامی برای لبنیات جانبی رعایت شود و با هرگونه گرانی و کم‌فروشی شدیداً برخورد خواهیم کرد.

 برخورد با کم فروشی و تقلب

باخرد با اشاره به اینکه وقتی کالایی گران می‌شود میزان سوء استفاده مثل تقلب و کم فروشی هم در کنارش خود به خود زیاد می‌شود و افرادی از جهل مردم سوء استفاده می‌کنند و این تخلفات را انجام می‌دهند، تصریح می‌کند: ما همواره آماده دریافت پیشنهادات و شکایات مردم هستیم و سامانه پیامکی ۳۰۰۰۸۱۲۴ وسایت سازمان صنعت و معدن و همچنین شماره ۱۲۴ به صورت شبانه‌روزی در این زمینه در اختیار مردم قرار گرفته است و مردم می‌توانند تخلفات مختلف اعم از گرانفروشی کم‌فروشی تقلب و... را با این وسایل ارتباطی با ما در میان بگذارند تا در اسرع وقت برخورد قانونی با متخلفین صورت پذیرد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.