دولت باید  سیاست‌های خود را به سمت حمایت از تولید و عرضه مسکن و کاهش هزینه‌های ساخت و مسکن و مقابله با سوداگران این بازار ببرد.

سرمایه گذاری در مسکن هنوز هم جواب می دهد؟

به گزارش گروه اقتصادی قدس‌آنلاین، این روزها تحلیل‌های متفاوتی از بازار مسکن به گوش می‌رسد. اینکه خریداران زمستانی مسکن منتظر رشد سرمایه‌شان نباشند و یا اینکه خریداران فعلی باید منتظر کاهش سرمایه خودشان در بخش مسکن باشند و بازار مسکن دیگر کشش رشد بیش از این را ندارد. هر کدام از این تحلیل‌ها می‌تواند شکل دهنده تصمیم جدیدی برای شما باشد. شمایی که حالا با جمع و جور کردن سرمایه‌های خرد و کلان خود تصمیم گرفته‌اید بهترین راه را برای حفظ سرمایه خود انجام دهید. با این حساب باید بدانید که مسکن در سه ماهه آینده چه بازاری را پیش رو خواهد داشت. در این گزارش علاوه بر تحلیل آینده بازار مسکن به راه‌های رونق بازار مسکن نیز اشاره خواهد شد.

■ باز هم افزایش تسهیلات؟

در کنار معطلی واحدهای مسکن مهر، به دلایلی از جمله عدم عزم جدی متولیان مربوطه، بازار مسکن نیز با رکود قابل توجه مواجه است با این حال طبق آخرین خبرها دولت راهکار افزایش وام مسکن را برای رونق بخشی این بازار انتخاب کرده است در حالی که این نسخه احتمال افزایش تورم در بازار مسکن را در پی دارد ضمن اینکه بسیاری از افراد فاقد مسکن بخصوص زوجین قادر به پرداخت اقساط بالای این وام‌ها نیستند.

■ وام با کارایی 30 درصد!

احمد رضا سرحدی کارشناس مسکن افزایش وام و تسهیلات مسکن را به شرطی موفق می‌داند که مبلغ وام بتواند قسمت بیشتر مبلغ مسکن را بپوشاند نه اینکه بین 30 درصد قیمت تمام شده را پوشش دهد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با تأکید بر ضرورت افزایش دوره بازپرداخت وام بین 20 تا 30 ساله در رابطه با اینکه این افزایش وام چه تأثیری در تکمیل پروژه مسکن مهر دارد،افزود:مسکن مهر دارای شرایط خاص خود است؛ باید واحدهایی که قابلیت استفاده دارند تکمیل و واگذار شود. وی با بیان اینکه تأخیر در ساخت و تکمیل مسکن مهر،قیمت تمام شده این واحدها را افزایش داده است، اضافه کرد: مقصر این تأخیر خریدار نیست بلکه دولت است.

وی با اشاره به اینکه مسئولیت مسکن مهر با دولت است، گفت: مخاطبین مسکن مهر افراد خاصی هستند؛ لذا اگر کمبودی در این حوزه است دولت باید جبران کند. وی در این رابطه که آیا ارتقای وام مسکن به تورم و افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن دامن نخواهد زد، گفت: در شرایط فعلی پاسخ منفی است. قیمت‌ها در بازار به حدی بالاست که خرید آن از توان بسیاری از افراد فاقد مسکن خارج است؛ لذا با افزایش وام امکان معامله در بازار مسکن ایجاد می‌شود. مشکل اصلی بازار مسکن، رکود است که سبب شده است اشتغال و ساخت و ساز در این حوزه کاهش و واحدهای احداث شده بدون مشتری روی دست سازنده‌ها بماند؛ لذا برای خروج از رکود افزایش وام خرید مسکن هم مهم است.

■ کمبود بودجه مشکل اصلی مسکن مهر

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی انبوه سازان نیز اظهار داشت: تنها راهی که می‌تواند مشکل تأخیر در اتمام پروژه مسکن مهر را برطرف کند تأمین بودجه است. بودجه کلانی برای تکمیل واحدهای باقی مانده مورد نیاز است.
جعفر خزائی سرچشمه در گفت‌وگو با خبرنگار ما تصریح کرد: به دلیل نوسانات ایجاد شده در بازار و افزایش قیمت مصالح، ادامه کار و ساخت مسکن مهر برای پیمانکاران سخت‌تر شده است به طوری که عده‌ای قادر به ادامه کار نیستند.

