یک رسانه آلمانی در مطلبی برگزیت را کلافی سردرگم و بحرانی لاعلاج در اتحادیه اروپا دانسته و خروج نامنظم انگلیس از اتحادیه اروپا را سناریویی تقریبا غیرقابل اجتناب دانست.

کلاف سردرگم برگزیت و بحرانی لاعلاج در اتحادیه اروپا

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، سایت رادیو آلمان در مطلبی با عنوان کلاف سردرگم به مسئله برگزیت در اتحادیه اروپا پرداخته و نوشت: به ندرت راه چاره‌ای وجود دارد که بتوان از این مسئله جلوگیری کرد که انگلیس در 29 ماه مارس سال 2019 به صورت نامنظم و بدون توافق با اتحادیه اروپا از این اتحادیه خارج نشود. اما این مسئله نباید اتفاق بیافتد. عواقب یک برگزیت نامنظم برای اتحادیه اروپا و همچنین برای لندن بسیار سخت و بد خواهد بود.

نویسنده در ادامه این مطلب نوشت: شانس دستیابی به یک توافق در برگزیت بین اتحادیه اروپا و انگلیس کاهش پیدا می کند. این خبر هشدار دهنده ای است که از لندن به گوش می رسد. "ترزا می"، نخست وزیر انگلیس موفق نشد در نشست اخیر سران اتحادیه اروپا در بروکسل درباره مسئله توافق شده درباره مرزهای ایرلند یک ماده اضافی وتوافقی دیگر را با بروکسل به دست آورد.

مخالفان برگزیت در لندن می خواهند تمام بند توافق شده با اتحادیه اروپا درباره مرزهای ایرلند را از توافق برگزیت حذف کنند. از طرفی بدون رای افراط گرایان مخالف برگزیت در لندن تمام این توافق در رای گیری پارلمان لندن که احتمالا در اوایل ژانویه درباره آن رای گیری خواهد شد  شکست خواهد خورد. این بدین مفهوم است که این کشور در 29 ماه مارس سال 2019 به صورت نامنظم و بدون توافق اتحادیه اروپا را ترک خواهد کرد.

در ادامه این مطلب آمده است که اما این اتفاق نباید بیافتد. عواقب یک خروج نامنظم برای اتحادیه اروپا سخت و برای انگلیس کاملا سخت تر و البته تاثیرات ناپایدار کننده ای خواهد داشت. اما جایگرینی برای چنین خروجی به ندرت وجود دارد.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب می نویسد: ترزا می، نخست وزیر انگلیس روی کار آمده است تا این کشور را از اتحادیه اروپا خارج کند. برای وی گزینه برگزاری یک همه پرسی دوم درباره برگزیت نوعی اعتراف به شکست است. علاوه بر این باید این مسئله در نظر گرفته شود که  برگزاری یک همه پرسی دوم در انگلیس یک دوره زمانی پنج تا شش ماهه نیاز دارد. اگر رای پارلمان درباره توافق برگزیت تازه در ژانویه یا فوریه انجام شود این همه پرسی تازه در ژوئن می تواند برگزار شود که یک ماه بعد از انتخابات پارلمانی اروپا خواهد بود.

اگر انگلیس برای برگزاری یک همه پرسی دوم تصمیم گیری کند، اتحادیه اروپا باید خود را آماده کند تا تعویق تاریخ خروج این کشور از اتحادیه اروپا و انتخابات پارلمانی اروپا را متحمل شود که این شرایط مسائل زیادی ایجاد می کند.

به این ترتیب این مسئله کاملا قابل درک است که برخی از سیاستمداران اروپایی معتقدند انگلیس حالا باید بالاخره توافق انجام شده با بروکسل را امضا کرده و از این اتحادیه خارج شود. بهر حال لنگلیس هرگز شریک ساده ای برای اتحادیه اروپا نخواهد بود و این کشور یک سهم مهم در رفاه و امنیت اتحادیه اروپا دارد. اتحادیه اروپا هم کاملا به این مسئله واقف است.

در ادامه این مطلب آمده است: اگر انگلیس در این باره تصمیم گیری کند که یک همه پرسی دوم را برگزار کند اتحادیه اروپا نباید هیچ سنگی برسر راه آن قرار دهد. چرا که داستان نمی تواند به عقب برگردد.

  مذاکره‌کنندگان برگزیت در اروپا و انگلیس بالاخره چندی پیش به توافقی در این باره دست یافتند، اما هیجانات و نگرانی‌ها درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا همچنان ادامه دارد. اروپا و لندن با نگرانی در انتظار رای پارلمان انگلیس به این توافق هستند که البته امیدی به آن هم نمی رود.

"ترزا می" نخست وزیر انگلیس در تلاش است تا پیش‌نویس توافق برگزیت با رهبران اروپایی را به‌تصویب پارلمان برساند.

دادگاه عالی اروپا روز دوشنبه گذشته با صدور حکمی اعلام کرد که دولت انگلیس می‌تواند به‌صورت یکجانبه در تصمیم خود برای خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) تجدید نظر و این تصمیم را لغو کند. این حکم در شرایطی صادر شده است که پارلمان انگلیس قصد داشت روز سه‌شنبه درباره توافق برگزیت رأی‌گیری کند که با اظهارات ترزا می این نشست به‌تعویق افتاده است.

رأی دادگاه اروپا سبب افزایش امیدواری حامیان عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا برای برگزاری همه‌پرسی دوم درباره برگزیت شده است.

رهبران اتحادیه اروپا لندن را برای پذیرفتن توافق برگزیت تحت فشار قرار داده اند. اکثر رهبران اروپایی بر این مسئله تاکید کرده اند که هیچ گونه مذاکرات مجددی درباره برگزیت اتفاق نخواهد افتاد.

ترزا می هشدار داده است که اگر نمایندگان پارلمان توافق برگزیت را رد کنند، بریتانیا با خطر خروج از اتحادیه اروپا بدون توافق روبه‌رو خواهد شد یا این اقدام می‌تواند منجر به عدم خروج انگلیس از اتحادیه اروپا شود.

توافق برگزیت برای تصویب نهایی نیاز به 320 رأی مثبت از 650 نماینده پارلمان خواهد داشت. هنوز سرنوشت نهایی توافق برگزیت و دولت ترزا می به‌درستی مشخص نیست. سناریوهایی که ممکن است طی روزهای آینده رخ دهد شامل این موارد است: توافق برگزیت در نهایت موفق به کسب حمایت پارلمان خواهد شد، بریتانیا بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد یا حتی یک همه‌پرسی دیگری درباره برگزیت برگزار شود.

ترزا می، رهبر کنونی حزب محافظه‌کار انگلیس و نخست‌وزیر این کشور روز چهارشنبه موفق شد تا از هم‌حزبی‌های خود رأی اعتماد بگیرد و کماکان مقام رهبری حزبش را حفظ کند.

بدین ترتیب می کماکان نخست‌وزیر بریتانیا باقی خواهد ماند. اما همچنان وی با چالش برگزیت روبرو است و همچنان با این بحران سخت دست و پنجه نرم می کند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.