■ تصمیم غیر عملی

وی در این باره که وزارت راه و شهرسازی در دوره جدید گویا قصد دارد تکمیل پروژه‌ها را به استانداران واگذار کند آیا این تصمیم به تسریع در تکمیل مسکن مهر کمک خواهد کرد،گفت:این تصمیم عملی نیست در واقع بدون برنامه نمی‌توان کار کرد، اگر بنا باشد کار بین استان‌ها با مسئولیت استانداران، تفکیک شود با توجه به گستره کار و دامنه مسئولیت‌های زیاد استانداران ممکن است بودجه مسکن مهر بنا به نیاز در جاهای دیگر هزینه شود، لذا پروژه عقب خواهد ماند.

■ مشکل این است که به مسکن مهر اعتقاد ندارند!

یک کارشناس بازار مسکن نیز اظهار داشت:دولت روحانی از اساس مخالف مسکن مهر بود و در رأس آن آخوندی اعتقادی به مسکن مهر نداشته و آن را کار غلط می‌دانست، بنابراین آن سرعت لازم لحاظ نشد.محمد عدالتخواه درباره گفته وزیر جدید راه و شهرسازی مبنی بر اینکه تکمیل و اتمام پروژه مسکن مهر از اولویت‌های این وزارتخانه است، اضافه کرد: باید توجه داشت با شعار و بدون برنامه پروژه تمام نمی‌شود، باید اعلام شود برنامه برای تکمیل واحدهای باقی مانده مسکن مهر که ویژه دهک‌های پایین درآمدی است، چیست؟

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما یادآور شد: کشور بعد از 40 سال موضوع تأمین مسکن برای دهک‌های پایین را سرانجام در دولت نهم و دهم استارت زد پروژه عظیم و بزرگ بود طبیعی است که اشکالاتی داشته باشد که باید ایرادات رفع و کار به اتمام می‌رسید.

وی ادامه داد: قوانین در کشور دست مسئولان را باز گذاشته است، اما بخوبی از آن استفاده نمی‌شود، اگر درایت لازم باشد می‌توان راهکارهای لازم را پیدا کرد. به عنوان مثال می‌توان بخشی از بودجه و اعتبار مورد نیاز را ازمحل برگشت اقساط مسکن مهر به بانک مسکن و سایر درآمدها از جمله از محل مالیات و گرانی دلار که دولت به دست می‌آورد، تأمین کرد.

■ خانه دارشدن اقشارضعیف فقط بر روی کاغذ

وی در خصوص اینکه وزارت راه و شهرسازی مسکن اجتماعی را نیز در کنار مسکن مهر در برنامه دارد از دیدگاه شما کدام مهم‌تر است، خاطرنشان کرد: این فقط اسم عوض کردن است.هر دولتی می‌خواهد کار را به اسم خود تمام کند؛ بنابراین مسکن اجتماعی همان مسکن مهر است و فرق چندانی با هم ندارند با این تفاوت که به گفته خود مسئولان وزارت راه و شهرسازی، مسکن اجتماعی بر روی کاغذ مانده و اجرایی نشده است.

■ لزوم تغییر مدیریت‌ها

وی در این باره که، در حالی که وزارت راه و شهرسازی برنامه تکمیل پروژه مسکن مهر را از طریق واگذاری به استانداری‌ها دنبال می‌کنند که برخی کارشناسان معتقدند، کار نشدنی است و در واقع همان سیاست عدم اعتقاد به مسکن مهر در دوره وزارت آخوندی را معاونین دنبال می‌کنند، گفت: این سیاست و طرح را معاونین آخوندی که همچنان در وزارت راه و شهرسازی حضور دارند، اندیشیدند تا سیاست مخالفت آخوندی در خصوص مسکن مهر ادامه داشته باشد.لازم است وزیر جدید به این موضوع توجه و افرادی را برای مسئولیت‌ها انتخاب کند که از اساس مخالف مسکن مهر نباشند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.